پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
با آغاز مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران صنعت نفت دوباره با بلاتکلیفی‌های زیادی مواجه خواهد شد و علی رغم اعلام همکاری چینی ها در صورت خروج توتال و نگاهی به عقبه هر دو شرکت خارجی مشکلاتی پیش بینی می‌شود.

شعار سال: با آغازمجدد تحریم‌های نفتی و گازی علیه ایران صنعت نفت دوباره با بلاتکلیفی‌های زیادی مواجه خواهد شد و علی رغم اعلام همکاری چینی ها در صورت خروج توتال و نگاهی به عقبه هر دو شرکت خارجی پیش بینی می شود باز هم شاهد ادامه فرصت سوزی ها در پارس جنوبی باشیم.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در دیدار دیروز خود با رشید مردوف وزیر امورخارجه ترکمنستان با موضوع قطع صادارت گاز ایجاد شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تصمیم احتمالی توتال برای ترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به علت خروج آمریکا از برجام گفت : توتال هنوز چیزی در این باره اعلام نکرده است.

باید گفت این اولین باری نیست که فازهای پارس جنوبی در انتظار یک شرکت خارجی بلاتکلیف مانده‌اند، مسئولان نفتی معتقدند که اگر قرار بود توتال همکاری خود را با ایران قطع کند، هرگز درباره جزییات وارد بحث و تبادل نظر نمی شد؛ بنابراین توتال در انجام کارهایش جدی است و در کنار آن تدابیر لازم برای نوع رفتار توتال و سایر شرکا در توسعه فاز 11 اتخاذ شده است و اگر توتال از توسعه این فاز کنار بکشد، گزینه اول ادامه همکاری با شرکت چینی سی.ان.پی.سیاست.

اما آیا صنعت نفت ایران با این همه نیروی‌های متخصص باهوش وخلاق خودی، به همان اندازه ای که مسئولان مصرند به شرکت های خارجی اعتماد کنند، از تامین نیازهای خود عاجز است؟

فاز هشت پارس جنوبی نماد توانایی ایرانی ها

در زمان دولت دهم و در روزهایی که ایران در اوج تحریم ها به سر می‌برد، توسعه فاز هشت پارس جنوبی با تکیه و اعتماد به یک شرکت ایرانی سپرده شد و در پایان دولت دهم در مردادماه 92، فازهای 12، 15 و 16 به پیشرفتی حدود 90 درصد و فازهای 17 و 18 به پیشرفتی حدود 80 درصد رسیدند. سایر فازهای افتتاح شده در دولت فعلی نیز در مردادماه 92، پیشرفتی حدود 50 تا 60 درصد داشتند.با توجه به نکات فوق، مهمترین درس بهره برداری از هشت فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم این موضوع است که شرکت‌های داخلی توانایی و ظرفیت فراوانی برای توسعه صنعت نفت و گاز کشورمان دارند و منطقی نیست توسعه پارس جنوبی معطل بازگشت شرکت های خارجی و تصمیم گیری‌های آنها بر اساس میزان منفعتشان از ماندن با آمریکایی‌ها و یا همکاری ای از نوع شل کن و سفت کن باشد.

توتال، ماری در آستین

زمانی که توتال در آبان ماه ۱۳۹۵ با قراردادی معادل چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلارپروژه مرزی‌ترین فاز میدان عظیم گازی پارس جنوبی را در اختیار گرفت هنوز نتوانسته بود جواب روشن و واضحی به سوال‌هایی که خبرنگاران مبنی بر همکاریش با قطر و خیانت احتمالیش به ایران پاسخ روشن و واضحی بدهد.

موضوع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم شرکت توتال بیش از سه دهه است که در توسعه بخش قطری این میدان مشترک گازی، شریک قطری‌ها بوده و هست. آن هم با مدل قراردادی به مراتب جذاب‌تر از ایران یعنی مدل قرارداد مشارکت در تولید. بنابراین بدیهی است که شرکت توتال از اطلاعات کسب شده در طرف ایران، برای افزایش تولید در سمت قطر استفاده کند تا اهداف مشترک این شرکت فرانسوی با این کشور محقق شود و مخزن پارس جنوبی به سود قطر خالی‌تر گردد و سهم ایران از گاز این میدان مشترک را کاهش دهد. جالب اینجاست که کارنامه توتال در توسعه پارس جنوبی در دو دهه اخیر هم موید این نکته است که این شرکت فرانسوی حافظ منافع قطری‌هاست و حاضر نیست منافع بلندمدت و به مراتب جذاب‌تر خود در بخش قطری این میدان مشترک گازی را به نفع ایران نادیده بگیرد.

چشم بادامی های مرموز

در حالی که یکی از مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال چندی قبل پیش از سخنرانی تاریخی ترامپ در مصاحبه با خبرگزاری رویتز صراحتا بیان کرد، توتال درباره ادامه قراردادش منتظر تصمیم دونالد ترامپ درباره تحریم‌ها بر ضد ایران استف مدیران با خیالی آسوده اعلام کردند که اگر توتال بر سر عهد و پیمان خود باقی نمادن ما جایگزین هم داریم!

شرکت نفتCNPC چین نیز اعلام کرده است که : در صورتی که شرکت نفتی فرانسوی توتال پروژه‌های خود در میدان گازی پارس جنوبی را به دلیل خروج آمریکا از برجام نیمه کاره رها کند آمادگی داریم تا جایگزین این شرکت در پارس جنوبی شویم. اما سوالی که مطر می شود این است که آیا چشم بادامی‌ها هم ارجحتر از خودی‌ها هستند؟

در طول یک‌دهه گذشته تاکنون با خروج برخی از غول‌های نفت و گاز جهان از تحریم های پیشین ایران شرکت‌های چینی نزدیک به ۵۰میلیارد دلار قرارداد به ‌منظور توسعه میادین نفت، گاز، احداث پالایشگاه و ساخت دکل‌های حفاری با ایران امضا کردند.
در بخش عمده‌ای از این قراردادها همچون طرح توسعه آزادگان‌جنوبی، طرح توسعه فاز
۱۱ پارس‌جنوبی، طرح توسعه یادآوران و چندین بلوک اکتشافی فعالیت پیمانکاران چینی جز وقت‌کشی دستاورد دیگری برای صنعت نفت کشور نداشت.از کارشکنی چینی ها در طول تاریخ قراردادها و تازه ترین آنها کشتی سانچی به راحتی می توان فهمید که خیلی هم قابل اعتماد نیستند و به موقع خوب می‌توانند دست مسئولان را در پوست گردو بگذارند.

ایرانی ایرانی بخر

شعار حمایت از تولید داخلی، درواقع نه تنها برای مردم کوچه و بازار که صد البته برای مدیران و مسئولان دولتی هم باید در کسوت اجرا دربیاید، و حال که قرار است از نو تحریم شویم آیا دیگر وقت آن نرسیده است که دست از دامن فرنگی ها بشوییم و به دنبال آباد کردن میهن خودمان و خودکفایی و اعتماد به خودی ها بربیاییم؟ مسئولان ما باید پاسخ دهند که چرا همچنان اعتقادی به استفاده از توان شرکت‌های داخلی برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور بخصوص میدان گازی پارس جنوبی ندارند، و چشمانشان به دهان توتالی هاست تا ببینند بعد از سبک وسنگین کردن عایدی‌های خود از دو طرف چه پاسخی به ایران خواهند داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 24 اردیبهشت 97، کد مطلب: 2128: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین