پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۷۱۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳
بازار بزرگ تهران امروز حالت عادی خود را دارد و فروشندگان در آرامش کامل به فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌دهند، اما کسبه تقاضاهای به حقی دارند که امید است مسئولان مربوطه گوش شنوایی برای شنیدن و رفع مشکلات آنها داشته‌باشند.
شعارسال: روز گذشته صنوف بازار بزرگ تهران در شرایطی قرار گرفتند که به اجبار مغازه‌های خود را برای ساعاتی بستند. بازاریان می‌گویند تعطیلی مغازه‌ها با فشار یک جمعیت ناشناخته و سازماندهی شده از بیرون بود و کسبه معتقد هستند که این گونه رفتارها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند حتی اوضاع و روند موجود بازار را هم با اخلال روبرو می‌کند اما وقتی پای درد دل آنها بنشینی گلایه‌های زیادی از مسئولان دارند.

بازار بزرگ تهران که قطب اقتصادی پایتخت و حتی کشور است، در طول حیات خود تاکنون اعتراض‌ها و اعتصاب‌های زیادی را به خود دیده که نمونه آخر آن اعتراض دیروز بود. هرچند این اولین و حتی آخرین بار نیست که بازاریان اعتصاب یا اعتراض می‌کنند، اما روال بازاریان در اعتراض‌های صنفی مشخص است و تا تعطیلی کامل بازار هم ممکن است ادامه پیدا کند اما هیچوقت به اغتشاش و درگیری منجر نشده است. اما دیروز در بازار تهران چه گذشت؟

روز گذشته عده‌ای به شرایط اقتصادی کشور اعتراض داشتند، اعتراضی که باعث تعطیلی چند ساعته مغازه‌های بازار بزرگ تهران شد. هرچند که باید قبول کرد در شرایط کنونی، بازار با مشکلات مختلفی از جمله کاهش توانایی مردم برای خرید، تامین نشدن ارز به میزان کافی، اختلال در عرضه و تقاضای بازار، نوسان هزینه و قیمت‌های تمام شده برای بخش‌های مختلف بازار و... مواجه است، ولی ماجرا وقتی جالب می‌شود که سر دادن برخی شعارهای سیاسی که ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد، ماجرای اعتراض بازار را وارد داستان جدیدی می‌کند.

در همین رابطه علی 36 ساله که پارچه فروش است می‌گوید: «دیروز حوالی ساعت 11 ناگهان عده‌ای وارد فضای بازار شدند. اشخاصی که شعارهای اعتراضی سر می‌دادند و از مغازه‌داران هم می‌خواستند مغازه ها را تعطیل کنند و به آنها بپیوندند. اگر تعطیل نمی‌کردیم جلوی مغازه تجمع می‌کردند و شعار «بی‌غیرت بی‌غیرت» سرمی‌دادند و به همین خاطر مجبور ‌شدیم کرکره مغازه را پایین بکشیم، چرا که در صورت شکسته شدن شیشه‌ها و بهم ریختن مغازه دیگه کاری از دست ما بر نمی‌آمد.»

جابر 47 ساله که در بازار کفش فروشی دارد نیز گفت: «در اینگونه تجمع‌ها و اعتراض‌ها واضح است که دیگر هیچ مشتری برای خرید نمی‌آید و عملا کار تعطیل می‌شود و مجبوریم مغازه را تعطیل کنیم. البته ما به وضع اقتصادی اعتراض داریم و از این وضعیت راضی نیستیم و مسئولان باید به مشکلات ما رسیدگی کنند ولی با اعتراضی که منجر به آشوب و تعطیلی مغازه‌ها شود مخالفیم، چرا که در این مواقع کلا هیچ درآمدی نخواهیم داشت.»

محمدتقی 62 ساله که لوازم برقی می‌فروشد نیز با تکرار همان سخنان همکارانش مبنی بر اعتراض به وضع نابسامان اقتصادی طی ماه‌های اخیر، درباره شعارهایی که در اعتراض دیروز سر داده شد گفت: «اوایل شعارها اقتصادی علیه سیاست‌های دولت بود مثل این شعار که «دلار ده تومنی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم»، «دولت حمایت حمایت» ولی آخرش شعارهای سیاسی مثل «سوریه را رها کنید فکری به حال ما کنید» سر دادند. البته ما هم متوجه نشدیم چی شد که جو بازار به هم ریخت و اصلا قرار هم نبود تجمع یا اعتراضی در بازار انجام شود.»

امروز مغازه‌های بازار، البته با حضور ماموران نیروی انتظامی که وظیفه برقراری امنیت را برعهده دارند، باز و روال عادی در جریان هست، هرچند در بازار طلافروشان که قدم می‌زدم برخی مغازه‌ها تعطیل و مغازه‌هایی هم که باز بودند جلوی مغازه خالی از ویترین طلای خود نشسته بودند!

نکته مشترک درصحبت‌های کسبه بازار بزرگ تهران این بود که نه از شرایط فعلی اقتصادی راضی هستند و نه از شیوه اعتراض به این شرایط که مجبور شدند با تهدید برخی افراد که هیچ کسی هم نمی‌داند چه کسانی بودند! مجبور به تعطیلی مغازه‌های خود شوند.

از صحبت‌های کسبه بازار این نکته به ذهن می‌رسد که ناآرامی‌های بازار تهران یک اغتشاش سازمان یافته بوده است نه اعتراض صنفی.

به هر حال باید قبول کرد که امروزه حال اقتصاد و بازاریان چندان خوب نیست و حتی شاید در آینده بازاریان به وضع بد اقتصادی باز هم اعتراض صنفی کنند، ولی نیروهای امنیتی و انتظامی باید تکلیف آشوبگرانی که هر از گاهی به اسم یک صنف امنیت شهر را به هم می‌ریزند روشن کنند.

حال عادی بازار خوب است و در آرامش کامل به سر می‌برد و و کاسبان بازاری کسب‌و‌کار خود را در بازار از سر گرفته‌اند، اما کسبه‌های زحمت‌کش تقاضاهای به حقی دارند که امید است مسئولان مربوطه حداقل گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات اصناف داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 5 تیر 1397 ، کدخبر: 399704 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
همه چی آرومه من چقدر خوشحالم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
وقتی بازار اصلی کشور دچار بحران میشه یعنی چاقو به استخون رسیده و دیگه کاری با بدبختیای مردم عادی ندارم
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین