پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
افزايش سطح عمومي قيمت كالا و خدمات طي يك سال، تعريفي است كه براي نرخ تورم وجود دارد. كالاها و خدمات به 13 گروه تقسيم مي‌شوند و تقريبا بيش از 350 قلم كالا و خدمات در آن قرار مي‌گيرد. ممكن است در اين ميان بخشي از كالاها و خدمات افزايش قيمت داشته باشند اما به اين خاطر كه قيمت بخشي از كالاها ثابت است و تغيير پيدا نمي‌كند،‌ مركز آمار ميانگين نرخ تورم را حدود نه درصد اعلام مي‌كند. اين رقم معنا و مفهوم دارد.

شعار سال: افزايش سطح عمومي قيمت كالا و خدمات طي يك سال، تعريفي است كه براي نرخ تورم وجود دارد. كالاها و خدمات به 13 گروه تقسيم مي‌شوند و تقريبا بيش از 350 قلم كالا و خدمات در آن قرار مي‌گيرد. ممكن است در اين ميان بخشي از كالاها و خدمات افزايش قيمت داشته باشند اما به اين خاطر كه قيمت بخشي از كالاها ثابت است و تغيير پيدا نمي‌كند،‌ مركز آمار ميانگين نرخ تورم را حدود نه درصد اعلام مي‌كند. اين رقم معنا و مفهوم دارد.

براي مثال ممكن است يك قلم كالا 30 درصد افزايش قيمت داشته باشد اما كالاهايي مانند نان در سبد مصرفي خانوار افزايش قيمتي نداشته باشد. به اين ترتيب، ميانگين نرخ تورم مهم است كه 9 درصد اعلام شده است. نكته ديگر اين است كه رقم نه درصد براي دهك‌هاي پايين درآمدي، بيش از نه درصد و براي دهك‌هاي پردرآمد به طور قطع كمتر از نه درصد است. بنابراين اين اعداد بايد تفسير و تحليل شود؛ يعني بگوييم كدام كالاها افزايش قيمت ‌داشته و كدام يك از دهك‌هاي درآمدي در مضيقه هستند. اما نمي‌توان گفت چرا با افزايش چند قلم كالا، نرخ تورم افزايش پيدا نكرده است؟ البته نرخ تورم براي دهك‌هاي مختلف در هيچ كجاي دنيا به طور جداگانه محاسبه نمي‌شود اما اين نرخ را براي خوراكي‌ها، اسباب و اثاثيه منزل و گروه تفريحات به شكل جداگانه محاسبه مي‌كنند.

برخي معتقدند كه آمارهايي مانند نرخ تورم اشتباه است اما اگر بخواهيم به آمار؛ مركز آمار و بانك مركزي شك كنيم، ديگر نمي‌توان به اطلاعات اقتصادي اعتماد و در خصوص آن صحبت كرد. درگيري‌ ميان مركز آمار و بانك مركزي به دو دليل است. اول اينكه سال پايه آن‌ها متفاوت است و دوم اينكه بانك مركزي نرخ تورم شهر را محاسبه مي‌كند؛ اما مركز آمار ايران نرخ تورم شهر و روستا را با هم محاسبه مي‌كند، بستگي دارد با چه فرمولي تورم را محاسبه كنند. نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه هر دو نهاد، تورم را يك رقمي محاسبه مي‌كنند. اگر بخواهيم تورم را به شكل واقعي محاسبه كنيم، ‌مي‌توانيم ميانگين اين دو را محاسبه كرده و تقسيم بر دو ‌كنيم، نرخي كه به دست مي‌آيد به واقعيت نزديك‌تر است. در حال حاضر تورم زير 10 درصد است اما اگر شاهد افزايش قيمت بسياري از كالاها باشيم نرخ تورم افزايش خواهد يافت. يادمان نرود اين به آن معنا نيست كه برخي كالاها افزايش 30 درصدي داشته و برخي ديگر افزايش قيمت نداشته‌اند. زماني‌كه 356 قلم كالا در ليست محاسبه نرخ تورم قرار مي‌گيرد. بايد توجه داشته باشيم كه قيمت مسكن بيش از يك سوم وزن سبد مصرفي خانوارها را دربرمي‌گيرد. اگر نرخ تورم 10 درصد اعلام شده باشد؛ زماني كه مسكن 30 درصد گران مي‌شود،‌ ديگر نرخ تورم براي افرادي كه مستاجر هستند 10 درصد نيست بلكه بالاي 30 درصد است اما نرخ تورم براي افرادي كه صاحبخانه هستند و اجاره بها پرداخت نمي‌كنند، پايين تر از 10 درصد است. از سوي ديگر كساني كه زندگي‌شان با نان و پنير مي‌گذرد، زماني كه اين دو قلم كالا گران نشود، تورم رقمي متفاوت دارد تا كساني كه كالاهايي مانند گوشت و مرغ مصرف مي‌كنند. اما گوشت در سبد دهك‌هاي پايين درآمدي جايي ندارد يا حداقل است، به همين خاطر گراني آن اثري ندارد چون مصرف نمي‌كنند. بنابراين بايد محاسبه كرد و ديد تورم در هر قشر چگونه است. در حال حاضر كه نرخ تورم حدود هشت درصد اعلام شده است؛ اين نرخ براي دهك هاي بالاي درآمدي كمتر از هشت درصد است. سهم دهك‌هاي پايين از سبد مصرفي، مسكن و درمان است. اگر يكي از اين دو گران شود، دهك‌هاي پايين درآمدي، آسيب مي‌بينند و تورم را بيشتر احساس مي‌كنند. دهك‌هاي پردرآمد نيز مشكل درمان ندارند به دليل اينكه هزينه پيشگيري پرداخت مي‌كنند. آن‌ها هزينه مسكن هم ندارند. به عنوان مثال اگر كالاها و ميوه‌هاي لوكس افزايش قيمت پيدا كند، تورم براي آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند. مشكلات هيچ كدام از دهك‌هاي درآمدي مشابه نيست. دهك‌هاي بالا به دنبال كلاس فوق العاده و رژيمند اما دهك‌هاي پايين به دنبال حداقل نياز خود هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پیشخوان، تاریخ انتشار 6 خرداد 97، کد مطلب: 87523، www.pishkhaan.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین