پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۰
رئیس شورای عالی استان ها گفت: با تصمیم فی مابین، مقرر شد کارگروه مشترکی برای مشخص کردن حدود و ثغور ورود دیوان به مصوبات شوراها و همچنین رفع نارسایی های حقوقی و مدیریتی تشکیل شود.

شعار سالمرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در خصوص نشست مشترک با رئیس دیوان عدالت اداری در زمینه رفع مسائل و نارسائی های فی مابین گفت: در 17 خرداد 97 نشست مشترکی بین رئیس شورای عالی استان ها و رئیس دیوان عدالت اداری به همراه تنی چند از مشاوران و کارشناسان شورای عالی استان ها و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در زمینه بررسی تاثیر آرای دیوان عدالت اداری بر مدیریت های شهری برگزار شد.

رئیس شورای عالی استان ها با توضیح این نکته که "بر اساس این اصل که در سراسر کشور اگر فردی از مصوبات شوراها به دیوان عدالت اداری شکایت کند بعد از بررسی کمیسیون تخصصی، این شکایت در هیات عمومی دیوان مطرح می شود و دیوان بعد از بررسی، کل یا بخشی از مصوبه را لغو یا ابطال می کند" تصریح کرد: بر این اساس در برخی موارد با ورود دیوان عدالت اداری به مصوبات شوراها بخشی از درآمدهای مدیریت شهری دچار چالش و نارسایی ساختاری می شود.

وی ادامه داد: در سال های گذشته به واسطه لغو مصوبات " اخذ عوارض حذف پارکینگ"، " اخذ عوارض از تابلوهای سردر اماکن تجاری و اداری " و " اخذ عوارض تغییر کاربری " درآمد شهرداری به شدت از این جهت ضربه دیده است.

الویری با اشاره به جلسه مشترک عصر دوشنبه گفت: در جلسه مشترک که با تایید و با نظر حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، رئیس محترم دیوان عدالت اداری مورد موافقت قرار گرفت مقرر شد کارگروه کارشناسی مشترک متشکل از نمایندگان دیوان عدالت اداری، رئیس شورای عالی استان ها به همراه برخی از نمایندگان و مدیران و معاونان ستادی این نهاد و برخی از اعضای شورای شهر تهران و شهرداری تهران برای تنظیم پیش نویس اولیه "گزارش کارشناسی رفع موانع فی مابین" تشکیل شود. پیش نویس این گزارش کارشناسی، اگر بخواهد در قالب طرح تنظیم شود می بایست بعد از بررسی و تایید در کمیسیون های شورای عالی استانها در صحن علنی شورای عالی استان ها به رای گذاشته شود و برای مجلس یا دولت ارسال شود.

رئیس شورای عالی استان ها افزود: در چارچوب همین بندی که در صورت جلسه تنظیمی وارد شده بود، عصر دیروز (دوشنبه) نشست مشترک با حضور دو تن از معاونان دیوان عدالت اداری و مدیر کل حقوقی دیوان تشکیل شد که مهم ترین بحث آن حدود و ثغور ورود دیوان به مصوبات شوراها بود و این سوال مطرح شد که آیا اساسا مواد قانونی برای ورود دیوان عدالت اداری به مصوبات شورا وجود دارد؟ که در ادامه با نظر کارشناسی حاضرین در جلسه پاسخ داده شد. بر این اساس، برخی اعضا بر این باور بودند که بر اساس قانون تشکیل شوراها و دیوان عدالت اداری، صلاحیت ورود دیوان به مصوبات شوراها ساری و جاری است.

در مقابل نیز به نظر برخی از حاضران در جلسه با استناد به ماده (1) قانون تشکیل دیوان عدالت اداری که به دیوان اجازه می دهد به مصوبات و آیین نامه های دولت ورود کند و از آن نظر که شوراها نهادهای دولتی نیستند، ورود دیوان به مصوبات شوراها ایراد ساختاری دارد. همچنین این گروه بر اساس اصول قانون اساسی اعلام میدارند که شوراها پارلمان محلی اند و مصوبات آنها در هیات انطباق مصوبات واکاوی و نظارت میشود لذا همان سطح کفایت دارد و اگر کسی ایراد دارد بایستی به حل اختلاف مرکزی شکایت کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در این جلسه مقرر شد در جلسات آتی در خصوص تعریف ابعاد ساختاری این همکاری بیشتر مذاکره شود. همچنین اگر بنا را بر این بگذاریم که دیوان صلاحیت ورود به مصوبات شوراها را دارد باید مشخص شود که حدود این ورود تا چه مقدار است؟ به هرحال با توجه به این که نماینده قوه قضائیه در هیات تطبیق مصوبات فرمانداری ها حضور دارد مناسبتر به نظر می رسد با تقویت ساختار کارشناسی و حتی حضور چند قاضی در هیات، به جای ابطال مصوبات بعد از تصویب و ابلاغ آن، نظرات اصلاحی توسط نماینده یا نمایندگان قوه قضائیه در هیات تطبیق اعلام شود.

رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: بنابراین اگر دیوان حق ورود به مصوبات شورا را دارد، با توجه به شرایط کنونی که دیوان، مصوبات شورا را بعد از چند سال لغو می کند اثرات تبعی بسیار نگران کننده ای بر مدیریت شهری دارد. لذا ما باید از طریق تقویت ساز و کار حضور کارشناسی، نظارتی و فنی نمایندگان دیوان در هیات، این مشکل را حل کنیم که خوشبختانه این پیشنهاد از سوی نمایندگان دیوان مطرح شد که مورد قبول واقع شد.

الویری اضافه کرد: نکته بعدی اینکه اگر دیوان به برخی از مصوبات شوراها مانند ابطال اخذ عوارض ورود می کند ما باید بتوانیم ساز و کاری را تعریف کنیم و در غالب اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که اکنون در مجلس شورای اسلامی است صلاحیت شوراها در زمینه وضع عوارض را گسترش دهیم تا موضوع ابطال مصوبات به صورت قانونی برطرف شود.

رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه بیشترین ورود دیوان عدالت اداری به مصوبات شوراها در خصوص وضع اخذ عوارض بوده گفت: نمایندگان دیوان و همچنین کارشناسان و مدیران حاضر در جلسه پیشنهاد دادند که در قانون مالیات بر ارزش افزوده که دوره آزمایشی آن به پایان رسیده است و دولت لایحه آن را به مجلس ارسال کرده در ذیل ماده (50) لایحه ارسالی به مجلس، حدود و ثغور اخذ عوارض توسط شوراها تعیین شود و چارچوب حقوقی و کارشناسی محدوده ای که شوراها با توجه به مقتضیات محلی می توانند نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند مشخص شود تا از این طریق هم به دیوان کمک شده باشد و هم از ابطال مصوبات شوراها در دیوان جلوگیری به عمل بیاید.

وی ادامه داد: نکته بعدی مطرح شده در جلسه، پیشنهاد و تنظیم کار کارشناسی بود که بایستی با همکاری معاونت پژوهشی و پیشگیری دیوان عدالت اداری مشخص شود که در سنوات گذشته، دیوان عدالت اداری کدام یک از حوزه های مصوبات شوراها را لغو کرده است. بنابراین با بررسی این زمینه ها در یک فرایند آموزشی به اعضای شوراها و همچنین ابلاغ آیین نامه هایی از سوی شورای عالی استان ها، نمایندگان شوراهای سراسر کشور را نسبت به تصویب قوانین در این حوزه ها آموزش دهیم تا با دقت بیشتری به سراغ تصویب مصوبات بروند.

وی در خاتمه با اشاره به توالی جلسات نیز گفت: مقرر شد جلسات هر دو هفته یک بار برگزار گردد و نتیجه جلسات نیز در سطح شورای عالی استان ها ارائه شود. همچنین لازم است در پایان از نگاه مدبرانه رئیس محترم دیوان عدالت اداری در خصوص تنظیم ساختار حقوقی مناسب و رفع چالش های مدیریت شهری تقدیر و تشکر نمود. با حسن نیتی که در طرفین برای حل مشکل وجود دارد من به نتایج جلسات کاملا خوشبین هستم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرفوری ، تاریخ انتشار 30خرداد 97، کدمطلب: 423524 ، www.khabarfoori.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
این که دیوان عدالت میتونه به مصوبه های شهرداری و شروا ها ورود پیدا کنه میتونه به نفع ما باشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین