پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۳
استان بوشهر به عنوان يکي از شش استان برتر کشور در زمينه توليد خرما، اخيرا گام هايي در زمينه توسعه گردشگري برداشته و قرار است جشنواره اي با اهداف مذکور برگزار کند.

شعارسال: بيش از 240 هزار هکتار از اراضي اين سرزمين را به خود اختصاص داده اند، ستبر و سربلند و سرافراز پهلو به پهلو در آسمان قد کشيده و زيبايي و جذابيت بصري بي نظيري را رقم زده اند، با اين همه از ديد گردشگران و مسئولان گردشگري پنهان مانده اند.

نخلستان ها را مي گويم که در زمان دفاع مقدس با سرهاي بريده اسطوره مقاومت لقب گرفتند و امروز سهم بزرگي در تامين معيشت هزاران کشاورز اين سرزمين دارند، اما به واسطه برخورداري از جذابيت طبيعي و کشاورزي مي توانند از منظر گردشگري نيز مورد توجه قرار گرفته و سهمي در رونق اقتصادي و درآمدزايي اين سرزمين داشته باشند؛ امري که تاکنون مورد توجه جدي مسئولان قرار نگرفته است.

وجود نخلستان هاي درهم تنيده که 245 هزار هکتار از سطوح زيرکشت کشور را در 13 استان به خود اختصاص داده ازجمله ظرفيت هاي طبيعي و کشاورزي کشور است که نمي توان براحتي از آن چشم پوشيد.

ايجاد اشتغالزايي

امروزه و به عقيده کارشناسان مي توان با راه اندازي و توسعه صنعت گردشگري در نخلستان ها نه تنها تجربه جديدي پيش پاي گردشگران طبيعت گذاشت، که درآمد نخلداران را نيز افزايش داد و اشتغال هاي جانبي زيادي ايجاد کرد.

مدير روابط عمومي ميراث فرهنگي استان کرمان، دراين باره مي گويد: اين استان با برخورداري از جاذبه هاي جهاني همچون ارگ بم و کوير لوت که در آستانه جهاني شدن است، آن قدر گردشگر داخلي و خارجي دارد که بتوان با همين امکانات و زيرساخت هاي فعلي، پاسخگوي نياز آنان بود و درصورتي که قرار باشد جاذبه طبيعي و ظرفيت گردشگري جديدي را به اين فهرست افزود، بايد ابتدا به فکر تامين و توسعه زيرساخت هاي استان همچون اماکن اقامتي بود که اکنون کمبود آنها در استان بشدت احساس مي شود.

ابراهيمي نژاد مي افزايد: برخي گردشگران يا تورهايي که براي بازديد از مجموعه ارگ بم به اين شهرستان مي آيند، سري هم به نخلستان هاي منطقه مي زنند، اما اين امر برنامه ريزي نشده است و جزو اولويت هاي ميراث فرهنگي و گردشگري نيست، و در واقع اولويت مهم اين اداره اکنون تامين کمبودها و زيرساخت هاي مورد نياز براي پذيرش گردشگراني است که به ديدن همين جاذبه هاي شناخته شده استان مي آيند.

جعفرزاده، مدير روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي استان فارس نيز به نقل از مسئولان گردشگري اين اداره، از نبود برنامه اي در اين زمينه خبر داده و مي گويد: شايد دليل اين امر وجود صدها جاذبه تاريخي و فرهنگي در اين استان باشد که باعث شده استان فارس تقريبا در تمام فصول، گردشگران زيادي از داخل و خارج از کشور داشته باشد و از همين رو ديگر احساس نيازي براي راه اندازي ظرفيت هاي جديد گردشگري نزد مسئولان ايجاد نکرده است.

جشنواره، راهي براي جذب گردشگر

البته همه استان هاي خرماخيز کشور همچون فارس و کرمان آنچنان از جاذبه هاي تاريخي فرهنگي زيادي برخوردار نيست که بتوانند فقط به درآمدزايي حاصل از آنها اکتفا کنند يا اگر جذابيت هاي تاريخي و فرهنگي دارند که مسلما چنين است، نتوانسته اند به توسعه مطلوب آنها بپردازند، بنابراين توجه به گردشگري نخلستان در کنار ديگر ظرفيت هاي موجود، مي تواند نگاه هاي بيشتري را به سوي اين استان ها معطوف کند. براي مثال استان هاي بوشهر، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان نيز که در کنار دو استان کرمان و فارس جزو شش استان برتر در کشور از نظر ميزان توليد خرما و سطح زيرکشت آن است، مي توانند از اين ظرفيت براي رونق اقتصادي خود بهره مند شود، کما اين که مسئولان استاني اين مناطق نيز گام هايي هرچند کوچک و ابتدايي در اين زمينه برداشته اند.

به طور مثال در خوزستان و به گفته مدير روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي اين استان، دعوت از عکاسان براي عکاسي از جذابيت هاي بصري نخلستان ها و عمليات برداشت خرما و برگزاري جشنواره «خرما و زندگي» در يکي از نخلستان هاي نزديک اهواز که اوايل هفته جاري برگزار شد، از جمله اين برنامه هاست که در يکي دو سال اخير و به منظور جلب توجه مردم و گردشگران به اين طبيعت زيبا در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.

عبودزاده با اشاره به اين که زيباترين زمان براي تماشاي نخلستان، فصل خرماچيني در مرداد و شهريور است، در گفت وگو با جام جم مي افزايد: اما اين هنگام هوا بسيار گرم است و يکي از مشکلات و موانع توجه به گردشگري نخلستان نيز همين موضوع بوده که ممکن است باعث آزار گردشگران شود. هرچند اگر علاقه مندان بتوانند با اين گرما کنار بيايند، شاهد مناظر بسيار زيبايي از مراحل چيدن خرما در نخلستان ها خواهند بود و قدم زدن در ميان نخل هاي سربه فلک کشيده حس بسيار خوب و لذت بخشي نصيب آنها خواهد کرد.

جاي خالي اطلاع رساني

شه بخش، کارشناس مسئول گردشگري در اداره ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان نيز نبود زيرساخت هايي همچون راه و مسير مناسب براي حضور گردشگران در نخلستان و واحدهاي اقامتي، تفريحي، خدماتي را از مهم ترين اين موانع عنوان کرده و مي گويد: تبليغات و اطلاع رساني در اين زمينه نيز نقش عمده اي ايفا مي کند که خوشبختانه از سال گذشته جشنواره استاني به نام حامي در شهرستان سراوان و در فصل برداشت خرما برگزار مي شود که در صورت ملي شدن مي تواند گامي در جهت اطلاع رساني گسترده و توجه همگان به سمت اين ظرفيت عظيم در استان هاي مرکزي و جنوبي کشور باشد.

وي برخلاف ساير کارشناسان و مسئولان گرما را مانعي در جذب گردشگر نمي داند و معتقد است نيازي نيست گردشگر حتما در فصل چيدن خرما از نخلستان بازديد کند و از آنجا که نخلستان ها هميشه و در تمام فصول سال سرسبز است، مي توان با مديريت درست، بازديد آنها را به فصول معتدل تر هدايت کرد.

جشنواره خرما در بوشهر

استان بوشهر به عنوان يکي از شش استان برتر کشور در زمينه توليد خرما، اخيرا گام هايي در زمينه توسعه گردشگري برداشته و قرار است جشنواره اي با اهداف مذکور برگزار کند.

معاون گردشگري و سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر دراين باره مي گويد: بزرگ ترين نخلستان هاي دنيا در منطقه آب پخش بوشهر قرار دارد که حدود ۲۹ هزار هکتار را شامل مي شود و هيچ نقطه جهان اين همه نخل کنار هم ندارد.

ناصر اميرزاده با اشاره به برگزاري جشنواره خرما براي معرفي ظرفيت هاي گردشگري نخل و خرماي شهرستان آب پخش مي افزايد: اين رويداد يک جشنواره گردشگري است و از درون صنعت گردشگري عوايدي به استان و شهرستان خواهد رسيد؛ بنابراين تلاش مي کنيم با معرفي ظرفيت هاي اين بخش زمينه حضور گردشگران خارجي و داخلي را در نخلستان ها فراهم کنيم.

وي با بيان اين که جشنواره نخل و خرما از ۲۵ تا ۲۷ شهريور برگزار مي شود، خاطرنشان مي کند: در اين ايام برنامه ريزي شده که تورهاي گردشگري برگزار شده و هتل ها نيز در روزهاي جشنواره به گردشگران تخفيف هاي عمده دهند.

به گفته وي، جشنواره خرما و نخل در رويدادهاي گردشگري و تقويم گردشگري کشور ثبت و رديف اختصاصي براي اين جشنواره در نظر گرفته مي شود و جشنواره هر ساله برگزار خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار:19شهریور1394 ، کدخبر: 214679: www.pgnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین