پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
در چند سال اخیر توجه به کشت گل محمدی در مازندران با دقت و ظرافت خاصی موردتوجه قرارگرفته است و با توسعه کشت این گیاه در اراضی شیب‌دار و کوهستانی، اکنون استان مازندران در این زمینه فرصتی طلایی در اختیار دارد تا با توسعه کشت گل محمدی، این استان را به رونق مناسبی در این زمینه برساند.
شعار سال: توسعه کشت گل محمدی، مازندران زیبا و سرسبز را به استان گل و گلاب تبدیل کرده و عطرگل محمدی از جای جای استان به مشام می رسد.
در چند سال اخیر توجه به کشت گل محمدی در مازندران با دقت و ظرافت خاصی موردتوجه قرارگرفته است و با توسعه کشت این گیاه در اراضی شیب‌دار و کوهستانی، اکنون استان مازندران در این زمینه فرصتی طلایی در اختیار دارد تا با توسعه کشت گل محمدی، این استان را به رونق مناسبی در این زمینه برساند.

گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دم‌نوش‌ها دارد و کاشان به شهر گل و گلاب ایران معروف است؛ اما در سال‌های اخیر با توسعه کشت گل محمدی در مازندران، دیگر تنها کاشان، شهر گل و گلاب نیست بلکه می‌توان از استان مازندران هم به استان گل و گلاب نام برد.

از دیرباز استان مازندران یکی از مقاصد مهم گردشگری بوده است و توجه به طبیعت، دریا و جنگل و بهره‌مندی از این فضاهای جنگلی و طبیعی موجب شده است که هرساله بر تعداد این گردشگران افزوده شود و در چند سال اخیر توجه به کشت گل محمدی در مازندران و اقدامات انجام‌شده موجب شده است تا علاوه بر عواید حاصل از کشت این گیاه معطر، این استان به سمت گردشگری طبیعی و جذب توریسم برای استفاده از گل محمدی تبدیل شود.

در سال‌های اخیر توجه به کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار از رونق بالایی برخوردار شده و شرق استان مازندران و شهرستان بهشهر هم از این قافله عقب نماند و کشت گیاهان دارویی به‌خصوص گل محمدی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اشتغال‌زایی در منطقه تبدیل‌شده است و روستای جیربند در منطقه عشرستاق بهشهر به‌عنوان پایلوت کشت گل محمدی، موردتوجه قرار گرفت.

سازگاری این گیاه به خشکی، کم آب بر بودن و رشد در اراضی شیب‌دار و ناهموار موجب شده است که روزبه‌روز بر تعداد متقاضیان کشت این گیاه معطر دارویی افزوده شود و با توسعه کشت گل محمدی در مازندران و در مناطق کوهستانی و مستعد این استان، در سال‌های اخیر مازندران هم به جایگاه مناسبی در تولید گل محمدی و توسعه گلاب‌گیری برسد.

شرق مازندران و روستای جیربند بهشهر در دل کوههای سر به فلک کشیده و آنجایی که تنها صدای بلبلان و نوای خوش پرندگان در خنکای درختان، انسان را به آرامش فرومی‌برد، کشت گل محمدی و بوی این گیاه معطر، بهشت را برای انسان ترسیم می‌کند و شمیم جان‌بخش گل و گلاب در کنار اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان جویای کار، امیدی دوباره برای شروع زندگی ایجاد می‌کند.

*  توجه به توسعه باغات گل محمدی برای اشتغال جوانان در کنار حرفه دندان‌پزشکی

انگار همین دیروز بود که دکتر احمد احمدی، پزشک حاذق در عرصه دندان‌پزشکی بهشهر، یک هکتار از زمین خشک و لم‌یزرع در روستای جیربند بهشهر را به کشت گل محمدی اختصاص داد و به همین زودی ۵ سال گذشت و اکنون آن زمین لم‌یزرع به باغی پر از گل محمدی تبدیل‌شده است که علاوه بر بوی خوش گل محمدی و تولید این گیاه دارویی، گلاب‌گیری و فروش نهال هم قوت گرفته و برای بیش از ۱۰ نفر از جوانان منطقه اشتغال‌زایی کرده است.

احمدی، هدف از ایجاد این باغ گل محمدی را صرفاً ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه و کارآفرینی اعلام کرد و گفت: نبود اشتغال مناسب در روستاها و فراهم نبودن شرایط کشت در اراضی کشاورزی در سال‌های اخیر موجب شد تا تعداد زیادی از افراد با مهاجرت به شهرها در برخی از موارد به مشاغل کاذب و حاشیه‌نشینی روی‌آورند که ایجاد این باغ موجب شد تا در حد خود، اشتغالی مناسب برای جوانان ایجاد شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مهم‌ترین و تنها دلیل ایجاد این باغ گل محمدی در منطقه عشرستاق بهشهر است تا با فراهم کردن فرصت اشتغال در این منطقه، از مهاجرت روستاییان جلوگیری و با تلاش و فراگیر کردن این کشت، موجبات مهاجرت معکوس به منطقه فراهم شود.

احمدی گفت: در کنار اشتغال‌زایی که از کشت گل محمدی ایجاد می‌شود، کشت این گیاه در دل طبیعت بکر و سالم روستایی می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب توریسم و رونق و توسعه گردشگری باشد و لذا توسعه و کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، فرصتی عظیم برای گردشگری طبیعی است که می‌توان بامطالعه و دقت در این امر و توسعه کشت گل محمدی حتی در وسعت کم، شاهد توسعه همه‌جانبه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته بود.

در تمام تلاش‌هایی که برای توسعه کشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار جیربند انجام شد؛ همچنان برای توسعه این کشت و برای توسعه و اقتصادی کردن این گیاه در منطقه باید حمایت لازم مسئولان انجام شود.

* اراضی شیب‌دار، تهدیدی در مازندران که می‌تواند به فرصت تبدیل شود

مرتضی احمدی یکی از جوانان منطقه با مفید دانستن کشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار و تبدیل اراضی بایر به اراضی مستعد کشاورزی و باغی گفت: در سال‌های اخیر توسعه کشت گل محمدی و همچنین باغات در اراضی شیب‌دار موجب شده است که اراضی شیب‌دار، تهدیدی در مازندران که می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: تلاش برای اشتغال جوانان، ماندگاری روستاییان در روستاها و فراهم کردن درآمد مناسب برای روستاییان ازجمله اهداف مهمی است که با کشت گل محمدی در اراضی حاصل می‌شود و باید با حمایت از تولیدکنندگان، این شرایط را گسترش و در روستاهای مختلف توسعه داد.

* حمایت مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی گل محمدی

مسعود کاظمی از دیگر اهالی منطقه با اعلام اینکه فراهم کردن شرایط برای ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه یکی از نیازهای مهم است؛ اظهار کرد: حمایت مسئولان برای ایجاد صنایع تبدیلی گل محمدی می‌تواند شرایط رشد اقتصادی منطقه را فراهم کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: تولید گل محمدی در منطقه عشرستاق بهشهر که توسط دکتر احمدی استارت خورد؛ اکنون باقوت در حال انجام است، اما فراهم بودن زمینه تولید اسانس، گلاب، انواع مرباها و شربت‌ها و دم‌نوش‌ها نیاز منطقه است که باید حمایت شود و اکنون به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و فرآوری، این امکان از بخش هزارجریب سلب شده است.

کاظمی گفت: تولید هر محصول نیازمند فرآوری است و تازه خوری تنها بخشی از مصرف محصول است و بخش اعظمی از آن باید فرآوری شود که اکنون از این صنایع محروم هستیم و تا زمانی که عزم و اراده واقعی برای حمایت از صنایع تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی وجود نداشته باشد، نمی‌توان شاهد توسعه اقتصادی بود.

علیرضا یوسفی از دیگر شهروندان شرق مازندران هم به خبرنگار مهر گفت: همراهی و همکاری بانک با تولیدکننده و عدم‌حمایت مسئولان مختلف در پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت سبب شده که تولیدکننده نتواند کار خود را گسترش دهد درصورتی‌که بازار برای فروش و صادرات محصول فراهم است اما توان مالی تولیدکننده امکان راه‌اندازی صنایع فرآوری و تبدیلی را نمی‌دهد.

بر اساس آنچه توسط کارشناسان اعلام‌شده است: سطح زیر کشت گل‌محمدی در دنیا حدود ۲۰ هزار هکتار است که ۷۰ درصد آن در ایران قابلیت کشت دارد و ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین کشور تولیدکننده گلاب در جهان است.

گل‌محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد و بقا و سازگاری نسبت به خشکی از شاخص‌ترین صفات این گیاه است که در اولین سال پس از کشت شروع به گلدهی می‌کند و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم گل در هر هکتار تولید می‌کند و از سال‌های بعد بر میزان گل افزوده می‌شود، به‌طوری‌که در سال‌های چهارم و پنجم بعد از کشت بیشترین گل تولید می‌شود و حدود ۴ تا ۵ تن در هکتار گل تولید می‌شود.

* تولید ۲۷۶ تن گل محمدی در مازندران

دراین‌بین مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران،سطح زیر کشت گل محمدی در مازندران ۱۸۴ هکتار عنوان کرد که ۲۷۶ تن محصول از آن تولید می‌شود.

محمدتقی شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرآوری این گیاه دارویی افزود: ۲۳ واحد تولید فرآوری به‌صورت سنتی و ۲ واحد به‌صورت مکانیزه در استان مازندران برای فرآوری گل محمدی فعالیت دارد که درمجموع از کل باغات مازندران، ۵۰۰ هزار لیتر گلاب استحصال می‌شود.

مازندران هم می‌تواند یکی از قطب‌های مهم تولید گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی باشد؛ اگر از همه ظرفیت‌های استفاده شود و حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان انجام شود و توسعه گلاب‌گیری و اسانس گیری از این گیاه معطر در دستور کار قرار گیرد.

توجه و مساعدت دولت و مسئولان قطعاً می‌تواند در ادامه راه پرفرازونشیبی که دکتر احمدی برای اشتغال‌زایی در منطقه در پیش رو دارد، کمک‌کار این دکتر خوش‌ذوق و همه جوانان و افرادی باشد که دل درگرو توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در منطقه دارند؛ مساعدتی که می‌تواند با استفاده از تجربیات و انجام کار عملی، نه‌تنها روستای جیربند بلکه منطقه و استان را به قطب گل و گلاب تبدیل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 1 خرداد 1397، کدخبر: 4303024 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
احساس میکنم که واقعا این استان به دست فراموشی سپرده شده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین