پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
دنیای پس از مرگ، یک دنیای کاملاً مرموز و ترسناک بوده و بررسی جسد مردگان مشخص کرده است که به‌طورکلی، بدن پس از مرگ هشت مرحله را طی می‌کند تا کاملاً تجزیه شود. در این یادداشت به‌طور مختصر با این مراحل آشنا می‌شویم.

شعار سال: زمانی که فردی می‌میرد بدن وی به خاک منتقل می‌شود تا در آنجا آرامش بگیرد و بر اساس سنت‌های رایج در ادیان متفاوت، آئین تدفین به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد اما در اینجا فارغ از روش‌های مختلف تدفین در مذاهب مختلف، قصد داریم بررسی کنیم که فرایند تجزیه جسد چگونه بوده و چه اتفاقاتی در بدن انسان پس از مرگ می‌افتد.

پس از مرگ، سلول‌ها، باکتری‌های مفید موجود در دستگاه گوارش بدن دیگر نقش نگه‌دارنده نداشته و شروع به تکثیر و تغذیه از طریق خود بدن می‌کنند. این عملکرد باعث تولید گاز در ناحیه شکمی شده و سبب باد کردن و ورم شکم جسد می‌شود.

از منظر علمی فرایند تجزیه جسد پس از مرگ به‌طورکلی طی هشت مرحله صورت می‌گیرد که به بررسی این موارد می‌پردازیم:

1- مرحله جسد تازه که چند ساعت بعد از مرگ، آغاز سفت‌وسخت شدن مفاصل و ماهیچه‌های بدن را در برمی‌گیرد. این مرحله که ممکن است بین چند روز تا یک هفته طول بکشد، آغاز از بین رفتن و مرگ سلول‌ها است چراکه کمبود اکسیژن و مواد مغذی مانع از بازسازی سلول‌ها می‌شود.

2- در این مرحله باکتری‌های مفید موجود در دستگاه گوارش بدن دیگر نقش نگه‌دارنده نداشته و شروع به تکثیر و تغذیه از طریق خود بدن می‌کنند. این عملکرد باعث تولید گاز در ناحیه شکمی شده و سبب باد کردن و ورم شکم جسد می‌شود.

3- تولید این گاز باعث افزایش فشار درون بدن می‌شود و مایعات را در بین لایه‌های پوست قرار داده و باعث از بین رفتن لایه‌های بیرونی پوست می‌شود.

4- درحالی‌که دیگر اکسیژنی در بدن وجود ندارد، هموگلوبین خون به‌جای جاری شدن در رگ‌ها و شریان‌ها، گوگرد را محصور کرده و رگ‌ها و شریان‌ها را از ماده‌ای سبز سیاه‌رنگ پر می‌کند. این مرحله در بافت‌های گوشت با اصطلاح مرمر کاری شناخته می‌شود.

5- فشار مایعات در همه اندام‌ها و ارگان‌های بدن افزایش پیداکرده به‌طوری‌که باعث از بین رفتن چشم‌ها و انفجار بافت کلی بدن می‌شود.

6- مواد شیمیایی آزادشده توسط بدن، مگس‌ها و حشرات را جذب کرده تا تخم‌های خود را در داخل و اطراف جسد قرار دهند و بلافاصله پس‌ از آن، از گوشت و اندام‌های بدن تغذیه کنند.

7- در این مرحله حشرات دیگر، مانند سوسک‌ها برای تغذیه به جسد جذب می‌شوند و همچنین در صورت دفن نشدن جسد، پرندگان کوچکی که به دنبال تغذیه آن‌ها ظاهر می‌شوند.

8- مرحله نهایی، هدف استخوان‌بندی جسد است درحالی‌که همه بافت‌های نرم بدن از بین رفته‌اند. باد، باران، فرسایش‌ جوی به‌ مرور زمان که بین ماه‌ها تا سال‌ها با طول خواهد انجامید، از بین بردن استخوان‌بندی جسد را بر عهده خواهند داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری سینا، تاریخ انتشار 1 خرداد 97 ، کد مطلب: 79026، www.sinapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین