پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
به دلیل عدم پیش‌بینی مسئولان دولتی در تنظیم بازار نوروز 95، چندین تن پرتقال و سیب مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده و به فروش نرفته که در صورت ورود میوه‌های جدید به بازار، نظم بازار کنونی را بر هم می‌ریزد.

شعار سال:بعد از گرانی‌های شب عید 93 از اواسط همین سال مقرر شد که تنظیم بازار شب عید 94 به عهده وزارت جهادکشاورزی باشد. که این وزارتخانه به دلیل عدم پیش‌بینی مناسب بازار در این سال باعث شد تا گرانی میوه در شب عید 94 سر به فلک بکشد.

این نابه سامانی‌های موجود و انتقادات کارشناسان از عملکرد وزارتخانه جهادکشاورزی در شب عید حتی کار را به اعتراض شخص رئیس‌جمهور هم رساند و رئیس دولت یازدهم خودش شخصا تصمیم گرفت با نامه‌نگاری به معاون اول خود از وضع بازار شب عید 94 گله کند و از دولتمردان بخواهد تا از ماه‌های ابتدایی سال 94 به فکر شب عید 95 باشند.

کارشناس میوه و تره‌بار میدان تبریز در تبریز با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با شعار و وعده حل نمی‌شود، اظهار داشت: برای تحقق این امر باید همانطوری که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اقدام عملی و جدی کرد.

جواد قلیپور با بیان اینکه جلوگیری از حیف و میل شدن منابع یکی از مواردی است که در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم است، گفت: هر سال برای چند ماه مانده به سال نو موقع خرید میوه شب عید عامل افزایش 30 درصدی قیمت پرتقال و سیب می‌شویم تا شب عید میوه را 30 درصد پایین‌تر به بازار عرضه کنیم، آیا واقعا می‌شود به این گفت تنظیم بازار؟

این کارشناس میوه و تره‌بار تبریز با اشاره به اینکه چندین تن میوه‌های خریداری شده از سوی جهادکشاورزی استان برای فروش در عید نوروز در سردخانه‌ها مانده است، گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت میوه‌ها و نسبت بالا بودن قیمت آن مردم از آن استقبال نکردند.

وی قیمت تمام شده پرتقال را 3400 تومان برای دولت(جهادکشاورزی) در استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و گفت: این قیمت خرید بار، کرایه، هزینه سردخانه و حق‌العمل چادرها یا مراکز فروش میوه در تبریز است.

قلیپور گفت: مراکز فروش میوه در تبریز تنها سه روز اول عید از جهادکشاورزی استان میوه خریدند به دلیل عدم استقبال مردم از این میوه‌ها به دلیل عدم مرغوبیت و بالا بودن قیمت آن از خرید میوه از جهاد کشاورزی استان خودداری کردند.

این کارشناس میوه و تره‌بار تبریز تصریح کرد: در حال حاضر 600 تن پرتقال در سردخانه‌های فدک و سلامت تبریز مانده و هر روز شاهد افزایش پوسیدگی آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مرغوب‌ترین پرتقال درجه یک در میدان تره‌بار 2 هزار و 200 تومان است.

قلیپور تصریح کرد: متاسفانه مسئولان به ویژه مسئولان جهادکشاورزی استان گوش شنوا ندارند و بدون کارشناسی در این زمینه برخورد می‌کنند.

این اصناف نمونه استان آذربایجان‌شرقی در سال 94 و 92 گفت: پرتقال‌های خریداری شده یا کوچک و یا خیلی بزرگ هستند و میوه‌های مشتری‌پسند قبل از فروش به جهادکشاورزی استان از آنها جدا شده است.

قلیپور با بیان اینکه با این روش اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود و مسئولان جهادکشاورزی گوش شنوا ندارند و پرتقال را اول باید انبارداری کرد بعد در سردخانه نگهداری کرد تا از قارچی شدن آن جلوگیری کرد.

این کارشناس میوه و تره‌بار تبریز گفت: در حال حاضر در میادن میوه و تره‌بار تبریز روزانه 60 تا 70 تن پرتقال عرضه می‌شود، گفت: با آمدن میوه‌های تازه به بازار استقبال به میوه‌های زمستانی در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

اما براساس گزارش خبرنگاران فارس در آذربایجان‌شرقی نشان می‌دهد که در نوروز 95 نیز اتفاقات ناگوارِ تنظیم بازاری رخ داده و یا در حال رخ دادن است! باز هم پیش‌بینی مناسبی از وضعیت بازار انجام نشده و اوضاع البته با تفاوت‌هایی، مانند گذشته خراب است! براساس شواهد به دست آمده امسال مسئولان از بیم آنکه با دردسرهای تنظیم بازار شب عید 94 مواجه نشوند اقدام به ذخیره‌سازی میوه کرده‌اند که حجم این ذخیره‌سازی، بسیار بیشتر از حد نیاز استان بوده است.

این گزارش می‌افزاید، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز پیش از این گفته بود: عید 95 برخی تنش‌های نوروز 94 در خصوص تامین میوه را نخواهیم داشت زیرا اقلام مربوطه از مهرماه سال جاری خریداری شده و در سردخانه‌های استان موجود است.

کریم مهری گفت: 664 تن سیب و 2 هزار و 200 تن پرتغال برای توزیع در بازار در سردخانه‌های آذربایجان‌شرقی ذخیره‌سازی شده بود.

قیمت عرضه میوه شب عید تعیین شد!

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز پیش از این گفته بود: قیمت عرضه میوه شب عید پرتقال هر کیلوگرم 22 هزار ریال و سیب 21 هزار ریال تعیین شد.

اکبر فتحی در جلسه تنظیم بازار سازمان افزود: برابر بازدید به عمل آمده توسط کمیته نظارت و نتایج مشاهده شده، میوه‌های مورد نظر شب عید شامل پرتقال و سیب، وضعیت بسیار مطلوبی دارند و یقیناً نظر موافق مردم شریف استان و تبریز را جلب خواهد کرد.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان میوه نامرغوب از سردخانه‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خارج نخواهد شد از این رو با اطمینان خاطر اعلام می‌کنیم میوه شب عید مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت.

فتحی گفت: چون ضریب مصرف پرتقال و سیب در جامعه بالاست و نیز از طریق بازار ایران قابل تامین است و نیاز به واردات نبوده و جزو میوه‌های لوکس محسوب نمی‌شود، به همین جهت برای میوه شب عید پرتقال و سیب انتخاب شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: در این راستا قیمت‌گذاری مناسبی انجام گرفته است تا هم منافع مصرف کننده و هم اصناف تامین شده و هیچکدام متضرر نشوند.

اما به دلیل عدم پیش‌بینی مسولان دولتی از تنظیم بازارِ نوروز 95، چندین تن پرتقال و سیب مازاد بر مصرف در انبارها ذخیره شده است و به فروش نرفته که البته در صورت ورود میوه‌های جدید به بازار، بازار به هم می‌ریزد.

گفتنی است با این اقدام وزارت کشاورزی، کشور ضرر هنگفتی را به دلیل پیش‌بینی نادرست این دستگاه دولتی از میزان ذخیره سازی در نوروز 95 متحمل شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 14 فروردین 1395، کد مطلب: -: آدرس سایت: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین