پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
ررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر یا پیمایش کشوری STEPs نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌هایی نظیر فشارخون و چاقی در کنار مصرف بالای سیگار سلامت شهروندان اردبیل را به شدت تهدید می‌کند.

شعار سال: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بعد از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای سلامت استان نتایج طرح بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر یا پیمایش کشوری STEPs را برای اولین بار منتشر کرد.

بابک نخستین در این خصوص تصریح کرد: بررسی شیوع عوامل خطر اصلی قابل مداخله بیماری های غیرواگیر در استان شامل مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی، قندخون بالا، چربی های خون بالا در قالب برنامه مراقبت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر و با عنوان بررسی یا پیمایش کشوری STEPs برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ در کشور آغاز و ادامه یافت و در آخرین مطالعه که در سال ۱۳۹۵ انجام شد ۳۸۹ شهرستان در سراسر کشور در مطالعه قرار داشتند.

بررسی ۴۸ نقطه شهری و روستایی اردبیل در طرح STEPs

وی با بیان اینکه جامعه هدف آماری افراد ایرانی ۱۸ سال و بالاتر بوده است، ادامه داد: استان اردبیل با ۴۸ خوشه شامل۳۱ نقطه شهری و ۱۷ نقطه روستایی و با بررسی ۴۸۰ نفر در این طرح کشوری شرکت داشت .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تشریح روند این طرح یادآور شد: مراحل و روش جمع آوری داده ها به این شکل بود که ابتدا نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی شده از جمعیت مورد مطالعه به عمل آمده و سپس طرح با تکمیل پرسشنامه با مصاحبه حضوری و معاینات بالینی و اندازه گیری قد، وزن، دور کمر، دور لگن، فشار خون، نبض و گام شماری با روش و ابزار استاندارد و آزمایش های بیوشیمیایی و اندازه گیری فاکتورهای بیولوژیک نمونه های خون و ادرار تکمیل می شد.

۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در معرض شیوع چاقی

وی با اشاره به نتایج این طرح که اکثرا با مقایسه آمارهای کشورهای بیان شده بیان داشت: نتایج نشان داد که طبق این بررسی شیوع چاقی در استان اردبیل در کل جمعیت نزدیک به ۳۰ درصد می باشد که در مقایسه با کشور که حدود ۲۳ درصد است از آمار بالایی برخوردار است .

نخستین متذکر شد: شیوع فشار خون بالا در استان اردبیل در کل جمعیت ۳۴.۵ درصد بوده که در مقایسه با نتایج کشوری که در این بررسی ۲۶.۴ درصد عنوان شده، بیش از هشت درصد بیشتر بوده است.

شیوع کلسترول بالای خون در بین زنان اردبیلی بیشتر از مردان است

وی با تاکید بر اینکه در این طرح ملی شیوع کلسترول بالای خون در اردبیل ۲۳.۵ و در ایران ۲۲.۶ درصد گزارش شده است، اضافه کرد: در استان اردبیل در بین زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری داشته و این رقم نیز حدود ۲۹ درصد در زنان و ۱۷.۵ در صد در مردان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان آمار شیوع قند خون بالا در اردبیل را ۹.۴ درصد و در کشورحدود ۱۱ درصد عنوان کرد و متذکر شد: شیوع قند خون در جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی بیشتر بوده که این رقم در جمعیت شهری ۱۱ درصد و جمعیت روستایی ۷.۲ درصد است.

اردبیلی‌ها بیشتر از میانگین کشوری سیگار می‌کشند

وی یکی از آمارها و نتایج نگران کننده این طرح را در بحث مصرف سیگار عنوان کرد و یادآور شد: ۱۲.۹ درصد جمعیت مورد بررسی در استان اردبیل و ۱۰.۱ درصد کشور مصرف سیگار روزانه را عنوان کرده اند که با این حساب مصرف سیگار در این استان نسبت به کشور آمار بالاتری دارد.

نخستین با اشاره به پایین بودن آمارها در بحث ورزش و تغذیه طی نتایج حاصله از بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر یا پیمایش کشوری تاکید کرد: این بررسی نشان داد در استان اردبیل ۶۴ درصد جمعیت طبق استانداردهای تعیین شده کم تحرکی داشته اند و در مقایسه با کشور که ۵۶.۴ درصد کم تحرکی داشته اند، در اردبیل این آمار نسبت به کشور بالاتر بوده است.

آمار بالای کم تحرکی و آمار پایین مصرف میوه و سبزی در اردبیل

وی همچنین در خصوص تغذیه شهروندان شرکت کننده در این طرح بویژه افزود: در کل جمعیت بررسی شده در این طرح ۲۹.۳ درصد در استان اردبیل و ۴۲.۱ درصد در کشور مصرف سبزی مناسب یعنی سه واحد در روز داشته اند که در اردبیل نسبت به کشور آمار پایین داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد: در این پیمایش ۷.۴ درصد در استان اردبیل و ۱۷.۲ درصد در کشور مصرف میوه مناسب یعنی دو واحد در روز داشته اند که این آمار نیز در اردبیل نسبت به کشور پایین بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 9 خرداد 97، کد مطلب: 4310655، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
متاسفانه سبک غذاهای ما ایرانیه ا اشتباه اکثرا اضافه وزن وچاقی دارن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین