پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
آیت‌الله صانعی می‌گوید: مشکلات کشور تقصیر برخی مجریان است که خوب عمل نکردند و متأسفانه حاضر هم نیستند که بپذیریند ما مقصر هستیم .

شعار سال: آیت‌الله یوسف صانعی در خصوص عملکرد حوزه‌های علمیه در دوره اول انقلاب اظهار داشت: حوزه علمیه آن تاثیرگذاری که در زمان امام خمینی(ره) داشت را دیگر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بارها این خاطره را نقل کردم که یک زمانی آقا سیداحمد روحانی(رض) عموی این آقای سیدصادق روحانی، در امامزاده قاسم خدمت امام خمینی(س) رسید؛ من خودم آنجا بودم؛ ایشان به امام(ره) گفتند که آقا! نظام (رژیم شاه) یک فکری کرده، و آن اینکه قبایی به اندام کسی در حوزه علمیه بدوزد و بعد از تن او دربیاورد و هدفش این است که قم را ساکت کند؛ یعنی هدفش این است که کسی را بزرگ کند و بعد همان شخص را زمین بزند تا قم ساکت شود و دیگر نفسی از قم درنیاید. امام(س) گفتند حالا خودشان می‌دانند به من ربطی ندارد. آقا سیداحمد روحانی، در پاسخ امام(رض) گفت که این قبا را به اندام شما دوختند و دیدند کسی نیست که این قبا را بشود تنش کرد جز حضرتعالی؛ که بازهم امام(س) به ایشان پاسخ دادند که شما که با ایشان ارتباط داری، از قول من به آنها بگو این قبا را به تن من ندوزند؛ من اگر این قبا را تنم کردم، قطعا آن را درنمی‌آورم تا ریشه اینها را نکنم؛ بگویید به من کاری نداشته باشند؛ آقا سیداحمد روحانی بازهم گفت؛ آقا! درمی‌آورند؛ که بازهم امام پاسخ دادند، نمی‌توانند؛ آقای سیداحمد روحانی بازهم گفت چطور نمی‌توانند؟ یک بار آیت‌الله کاشانی را سر دست بلند کردند و گفتند آخوند خوبی است اما یک بار طور دیگری رفتار کردند؛ امام خمینی(س) درنهایت پاسخ دادند که اگر من بزرگ شوم با حوزه علمیه قم بزرگ می‌شوم و حوزه علمیه قم را نمی‌توان زمین زد.

این روحانی در ادامه افزود: آن حوزه علمیه زمان امام خمینی(ره) و آن قداست و آن فضائل و آن تقواهایی که آن زمان مطرح بود، حالا در حوزه‌ها کم شده است.

صانعی در پاسخ به سوالی درباره دلایل دین گریزی برخی از جوانان در جامعه امروز ایران گفت: اینکه این مشکلات کاملا ربط به حوزه علمیه داشته باشد، اینطور نیست.

وی افزود: آنچه در این باره مهم است این است که اولین نکته و اشکال در عملکرد ما است. امام خمینی(س) یک وقتی در یک صحبتی که ما خدمتشان بودیم، می‌گفتند که پیامبر اسلام(ص) سفارش کرده‌اند به کتاب الله و عترت به صورت همزمان سفارش کرده‌اند، برای این است که هم قانون باید خوب باشد و هم مجریان قانون باید خوب عمل کنند. کتاب الله و قرآن از طرف خداست و قانون خوبی است و معصوم است، و هیچ گیری در آن نیست؛ ائمه اطهار (ع) هم که آمدند در کنار این کتاب الله، آنها هم معصوم هستند؛ یعنی مجریان هم باید مبرا از خطا و بی‌قانونی باشند والا مجریان می‌توانند هر جوری برنامه‌ریزی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در شرایط امروز گاهی شاهد معرفی بد و ناصحیح از حقیقت اسلام هستیم درحالی‌که برخی افراد که می‌توانند اسلام را درست معرفی کنند، در محدودیت هستند، خاطرنشان کرد: سابقا در زمان شاه اگر می‌خواستند روحانی منبر نرود، می‌گفتند منبر نرو؛ او هم نمی‌توانست برود؛ حالا در زمان فعلی بعضی‌ها راحت‌تر بلد شدند؛ به صاحب مجلس و صاحبخانه می‌گویند فلانی را برای منبر دعوت نکن.

صانعی با بیان اینکه برای جلوگیری از دین گریزی بیشتر مردم جامعه و جوانان، باید عملکرد مجریان و مسئولان خوب باشد، یادآور شد: یک وقتی آقای موسوی در رأس امور است؛ آقای موسوی اردبیلی(ره) دادستان کل است؛ آقای بهشتی(ره) رئیس دیوان عالی کشور است؛ خب شما می‌بینید در دوران امام خمینی(ره) یک ریال اختلاس در این مملکت نبوده است. این یعنی عملکرد مسئولان هم باید خوب باشد.

وی افزود: تقصیر برخی مجریان است که خوب عمل نکردند و متأسفانه حاضر هم نیستند که بپذیریند ما مقصر هستیم البته شاید هم واقعا معتقدند مقصر نیستند و این‌طور فکر کردنشان به نفع اسلام است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 15 خرداد 97، کد مطلب: 630292: www.ilnanews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین