پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
طبق آمار گمرک چهارمحال و بختیاری، عمده کالاهای صادراتی این استان در سال گذشته شامل لوازم خانگی، مغز بادام، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، موکت، محصول‌های لبنی، مصنوعات از چدن و آهن، فرآورده‌های خوراکی، نخ، الیاف و خوراک دام بوده که در مجموع میزان صادرات استان 40 هزارتن به ارزش تقریبی 85 میلیون دلار برآورد شده است.

شعار سال: طبق آمار گمرک چهارمحال و بختیاری، عمده کالاهای صادراتی این استان در سال گذشته شامل لوازم خانگی، مغز بادام، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، موکت، محصول‌های لبنی، مصنوعات از چدن و آهن، فرآورده‌های خوراکی، نخ، الیاف و خوراک دام بوده که در مجموع میزان صادرات استان 40 هزارتن به ارزش تقریبی 85 میلیون دلار برآورد شده است. با توجه به ورود کالاهای خارجی از مبادی مختلف اعم از رسمی و غیررسمی و سایر استان‌ها آمار دقیقی از میزان کالاهای مورد نیاز مردم این استان که از خارج از کشور تأمین می‌شود در دسترس نیست، اما براساس آمار ارائه شده توسط گمرک، عمده کالاهای وارداتی به استان در سال گذشته شامل خطوط تولید کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی به میزان حدود 19 هزار تن به ارزش 210میلیون دلار بود. برای بررسی بیشتر موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان استان و راهکارهای برون رفت از آن با «اقبال عباسی» استاندار چهارمحال و بختیاری به گفت‌و‌گو نشستیم.

با توجه به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، چه برنامه‌‌هایی برای برون رفت چهارمحال و بختیاری از مصرف کالاهای خارجی و حمایت از تولیدکنندگان استان در نظر گرفته‌اید؟

تدوین سیاست‌ها، اقدامات، تکالیف و تعیین اهداف کمی در قالب برنامه حمایت از کالای ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی به دستگاه‌های اجرایی ذیربط محول شده و بررسی این برنامه‌ها در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد. از جمله سیاست‌های در نظر گرفته شده برای حمایت از کالای ایرانی می‌توان به منع خرید کالای خارجی با وجود کالای مشابه تولیدی در داخل از محل بودجه‌های دولتی، اجرای سیاست‌ها و اقدام‌هایی در راستای کاهش هزینه‌های تولید توسط دستگاه‌های اجرایی، تسهیل و تسریع در فرآیندهای صدور مجوزهای تولیدی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری به‌منظور تولید کالاهای داخلی، بازاریابی کالاهای تولید داخل با تمرکز بر بازار کشورهای منطقه، توجه ویژه به محصول‌ها و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استان، ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل به منظور رقابت‌پذیری با نمونه‌های خارجی و فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در راستای تشویق مردم به مصرف اجناس تولید داخل اشاره کرد.

چند شرکت صنعتی و واحد تولیدی در استان وجود دارد؟

885 واحد تولیدی صنعتی فعال و 189واحد صنعتی غیرفعال در استان وجود دارد که از مجموع 189 واحد صنعتی غیرفعال 50 واحد تولیدی راکد از سال 95 تا پایان سال 96 دوباره راه‌اندازی شده است. یک هزار و 111 واحد دام و طیور صنعتی نیز در استان وجود دارد که 889 واحد (80 درصد آن واحدهای صنعتی دام با ظرفیت 94.6 هزار رأس و 222 واحد با ظرفیت 20 درصد) پرورش طیور با ظرفیت 4.7میلیون قطعه است. همچنین 200 واحد کارخانه صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی نیز در استان در حال بهره‌برداری و 800واحد کارخانه‌های صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی نیز دارای جواز تأسیس است.

عمده‌ترین محصول‌ها و کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری در چه زمینه‌ای است؟

مهم‌ترین محصول‌های تولیدی در واحدهای صنعتی استان (دارای پروانه بهره برداری) نظیر بسته‌بندی آب معدنی و انواع نوشابه، آهن اسفنجی، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود، میلگرد، فرآورده‌های نسوز، شیرخشک صنعتی، شیر خشک نوزاد، لوازم خانگی، فرش نمدی، الیاف و نخ پلی استر، پارچه چادرمشکی، کاشی و سرامیک، مفتول آهنی، شکر، فرآورده‌های لبنی، روغن خوراکی، سیمان و کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، خمیرمایه، خوراک‌دام، خوراک آبزیان، مفتول آلومینیوم، بسته‌بندی مواد غذایی، ریخته گری شمش و مصنوعات آهنی و فولادی، مصنوعات چوبی، چینی بهداشتی، انواع موکت و زنجیره کامل محصول‌های وابسته به موکت، انواع لوله و اتصالات پلی پروپیلن، دارو، مالت جو و فرآورده‌های وابسته، انواع محیط‌های کشت میکروب و... است.

محصولات کشاورزی استان در چه زمینه‌ای است؟

از یک‌هزارو 403 تن تولیدات کشاورزی استان، حدود 915 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصول‌‌های زراعی، حدود 181 هزار تن (12.9درصد) به محصولات باغی، حدود 275 هزار تن (19.7درصد) به محصولات دام و طیور، 23.5هزار تن (1.7درصد) به محصولات شیلاتی، حدود 2.4 هزار تن(.،2 درصد) به محصول‌های گلخانه‌ای و حدود 6.5هزارتن (.، 5 درصد) به قارچ دکمه‌ای اختصاص داشته است. از حدود 181هزار تن محصولات باغی استان، سیب با 46 هزار و 500 تن (25.7 درصد) هلو با 34هزار تن (18.8 درصد)، زردآلو با 3هزار و 600 تن (2 درصد) انگور با 62هزار و 3 تن (34.3 درصد)، بادام با 23 هزار و 241 تن (12.8 درصد)، گردو با 6 هزار و 965 تن(3.8 درصد) و دیگر محصولات باغی با 4هزار و 636تن (2.6درصد) است. از 915هزار تن تولیدات محصولات زراعی استان حدود 855 هزار تن(93.4درصد) از کشت آبی و حدود 60 هزار تن (6.6 درصد) از کشت دیم به دست آمده است. در بین تمام محصول‌های زراعی، سیب زمینی با تولید حدود 2هزار و 208 تن (22.8درصد)، یونجه با تولید 161هزار تن (17.6 درصد) و گندم با تولید 2هزار و 117تن(13 درصد) از تولیدهای زراعی استان را به خود اختصاص داده است.

کالاهای تولیدی چه میزان ارز‌آوری برای استان دارد؟

بر طبق آمار گمرک، میزان کالاهای صادراتی استان در سال گذشته 40هزارتن به ارزش تقریبی 85 میلیون دلار بوده است.

برای رفع موانع تولید و صادرات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نوسانات شدید نرخ ارز، قیمت بالای تمام شده کالا و خدمات، نبود توان در رقابت‌پذیری محصول‌های تولیدی، وجود نابرابری در بازار رقابت برای صادرکنندگان، نرخ بالای تسهیلات برای صادرکنندگان، نبود اقدام مؤثر در برندسازی و تجاری‌سازی محصول‌ها، انجام نشدن مطالعات و نیازسنجی بازارهای هدف خارجی به‌منظور حضور مؤثر و مستمر محصولات تولیدی استان و کشور در این بازارها از مهم‌ترین موانع صادرات بشمار می‌آید. همچنین تاکنون اقداماتی نظیر برنامه‌ریزی به‌منظور تمرکز بر بازار کشورهای منطقه با اولویت کشورهای همسایه، اعزام هیأت‌های تجاری استان به خارج از کشور با هدف بازاریابی محصول‌های تولیدی داخلی، تلاش در راستای تقویت توان مالی صادرکنندگان و تجار، برنامه‌ریزی به منظور برندسازی و تجاری‌سازی محصول‌های استان، پیگیری به‌منظور ارائه مشوقات و جوایز صادراتی برای صادرکنندگان برتر محصول‌های تولیدی و ارائه آموزش‌های لازم به تولید‌کنندگان برای محصول‌های استاندارد با قابلیت صادرات انجام شده است.

اقدامات انجام شده برای ترغیب مردم در استفاده از تولیدات داخلی

استاندار چهار محال و بختیاری در خصوص ترغیب مردم به مصرف کالاهای ایرانی، اظهارداشت: در برنامه حمایت از کالای ایرانی، سیاست گفتمان رسانه‌ای در حمایت از کالای تولیدی در داخل کشور و استان پیش‌بینی شده و دستگاه‌های اجرایی متولی نظیر صداوسیمای مرکز استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق بازرگانی و شهرداری‌های استان تعیین شده‌اند. در راستای فرهنگ‌سازی به‌منظور تشویق مردم به مصرف کالای داخلی اقداماتی نظیر ترغیب تولید‌کننده برای برند‌سازی و بسته‌بندی مناسب و تبلیغ گسترده، آموزش و فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کنندگان از طریق رسانه‌های دیجیتال و رسانه‌های دیداری و شنیداری، معرفی واحدهای تولیدی برای اخذ برند و استاندارد لازم با کمترین هزینه و زمان ممکن، برگزاری همایش تجلیل از نمونه‌ها و تولید‌کنندگان برتر در استان، برگزاری مراسم تجلیل از واحدهای تولید‌کننده درسطح ملی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تولیدات و محصولات در استان انجام شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 470456، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین