پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
70 سال است که مردم فلسطین با ایستادگی و مقاومت خود تنها یک خواسته را فریاد می‌زنند: آزادی سرزمینشان. در این میان مردم جهان به ابتکار ایران، هر ساله در وعده‌ای نانوشته اما استوار در روز جهانی قدس دست به تظاهرات می‌زنند تا همبستگی و همدلی خود را با مردم جفادیده فلسطین نشان بدهند.

شعار سال70 سال است که مردم فلسطین با ایستادگی و مقاومت خود تنها یک خواسته را فریاد می‌زنند: آزادی سرزمینشان. در این میان مردم جهان به ابتکار ایران، هر ساله در وعده‌ای نانوشته اما استوار در روز جهانی قدس دست به تظاهرات می‌زنند تا همبستگی و همدلی خود را با مردم جفادیده فلسطین نشان بدهند.

97 ساله است و بیش از 70 سال از زندگی‌اش را صرف جنگیدن برای حفظ وطنش کرده است. محمد محمود جادالله به اصرار نوه‌هایش، شمع تولد 97 سالگی‌اش را با این ناباوری فوت می‌کند که همچنان باید برای بدیهی‌ترین حقوق خود و هموطنانش بجنگد و اعتراض کند. او یکی از معدود سربازان بازمانده جنگ با صهیونیست‌ها در سال 1948 است و آنچه در کتاب‌ها نوشته شده و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، خود با چشم‌هایش دیده است. روز قدس امسال در حالی با حضور پرشور مسلمانان و غیرمسلمانان سراسر جهان در اعتراض به توحش و خشونت و اشغالگری اسرائیل برگزار شد که جادالله، هفتاد سال متوالی خستگی‌ناپذیر و پرامید علیه اشغالگری این رژیم ایستاده است و اکنون در شرایطی که خود می‌گوید شاید حتی بهار آینده را هم نبیند، این روحیه حق‌طلبی را به فرزندان و نوه‌هایش منتقل می‌کند.

با غرور و شعف از اینکه حافظه‌اش درست مثل جوان‌هاست، روزهای جوانی خود را به یاد می‌آورد و به عکسی که جوانی او را در یونیفرم نظامی قاب گرفته، اشاره می‌کند: «ما جنگجوی صلح بودیم. پدرم هم همینگونه بود و سال‌ها در برابر اشغالگری بریتانیا مقاومت کرده بود». نگاهی به قفسه منظم گوشه اتاق می‌اندازد که مملو است از نامه‌ها، اسناد و عکس‌های گذشته پرحادثه‌اش. او اینگونه سخنانش را ادامه می‌دهد: «من در تاریخ سرنوشت‌سازی در فلسطین متولد شدم؛ سه سال بعد از اشغالگری بریتانیا در فلسطین با این هدف که می‌خواهد دولتی یهودی در خاک ما ایجاد کند. با کمک انگلیس مهاجران صهیونیستی از اروپا به فلسطین آمدند و ده‌ها هزار فلسطینی را از خانه‌شان بیرون راندند. این ظلم و بی‌عدالتی علیه فلسطینی‌ها نیست؟ ما از دو جبهه مورد حمله قرار گرفتیم. از یک طرف یهودی‌ها زمین‌های ما را گرفتند و از سمت دیگر بریتانیا سرزمین ما را به تاراج گذاشت. من زندگی‌ام را کرده‌ام و حتی شاید تا ماه دیگر هم زنده نمانم اما تاریخ خواهد دید که چگونه سرزمین ما به ما باز می‌گردد و هموطنانم از پناهگاه‌های جهان به خانه‌هایشان باز خواهند گشت».

در سال 1948، فجایع بی‌شماری برای مردم فلسطین روی داد که به دنبالش عرصه آنچنان برای آنها تنگ شد که بسیاری از فلسطینی‌ها همان سال خانه و زندگی‌شان را ترک کردند. در آوریل آن سال، نیروهای صهیونیستی در «دیر یاسین» قتل عام کردند و 110 غیرنظامی را اعدام و به بسیاری از آنها تجاوز کردند. این فاجعه فلسطینی‌ها را بشدت ترساند. جاد‌الله در این باره می‌گوید: «این خبر بسرعت در سراسر فلسطین پیچید و پس از آن مردم بسرعت چمدان‌هایشان را بستند و خانه‌هایشان را ترک کردند. همان چیزی که یهودی‌ها خواستارش بودند. در روستای ما تعداد کمی باقی مانده بودند. به همین خاطر ما باید با تمام قوا در برابر اسرائیلی‌ها می‌ایستادیم. ما روی هم رفته 100 جنگجو بودیم. یک مردی هم کنار ما بود که مصری بود و خیلی دلش برای ما می‌سوخت. 24 ساعته حوالی روستا را زیر نظر داشتیم. هر شب قبل از اینکه سربازان به خط مقدم بروند، فرمانده ما از کلمه رمزی استفاده می‌کرد تا به ما بگوید اوضاع امن است. او همیشه کلمه‌ای را انتخاب می‌کرد که حرف اولش «ح» داشت. مثلاً حلو، حلوا و حلیب. یک بار از او پرسیدم چرا این کار را می‌کند. پاسخ داد چون یهودیان مهاجرند و نمی‌توانند حرف ح را مانند ما تلفظ کنند

اگرچه جادالله با کمک همرزمانش توانست روستایش را نجات بدهد، اما عملیات بزرگ‌تر نظامی صهیونیستی که بعدتر در این روستا انجام شد، چیزهای زیادی را از آنها گرفت. در سالروز «نکسه» (سالروز شکست کشورهای عربی در جنگ 6 روزه سال 1967)، رژیم صهیونیستی کرانه باختری از جمله قدس شرقی و اراضی‌ای از کشورهای عربی را در سال 1967 اشغال کرد.او می‌گوید: «مردم فلسطین بی‌پناه و بی‌دفاع هستند. خودتان آنها را با صهیونیست‌ها مقایسه کنید. ببینید از چند منبع تغذیه می‌شوند و چه قدرت‌هایی پشتشان ایستاده‌اند. ما هیچ سلاحی نداریم. سازمان ملل هیچ کمکی به ما نمی‌کند و فقط قطعنامه‌هایی را صادر می‌کند که اسرائیل برایش پشیزی ارزش قائل نیست».

خشم هفتاد ساله

روز گذشته هزاران فلسطینی برای اقامه نماز جمعه و حضور در تظاهرات قدس به مسجد الاقصی رفتند تا با عظمت حضورشان، صف سربازان صهیونیستی را به باد تمسخر و طعنه بگیرند. به گفته شاهدان عینی، مقام‌های رژیم صهیونیستی که بخوبی از هدف فلسطینی‌ها برای حضور در مراسم روز قدس آگاه بودند، نیروهای ارتش را در خیابان‌های قدس مستقر کرده بودند تا شاید مانع تحرکات اعتراضی مردم فلسطین شوند. عزم این نیروها برای خرج کردن توحش آنچنان قوی بود که مانع ورود کودکان زیر 12 سال به قدس شدند. اما هیأت عالی «تظاهرات‌ بازگشت و شکست محاصره در غزه» بی‌توجه به این تدابیر امنیتی، با انتشار فراخوانی از مردم فلسطین دعوت کرده بود که در روز قدس حضور میلیونی داشته باشند. ارتش اسرائیل برای مقابله با این موج، به فلسطینی‌های ساکن غزه هشدار داده بود که نزدیک مرز اراضی اشغالی نشوند و 50 هواپیمای آب‌پاش مستقر در مرز خبر از روز پرتنشی برای سربازان این رژیم می‌داد. ارتش این رژیم در توئیتر خود مکرراً این هشدار را تکرار می‌کرد و از مردم فلسطین می‌خواست که «زندگی‌شان را به خطر نیندازند و با آتش بازی نکنند». اما کمی بعدتر، نهاد اوقاف اسلامی شهر قدس اعلام کرد روز جمعه 300 هزار فلسطینی نماز صبح خود را در این شهر به جای آوردند.

مردم جهان پشت فلسطین

طی هفتاد سال گذشته بویژه در سال‌های اخیر، مردم در سراسر جهان در موضعی مخالف با رهبران سیاسی خود، هر آنجا که لازم بوده وارد صحنه شده‌اند و همدلی‌شان با مردم فلسطین را نشان داده‌اند. همزمان با روز جهانی قدس حضور پرشور مردم کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اسلامی حائز اهمیت بود. همزمانی روز جهانی قدس با سالروز نکسه یا جنگ شش روزه رژیم صهیونیستی علیه اعراب، باعث شده تا تظاهرات اعتراضی مردم در سراسر جهان پرشورتر از هر سال برگزار شود. هزاران یمنی هم در تعدادی از استان‌های این کشور از جمله استان‌های صعده، صنعا و حدیده حضور به هم رساندند.

عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس اظهار داشت، از مردم یمن خواسته که در تظاهرات روز قدس حضور پیدا کنند. بحرین هم شاهد حضور گسترده مردم در حمایت از فلسطین بود و از ساعات اولیه صبح جمعه عراقی‌ها هم به خیابان‌ها آمدند و در دفاع از مردم فلسطین دست به تظاهرات زدند. همزمان با اعتراض‌های مردمی در جهان، برنی سندرز سناتور دموکرات و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، با انتقاد از سیاست‌های کشورش در خاورمیانه گفته که چرا امریکا همیشه باید بی‌توجه به حقوق فلسطینی‌ها، طرف اسرائیل را بگیرد. همچنین مردم تانزانیا در راهپیمایی روز قدس با سر دادن شعار‌هایی جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی را در حق مردم فلسطین محکوم کردند. مردم آلمان در برلین دست به تظاهرات اعتراضی زدند و همدلی خود را با مردم فلسطین نشان دادند. مردم در جمهوری آذربایجان هم همبستگی‌شان را با مردم فلسطین نشان دادند و از سیاست‌های اشغالگرایانه رژیم صهیونیست ابراز انزجار کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 469738، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین