پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۹۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت‌نفت ایران امسال متفاوت از سال‌های بعد از برجام آغاز به‌کار کرد. به‌طوری که شرکت‌ها و پاویون کشورهای اروپایی با وجود تهدیدهای ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همچنان در کنار شرکت‌های ایرانی غرفه دارند اما در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه وزیر نفت و دیگر مقامات کشور بیشترین توجه خود را معطوف به‌شرکت‌های دانش بنیان کرده بودند.

شعار سال: بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت‌نفت ایران امسال متفاوت از سال‌های بعد از برجام آغاز به‌کار کرد. به‌طوری که شرکت‌ها و پاویون کشورهای اروپایی با وجود تهدیدهای ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همچنان در کنار شرکت‌های ایرانی غرفه دارند اما در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه وزیر نفت و دیگر مقامات کشور بیشترین توجه خود را معطوف به‌شرکت‌های دانش بنیان کرده بودند. به گزارش خبرنگار ایران، علاوه بر حضور شرکت‌های خارجی، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌سی‌اف) مارتینا دالیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی و شماری سفیران کشورهای خارجی نیز در افتتاحیه این نمایشگاه حاضر شدند و با بیژن زنگنه وزیر نفت دیدار داشتند، اما به‌نظر می‌رسد که صنعت نفت ایران در سال حمایت از تولید داخل بیش از پیش به‌دنبال توسعه ساخت داخل است. به‌طوری که زنگنه حتی مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور را همراستا با این موضوع می‌داند.

این موضوع را وزیر نفت در سخنانش نیز یادآور شد. زنگنه روزگذشته درآیین گشایش رسمی بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار کرد: ایران در شرایطی نیست که کسی بتواند آن را در بازارهای جهانی و در حوزه انرژی نادیده بگیرد. البته ممکن است بخواهند توسعه صنعت نفت ایران را به تأخیر بیندازند، اما ما با تکیه بر توانایی داخلی برنامه خودمان را ادامه می‌دهیم.

البته ناگفته نماند که تهدیدهای ترامپ و احتمالاً مشکلات ارزی کشور بی‌تأثیر بر روند نمایشگاه امسال نبوده؛ چراکه شرکت‌های خارجی در مصاحبه با رسانه‌ها محتاط‌ تر برخورد می‌کردند و برخی نیز مدعی بودند که بازدیدکنندگان خارجی به خاطر مشکلات تبدیل ارز نتوانسته‌اند در نمایشگاه حاضر شوند.

در این میان نماینده شرکت پرتامینای اندونزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» خبر خوشی را اعلام کرد. او با بیان اینکه احتمالاً همزمان با برگزاری این نمایشگاه قراردادی را با ایران امضا خواهد کرد، گفت: پرتامینای اندونزی به‌دنبال توسعه دو میدان نفتی منصوری و آب تیمور است.

حضور۴هزار شرکت داخلی و خارجی

در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیش از ۴هزار شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال از ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره‌جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن‌اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، امریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور هستند و کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند در این نمایشگاه پاویون دارند.

زنگنه به نامگذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد، اگر همه کمک کنند. صنعت نفت نه تنها از حیث حصول درآمدهای نفتی و تزریق آن به بودجه، بلکه از حیث اشتغالزایی و ایجاد حرکت در اقتصاد و بازسازی و نوسازی خود می‌تواند پیشران باشد.

مذاکرات نهایی برای امضای چند قرارداد نفتی

وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بخشی از آن باید از منابع خارجی تأمین شود، افزود: هدف از ارجاع کارهای توسعه‌ای صنعت نفت به شرکت‌های خارجی علاوه بر جذب منابع، انتقال تکنولوژی است. او به بسته حدود ۶ میلیارد دلاری طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و در ادامه گفت: اجرای پروژه‌های تعریف شده برای این طرح که در قالب ۳۴ بسته تعریف شده، قرار است از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شود که ظرفیت عظیمی را در زمینه اشتغال ایجاد می‌کند. منابع این بسته‌ها قرار است از داخل تأمین شود و وزارت نفت پیش پرداخت برای تأمین و تدارک کار را برای آغاز، پرداخت می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح ۵۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم در مناطق نفتخیز جنوب ایجاد می‌شود، اظهار کرد: نوسازی صنعت نفت و ایجاد اشتغال یک ضرورت است و در این طرح‌ها شرکت‌های ایرانی ملزم به استفاده از تجهیزات ایرانی هستند.

واگذاری ۳ میلیارد دلار پروژه به شرکت‌های داخلی

ظرف چهار تا پنج ماه آینده بیش از ۳میلیارد دلار از پروژه‌های نگهداشت تولید در میدان‌های کنونی نفت و گاز به شرکت‌های داخلی واگذار می‌شود. این موضوع را وزیر نفت در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه هزاران میلیارد تومان پروژه از وزارت نفت در دست دارند، گفت: این شرکت‌ها برای ادامه حیات خود به پروژه‌های جدید نیاز دارند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی پیش از تعریف پروژه‌های جدید باید به‌فکر تأمین منابع مالی باشیم.

او با اشاره به اجرای طرح ۶ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای نگهداشت تولید در میدان‌های کنونی کشور گفت: این قراردادها فقط با مناقصه به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد، وانگهی پیش‌بینی می‌شود ظرف چهار تا پنج ماه آینده بیش از نیمی از این قراردادها با شرکت‌های داخلی امضا شود و باقیمانده این قراردادها را با کمک منابع داخلی همچون صندوق توسعه ملی نهایی می کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که در صورت خروج امریکا از برجام در ۲۲ اردیبهشت امسال برای صنعت نفت ایران چه اتفاقی خواهد افتاد، تصریح کرد: باید دقیقاً دید چه می‌شود بعد تصمیم‌گیری کرد.

تأثیر خروج ترامپ از برجام

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در نشستی که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه برگزار شد، با اشاره به احتمال خروج ترامپ از برجام و تأثیر آن در صنعت نفت ایران گفت: برخی شرکت‌ها که در امریکا فعالیت ندارند محکم هستند و تأثیری بر بیزینس آنها ندارد اما برای برخی شرکت‌ها تبعات دارد البته این تبعات بیشتر روانی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: فعالیت‌های ما ادامه دارد. انتظار داریم شرکت‌های خارجی در انتقال تکنولوژی برای افزایش ضریب بازیافت به تعامل خود ادامه دهند. پیام ما به آنها این است که فرصت سرمایه‌گذاری در ایران است، ما ارزان‌ترین کشور در زمینه قیمت تمام شده هستیم، نیروی جوان و متخصص داریم. کاردر با بیان اینکه ایران در آوریل نزدیک به ۲.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرد افزود: فکر نمی‌کنم با اعمال دوباره تحریم‌ها مشکلی در صادرات نفت ایجاد شود مخصوصاً ایران در حوزه‌هایی که نفت سنتی صادر می‌شود، مشکلی نخواهد داشت.

او از تشکیل صندوق پروژه برای توسعه ۱۷ میدان نفتی خبر داد و گفت: برای نخستین بار منابع مالی مردم در توسعه یک میدان به کار گرفته می‌شود.

نیم نگاه

ظرف چهار تا پنج ماه آینده بیش از ۳میلیارد دلار از پروژه‌های نگهداشت تولید در میدان‌های

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------ ، کدمطلب: 466115، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
واقعا جای تحسین داره که این واگذاری ها بالاخره اتفاق افتاد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین