پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۰۰۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳
از اوایل دی ماه سال گذشته بود که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفت، در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند، دلیل این افزایش ها، نزدیکی سفرهای نوروزی و یا زیارتی است و پس از اتمام این سفرها، قیمت فروکش خواهد کرد، اما بازار روند دیگری در پیش گرفت.
شعارسال: از اوایل دی ماه سال گذشته بود که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفت، در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند، دلیل این افزایش ها، نزدیکی سفرهای نوروزی و یا زیارتی است و پس از پایان این سفرها، قیمت فروکش خواهد کرد، بازار روند دیگری در پیش گرفت.

 این روند تا جایی پیش رفت که حتی در آغاز سال 97 از مرز 6000 تومان هم گذشت و حتی تا نزدیکی 8000 تومان نیز رسید و رکورد جدیدی بر جای گذاشت. پس از این اتفاق، دولت تصمیم بر تک‌نرخی ‌کردن دلار و فروش آن به نرخ 4200 تومان گرفت.

البته این موضوع از نگاه نمایندگان اقتصادی مجلس بررسی شده است. آنان دیدگاه های گوناگونی در این زمینه دارند؛ برخی نمایندگان نگاه سیاسی به اقتصاد را عامل این گرانی ها می دانند و برخی نیز خروج آمریکا را از برجام بی تأثیر ندانسته اند، ولی در این میان، برخی بر این باورند که روند تحت کنترل است و اتفاق خاصی رخ نداده است.

شهباز حسن نژاد  در خصوص اوضاع بازار ارز بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: خوشبختانه با توجه به تدابیر اندیشیده شده قبل از خروج برجام توسط ریاست جمهوری امریکا، شاهدیم که تغییر چشمگیری در وضعیت بازار ارز صورت نگرفته و بازار تقریبا تحت کنترل است.

وی افزود: برای تمامی کسانی که نیازمند ارز هستند، تدابیر لازم از سوی دولت در نظر گرفته شده و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تأمین خواهد کرد، ولی به عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم که دولت باید هر چه زودتر لایحه ای به مجلس ارائه دهد تا دلار از معاملات ارزی کشور حذف شود.

ما هم اکنون پرواز مستقیم به آمریکا نداریم؛ بنابراین، می توانیم با کشورهایی که داد و ستند داریم و با ارز همان کشورها و یا یورو، ارز مورد نیاز را تأمین کنیم. از سوی دیگر، با توجه به اینکه ما یک بار تحریم های سنگین را تجربه کرده ایم، خیلی نباید به این مذاکرات دل بست.

وی ادامه داد: به نظر من، برجام مانند ظرف چینی شکسته ای است که می خواهند آن را بند بزنند؛ پس باید دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

این نماینده در پاسخ به این که با توجه به موارد گفته شده، دلیل گرانی ارز در روزهای گذشته چیست، اظهار داشت: برخی نوسانات بعد از این قضایا طبیعی است؛ اما ما امیدواریم دلار به وضعیت گذشته خود بازگردد.

وی اما درباره افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته به خبرنگار تابناک گفت: متأسفانه ستاد اقتصادی دولت در تصمیمی که شامگاه 20 فروردین گرفت، همه زوایا را در نظر نگرفت و رفتار عجولانه‌ای از خود نشان داد. پیش از اجرای این تصمیم، در جلسه‌ای که مجلس با دولت داشت، ما نمایندگان زوایای مختلفی را با تیم اقتصادی بررسی کردیم، ولی گویا مسئولان اجرایی مصداق‌های ما را در نظر نگرفتند.

البته پس از این تصمیم، برخی نمایندگان فراکسیون امید، با وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی جلسه‌ای دو ساعته برگزار کردند که قرار شد، دولت در تصمیمات خود، نظریات مجلس و اتاق بازرگانی را هم اعمال کند.

آقای سیف در این جلسه توضیح دادند، برای تحقق وعده‌های دولت در حوزه ارزی، بانک مرکزی به زمان نیاز دارد. با اینکه دولت در اجرای برنامه‌های خود عجولانه رفتار کرد، امروز توانسته بازار را کنترل کند. حال سیستم پولی و ارزی کشور هم باید مطابق با سیاست جدید دولت تنظیم شود، تا تضادی در امور پیش نیاید.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع خروج آمریکا از برجام گفت: طبیعی است که روابط خارجی کشورها بر بازارهای اقتصادی اثر می‌گذارد. ایران و بازار ارز آن نیز از این امر مستثنا نیستند، به ویژه خروج آمریکا از برجام نقل و انتقال دارایی را دچار مشکل می‌کند. البته این مشکل پیش از این هم بوده و با این شرایط شدت می‌گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: روابط بانک‌ها با یکدیگر، نقل‌وانتقال بین‌بانکی و میزان فروش نفت در نوسان قیمت ارز تعیین‌کننده است. امروز نیز به ‌نظر می‌رسد اتفاقات بازار ارز هدایت ‌شده است و کشورهایی نظیر آمریکا بر آن تأثیر دارند. همین امر کار بانک مرکزی را سخت‌تر می‌کند و مسئولان باید علاوه بر داخل، اتفاقات خارجی را هم کنترل کنند. حال نمی‌توان برای همیشه نرخ ارز را در محدوده 4200 تومان نگه داشت.

وی اظهار داشت: آقای سیف هم در مصاحبه اخیر خود اشاره کرد، تا پایان سال 6 ‌درصد نوسان در نرخ ارز اتفاق می‌افتد. روز گذشته هم دلار با قیمت 4206 تومان عرضه شد. به دولت پیشنهاد می‌شود پس از بازگشت آرامش به بازار اجازه دهد، نمودار بازار، یعنی عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، زیرا دستکاری بازار در بلندمدت پاسخگو نیست.

البته جدای از عوامل سیاسی و اجتماعی، التهاب بازار ارز، مسأله ای اقتصادی است و باید برای حل آن نسخه‌ای کاملا اقتصادی پیچید. پاسخ این مشکل در خود مسأله است. ما هم مسائلی را که از سوی دولتی‌ها مطرح می‌شود، قبول داریم، ولی دولت باید راهکار جدی ارائه دهد و آرامش را در بازار برقرار کند.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی دنبال نسخه‌های سیاسی می‌گردند. معمولا موضع‌گیری‌های سیاسی هم منافع حزبی و گروهی را دربرمی‌گیرد و این‌گونه است که بازار ارز به هم می‌ریزد. تمام این عوامل بر بازار ارز اثر دارند. به هر حال، این نابسامانی‌ها و تغییرات افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اعتماد عمومی را نسبت به تصمیم‌گیرندگان کمتر می‌کند؛ بنابراین، فرمول‌های اقتصادی باید از طرف نخبگان اقتصادی و افراد باسابقه ارائه شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 3خرداد 1397 ، کدخبر:  802226،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
بازار ارز به زودی زود امیدواریم به روال سابق خود بازگردد
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
بازار ارز نیازمند این است که مدیریتی بیشتر روی آن انجام شود
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
این کاملا تحت کنترل بودن بازار ارز هستش که دلار طی چند ماه کاملا دوبرابر شده؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین