پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کاتالیست‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های پرکاربرد در پالایشگاه‌ها به حساب می‌آیند که بخش اعظم آن از طریق واردات تامین می‌شد، اما با اتکا به توان صنعتگران داخلی تلاش برای تولید انبوه آن در داخل کشور ادامه دارد.

شعارسال: کاتالیست‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های لازم در پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با برخورداری از آن باعث افزایش سرعت و جهت دادن به واکنش‌های شیمیایی به سمت محصولات دلخواه می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد مواد شیمیایی حداقل از یک مرحله‌ کاتالیستی در فرآیند تولید عبور می‌کنند و ۲۰ درصد کل محصولات صنعتی دنیا در زنجیره‌ی تولید خود نیاز به کاتالیست دارند.

بر اساس آمار‌های گذشته در حال حاضر مصرف انواع کاتالیست‌های صنعتی در کشور بیش از ۲ هزار تن در سال رسیده است که با واردات آن در راستای تامین نیاز داخل باعث خروج سالیانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شود که برخی این میزان را تا حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال نیز برآورد کرده اند.

علی زیار، مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین اظهارات خود خبر از خودکفایی در تولید بیش از ۸۰ درصد کاتالیست‌های موردنیاز پالایشگاهی داد و اعلام کرد با دستیابی ۱۰۰ درصدی به دانش فنی همه کاتالیست‌های مورد نیاز، تولید صنعتی ۲۰ درصد باقیمانده نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

زیار با تاکید به برطرف شدن نیاز کامل به کاتالیست‌های بخش پالایش، بیان کرد: تاکنون کاتالیست‌های مهم و حساس واحد‌های RCD و RFCC از طریق واردات تامین می‌شود، اما به‌زودی با تولید صنعتی آنها، نیاز ما در بخش کاتالیستی صنعت پالایش به‌طور کامل برطرف می‌شود.

در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که صنعتگران داخلی توانایی استفاده مجدد از کاتالیست‌های مستعمل را دارند که به کمک آن می‌توانند این کاتالیست‌ها را احیا و در چرخه صنعت از آن استفاده کرد.

آنچه مسلم است با توسعه صنعت نفت و سایر زیرمجموعه‌های این حوزه نیاز کشور به استفاده از انواع کاتالیست‌ها افزایش می‌یابد و پیش بینی کارشناسان استفاده بیش از ۵ هزار تن در آینده نزدیک را دارد که تحت این شرایط باید به دنبال خودکفایی در تجهیزات بود تا در آینده وقفه‌ای در روند کاری این صنعت استراتژیک در کشور پیش نیاید.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 19 مرداد 97، کدمطلب: 443205،www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین