پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۱۳۰۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷
هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی است که تا 49 درصد سهم منابع دولتی و حداقل 51 درصد سهم مشارکت تولیدکنندگان بخش کشاورزی است.

شعار سال: هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی است که تا 49 درصد سهم منابع دولتی و حداقل 51 درصد سهم مشارکت تولیدکنندگان بخش کشاورزی است. عبدالله یوسفی، رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار «سبزینه» درباره اختیارات و فعالیت‌های این صندوق عنوان کرد: با اختصاص مبلغ 60 میلیارد ریال طی سال‌های 92 و 93 از محل منابع اعتباری ردیف سفر مقام معظم رهبری به استان و وزارت جهاد کشاورزی به نسبت مساوی صندوق‌های شهرستانی در تمام هشت شهرستان استان طی سال 1393 و 1394 تشکیل شد که چهارمین استان کشور به لحاظ داشتن صندوق‌های شهرستانی هستیم. کل سرمایه صندوق‌های شهرستانی در سال 1396 معادل 190میلیارد ریال بوده که تعداد 43 تشکل و چهار هزار و 55 نفر بهره‌برداری بخش کشاورزی تحت پوشش صندوق‌ها قرار دارند. از جمله خدمات ارائه شده اضافه بر تأمین نقدینگی اعضاء، تأمین نهاده‌ها، خرید محصولات و خدمات مورد نیاز اعضاء در قالب ارائه مدل‌های خدمت و فعالیت‌های اثربخش به مبلغ 250 میلیارد ریال معادل 25/1 برابر سرمایه در سال 1396 بوده است. حمایت از تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی استان خراسان شمالی در مواجهه با موقعیت‌های بحرانی، اعطای تسهیلات به‌موقع و به‌جا جهت تأمین تمام یا بخشی از سرمایه در گردش تولید و انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط برای تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، تضمین متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای دریافت اعتبار از بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری داخلی، عاملیت توزیع اعتبارات دولتی، ارائه کمک‌های فنی و اعتباری، کمک‌های بلاعوض و وجوه اداره شده دولت برای بخش کشاورزی، دریافت کمک‌های مالی، اعتباری و هرگونه تسهیلات از دولت، بانک‌ها و سایر موسسات داخلی و خارجی از مهم‌ترین فعالیت‌های این صندوق است. رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی همچنین برنامه‌ها و چشم‌اندازهای صندوق را تشریح کرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه تأمین نقدینگی معادل هفت درصد ارزش تولیدات بخش کشاورزی برای افزایش سرمایه صندوق‌ پیش‌بینی شده است و در نهایت رساندن سرمایه صندوق به 20 درصد ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی تشکل‌های بخش کشاورزی و تأمین تسهیلات آن‌ها برای تأمین هزینه‌های جاری بخش کشاورزی استان است. یوسفی با اشاره به این‌که میزان سرمایه صندوق در مقدار پرداخت تسهیلات تأثیر مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه ثبتی صندوق 167 میلیارد و 273 میلیون و 890 هزار ریال است و به زودی سرمایه آن به 180میلیارد و 273 میلیون و 890 هزار ریال افزایش خواهد یافت. همچنین در سال 1396 بالغ بر 285 میلیارد ریال تسهیلات (قرض‌الحسنه 264 میلیارد ریال و ضروری و اثربخش 21 میلیارد ریال) پرداخت شده است که در مقایسه با میزان سرمایه، معادل 1/7 برابر سرمایه تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره نقش صندوق‌ها در توسعه پایدار بخش کشاورزی گفت: حمایت و مساعدت یا مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی که بر اساس الگوهای صحیح مصرف منابع تولید بتواند در درازمدت، آثار و پیامدهای مثبت و پایداری را به ارمغان آورد و موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر شود، در دستور کار صندوق است. رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی در ادامه افزود: یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار تأمین منابع در راستای تداوم تولید در زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی استان نظیر زراعت و باغبانی، دام وطیور، زنبورعسل و آبزیان است که خوشبختانه با وجود صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان با 10 سال سابقه فعالیت در تأمین نیازهای اساسی بخش به آن ثبات و قوام بخشیده است.

یوسفی درباره عوامل موثر در رشد و اثربخشی صندوق‌ حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: رونق اقتصادی فعالیت‌های کشاورزی و رشد و توسعه تولیدات بخش کشاورزی استان اثر مستقیم در رشد صندوق‌ و متقابلاً هدفمند هزینه کردن منابع صندوق نقشی مهم در اثربخشی صندوق‌ در بخش کشاورزی دارد. در این راستا تحقق مدیریت بهینه تأمین، تجهیز و تجمیع منابع مالی، تحقق مدیریت بهینه تخصیص منابع مالی، افزایش بهره‌وری، تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، پوشش جامعه هدف و توسعه و گسترش خدمات و نهادهای مکمل و همچنین ایجاد و تقویت اعتماد و خودباوری عمومی در رشد و اثربخشی صندوق موثر است.

وی در ادامه در مورد مکانیزم طراحی‌شده برای این‌که منابع صندوق به فعالیت‌های بخش کشاورزی اختصاص یابد، تصریح کرد: ماده 15 اساسنامه صندوق، عضویت در صندوق را منوط به تشکل‌های بخش کشاورزی کرده و ماده 11 آیین‌نامه تسهیلات، صندوق را مکلف کرده فقط به اعضای خود تسهیلات پرداخت کند. مکانیزم تأمین مالی خرد که بر مبنای آن منابع مالی بر اساس زنجیره‌های ارزش در هر زیربخش و محصول کشاورزی از مزرعه تا سفره تعریف و مشخص می‌شود، تخصیص می‌یابد. در این زنجیره‌ها به بهره‌وری تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد از طریق مدیریت راهبردی قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید توجه اساسی می‌شود و از طریق تعریف مدل‌های خدمت در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی در مورد مزایای این صندوق نسبت به سایر صندوق‌ها بیان داشت: یکی از مزیت‌های صندوق‌ حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان پرداخت 90 درصد منابع در قالب قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد و اخذ تضمین‌های سهل و آسان عمدتاً در قبال چک و سفته و بعضاً وثیقه ملکی است و 10 درصد نیز در قالب سایر عقود و با کارمزد تعیین شده بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، در کمترین زمان ممکن (3 روز) پرداخت می‌شود.

یوسفی با اشاره به این‌که عمده منابع صندوق صرف تأمین نهاده‌های بخش کشاورزی می‌شود، درباره برنامه‌های این صندوق در راستای تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از تولید داخلی گفت: به جز بخش محدودی اقلام وارداتی مواد اولیه تولید کنسانتره و دان مرغ و ماهی، منابع صندوق صرف تأمین نهاده‌های بخش کشاورزی از جمله خرید محصولاتی نظیر: گندم، جو، ذرت، گندم بذری و خرید محصولات پنبه، گوجه فرنگی، شیر، گوشت، خرید کودهای شیمیایی تولید داخل و ماشین‌آلات کشاورزی داخلی می‌شود. شایان ذکر است تخصیص منابع و تسهیلات برای تکمیل زنجیره تولید و رونق صادرات در اولویت است. وی افزود: در صندوق ما دسترسی به منابع مالی لازم با شرایط سهل و آسان با کمترین نرخ سود میسر بوده و بر این اساس می‌توان گفت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از جمله مصادیق و طرح‌های عملی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی به شمار می‌رود که توسط تولیدکنندگان و بهره‌برداران با مشارکت و هدایت حاکمیت به منصه ظهور رسیده است.

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات عمده در افزایش سرمایه، تأمین منابع سهم دولت در صندوق است که خوشبختانه به همت هیئت مدیره محترم شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و با حمایت بی‌دریغ کمسیون کشاورزی مجلس به ویژه علی اکبری، رئیس این کمیسیون، و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در گنجانیدن تبصره 3 بند 9 قسمت «ب» ماده 31 احکام دائمی برنامه ششم و با پشتیبانی استاندار محترم خراسان شمالی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تلاش مدیران سازمان جهاد کشاورزی در سال 1396 مبلغ 175 میلیارد ریال برای افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان شمالی از محل منابع استانی مبادله موافقت‌نامه در قالب اسناد خزانه دوساله اختصاص یافت که تاکنون مبلغ 70 میلیارد ریال آن محقق شده و بدین جهت صمیمانه از همه عزیزان تقدیر و تشکر می‌‌کنم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 1خرداد 97، کدمطلب: 44389 ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین