پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
اینکه رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اخیر خود بر منطقه تحت اشغال آمریکایی ها و همپیمانانش در شرق و شمال شرق سوریه تاکید کرد به مثابه اولین اشاره به منظور آمادگی برای مقابله نظامی با آنهاست.

شعار سال: «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اخیرا در گفتگویی که با یک رسانه روسی انجام داد حرف های مهمی بر زبان آورد که شاید از آن بتوان به عنوان استراتژی سوریه نام برد که در طول بحران سوریه وجود داشته و آن جنگ، دفاع، جانفشانی و ثبات و عدم عقب نشینی و همزمان توجه به گفتگو و دست یابی به راهکار سیاسی به گونه ای که حاکمیت سوریه خدشه دار نشود، است.

اما آنچه از متن حرف های رئیس جمهور سوریه می توان درک کرد و به نوعی جدید محسوب می شود هشدار جدی به نیروهای آمریکایی که به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند برای خروج از این کشور بود که در غیر این صورت با مقاومت و رویارویی نظامی روبرو می شوند و نیز پرداختن وی به عاملی که مانع از سیطره کامل دمشق بر تمامی اراضی خود می شود یعنی شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا در شرق و شمال شرق سوریه بود که یا باید از طریق راهکار سیاسی و گفتگو مشکل حل شود یا اینکه دمشق به اقدام نظامی متوسل خواهد شد، است.

اسد در این باره گفت: «پس از آزادسازی حلب، دیرالزور و قبل از آن حمص و هم اکنون دمشق؛ آمریکا برگه های خود را از دست داده است. آنها برگ اصلی را جبهه النصره می دانستند و آنرا میانه رو محسوب می کردند اما هنگامی که واقعیت فاش شد که آنها بخشی از القاعده هستند به دنبال گروههای دیگر رفتند و این گروه نیروهای سوریه دموکراتیک است. ما در مناطق مختلف پیشروی می کنیم و هم اکنون تنها مشکل نیروهای سوریه دموکراتیک است که ما با آن ها با گزینه برخورد خواهیم کرد؛ نخست گفتگو زیرا بیشتر این نیروها سوری هستند و کشورشان را دوست دارند و مایل نیستند که بازیچه خارجی باشند. همه ما به آمریکا اعتماد نداریم نه به خاطر جنگ بلکه به این سبب که آن ها عکس گفته های خود عمل می کنند و مدام دروغ می گویند و از همین رو گزینه واحد همزیستی میان سوری هاست. این گزینه اول است اما اگر نشد به آزادسازی این مناطق با زور متوسل می شویم. ما گزینه های دیگری غیر از آزادسازی این منطقه خواه با وجود آمریکایی ها یا بدون آنها نداریم. آمریکایی ها باید بروند زیرا این سرزمین ماست و حق ما است که این منطقه را آزاد کنیم. آمریکا باید بروند و خواهند رفت. آن ها به شکل غیرقانونی به عراق آمدند و ببینید چه بر سر آنها آمد. آنها باید درس بگیرند. عراق استثنا نیست و سوریه هم استثنا نیست. مردم حضور نیروهای خارجی در این منطقه را قبول نمی کنند».

العهد در گزارشی با اشاره به تحولات سوریه آورده است: « با توجه به اقدامات لجستیک و تدارکات ارتش سوریه در جنوب از نظر نظامی و میدانی آزادسازی این منطقه حتمی است و همه شواهد و نشانه ها برای تحقق آن از سوی ارتش سوریه فراهم است و این موضوعی است که طرفهای منطقه ای و بین المللی را به سوی حرکت به راهکار راهبردی که روسیه آنرا رهبری می کند، سوق داده که این طرفها حتمی بودن استقرار و حضور ارتش سوریه را پذیرفته اند.

در ادلب بدون شک تصمیمات اتخاذ شده در نشست آستانه به سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه و موافقت دمشق با آن در زمینه کاهش تنش و جداسازی گروههای تروریستی از میانه رو و حرکت به سوی گفتگوی سیاسی حاکم است. توان نظامی و میدانی ارتش سوریه در این جبهه خودنمایی می کند به ویژه پس از پیروزی های صاعقه وار در حومه پایتخت و حومه های حمص و حماه. به نظر می رسد که ترکها به اجرایی آنچه به آن پایبند شده اند یعنی جداسازی تروریست ها و گروه های مسلح میانه رو قانع شده اند. موضوعی که فعلا ارتش سوریه عملیاتی در این منطقه انجام نمی دهد و منتظر عمل ترکیه به تعهداتش می ماند هر چند که توان نظامی ارتش سوریه آماده نبرد آزادسازی شمال سوریه است و این در راهبرد اساسی دمشق است.

درباره کُردها دو راه بیشتر ندارند و آنگونه که از حرف های بشار اسد بر می آید راه اول گفتگو است درباره کُردها دو راه بیشتر ندارند و آنگونه که از حرف های بشار اسد بر می آید راه اول گفتگو است به نحوی که حاکمیت و کرامت سوریه خدشه دار نشود و اینکه مانند دیگر طیف ها در سوریه عمل کنند و راه دوم نظامی امنیتی برای پایان دادن به تمرد و خروج آن ها از قانون و موسسات مشروع سوریه است.

اما از بابت آمریکایی ها؛ اولا آنها نیروهایی اشغالگرند و در ثانی خارج از تصمیمات آستانه هستند و به آن پایبند نیستند و حضور میدانی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در شرق شمال شرق سوریه و پایگاه التنف تاکنون ثابت بوده و نشانه ای از خروج آن ها دیده نمی شود. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در این باره نظر خود را اعلام کرده است و خروج غیرمتوازن آنها از عراق از طریق مقاومت را یادآور شده و در برابر آنها به شکل آشکار راه مقابله نظامی مستقیم در سوریه را نهاده است زیرا هم از نظر قانون بین المللی و هم تعهدی که دمشق برای آزادسازی همه سوریه دارد این قابل توجه است.

اینکه بشار اسد از سه منطقه ای که خارج از کنترل دولت سوریه هستند به جنوب و ادلب بزرگ کمتر اشاره کرده است زیرا دو منطقه در حال حاضر درباره آن تلاش های منطقه ای و بین المللی دیپلماتیک و میدانی از ناحیه روس ها و سرپرستی ایرانی، ترکی، اردنی وجود دارد و احتمال می رود که این دو منطقه از راهکار سیاسی آزاد شوند و اینکه بر شمال و شمال شرق سوریه که تحت اشغال آمریکایی هاست به نظر می رسد که اشاره ای به آمادگی برای رویارویی نظامی ضد کردهای جدایی طلب و فراهم کردن شروع مقاومت ضد نیروهای آمریکایی و غربی نامشروع در سوریه باشد».

قدر مسلم آن است که دولت سوریه به دنبال تسلط بر همه اراضی خود است و در این راستا از همه تاکتیک ها و ابزار مورد نیاز بهره می گیرد. در این میان هم از موضع گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه مبنی بر ضرورت خروج آمریکایی ها از سوریه و هم از موضع گیری ولید المعلم وزیر خارجه سوریه مبنی بر اینکه دمشق با هر توافق در جنوب سوریه تا زمانی که نیروهای آمریکایی از التنف خارج نشوند، مخالف است؛ بر می آید که دمشق عزم جدی برای بیرون راندن آمریکایی ها دارد.

بدیهی است که راهکار سیاسی بحران سوریه با خروج نیروهای آمریکایی که در راستای تجزیه سوریه و طولانی کردن بحران آن گام بر می دارند میسر می شود و در صورتی که این نیروها از سوریه خارج شوند راهکار ممکن و فوری می شود.

آمریکایی ها نه تنها تمایلی برای خروج از سوریه بر خلاف گفته های ترامپ ندارند بلکه می کوشند در مرزهای سوریه با عراق و شرق سوریه به اهداف خود برسند به ویژه که برخی از کارشناسان نظامی سوریه از طرح های آمریکا ضد شهر تدمر از طریق سازماندهی نیرو در منطقه التنف و الرکبان و مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق فرات پرده برداشتند. آمریکایی به دنبال جدا کردن ارتباط میان عراق و سوریه در شرق سوریه از طریق تحرکات خود هستند. آمریکا به دنبال طولانی کردن جنگ در سوریه و تجزیه این کشور است و از هیچ تحرکی در این زمینه دست بر نمی دارد زیرا واشنگتن از ابزارهای خود بهره می گیرد و تلفات و خساراتی ندارد نه نظامی از دست می دهد و نه زیر ساختهایش ویران می شود و پول هم که از سوی همپیمانانش در منطقه برای تحقق اهداف آمریکا می رسد.

اما همانطور که گفته شد و از سخنان بشار اسد بر می آید، دولت سوریه بر مقابله با آمریکایی ها و همپیمانانش اصرار دارد و نشانه آن نیز هشداری بود که رئیس جمهور سوریه به آمریکایی ها و همپیمانانش در شرق و شمال شرق سوریه داد. از حرفهای اسد مشخص می شود که سوریه حاضر است تا آنسوی مرز خطر پیش برود و به رویارویی مستقیم بدون هراس با آمریکا بپردازد. به هر حال باید منتظر آینده ماند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 خرداد 97، کد مطلب: 4313323، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین