پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۸۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
نرخ بالای بیکاری بخصوص بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان ، بدهی های نظام بانکی ، کسری های بودجه دولت ، کاهش کارآمدی صندق های بازنشستگی ، کمبود شدید منابع آبی وآلودگی های شدید زیست محیطی 6 ابر چالش اقتصادی امروزایران است.

شعارسال:نرخ بالای بیکاری بخصوص بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان ، بدهی های نظام بانکی ، کسری های بودجه دولت ، کاهش کارآمدی صندق های بازنشستگی ، کمبود شدید منابع آبی وآلودگی های شدید زیست محیطی 6 ابر چالش اقتصادی امروزایران است.

3 نگاه به این ابر چالش های اقتصادی وجود دارد :

1- گروهی معتقد ند در شرایط حساس کنونی و فشار های سیاسی و آغاز فشارهای اقتصادی آمریکا بهتر است زیاد در تقلای تغییرنباشیم و روند فعلی را با اندک تغییراتی ادامه و امیدوارباشیم در سایه تحولات آتی در ساختار قدرت در آمریکا جریان عقل مدار بار دیگر قدرت را در دولت و کنگره این کشور بدست گرفته و از فشارها به ایران

2-گروهی دیگر معتقد به مقابله به مثل با فشارهای وارده و در نتیجه سخت و محدود کردن عرصه اقتصادی و استفاده از روش هایی همچون کنترل قیمت ها و تعزیرات و بالا بردن دیوار تعرفه ها و... می باشند.

3- گروه سومی هم هستند که من نیز خود را متعلق به این گروه میدانم باوردارند انجام اصلاحات ساختاری اقتصادی بر مبنای اصول اقتصاد آزاد و رقابتی اند البته با توجه به جوانب امر و حساسیت اوضاع مردم و میهن ضرورت امروز ایران است.

تبیین بیشتر موضوع و راهکار پیشنهادی

تجربه بیش از 60 سال کار حرفه ای و بنگاهی و تشکلی به من آموخته است که دور شدن از اصول اقتصاد آزاد و رقابتی و به حاشیه راندن این اصول اگر چه در کوتاه مدت همچون" سرکنگبین" به ذائقه ها خوش گوار می آید اما بقول معروف بر " صفرا " می افزاید.به باور من با بازگشت احتمالی تحریم ها ی اقتصادی و کارشکنی آمریکا صادرات نفت کاهش و منابع بودجه دولت نقصان و کسری آن افزایش خواهد یافت . همچنین صادرات غیر نفتی و وارادت نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و سرمایه گذاری خارجی نیز به حاشیه خواهد رفت و...در چنین شرایطی مقدور و منطقی نیست با پرداخت انواع یارانه های نقدی و انرژی و..کسری بودجه را تداوم بخشید و یا با ایجاد شکاف بین نرخ ارز دولتی و بازار غیر رسمی زمینه ایجاد رانت و فساد و کاهش صادرات غیر نفتی ( به سبب نرخ پائین ارز دولتی ) و تخلیه سریع ذخایر ارزی بانک مرکزی را فراهم کرد و اشتباهاتی نظیر این را ادامه داد بلکه بر عکس لازم است در مسیری حرکت کرد که اگر چه دشوار اما نتیجه بخش و به صلاح ملک و ملت است . مسیری که بارها از سوی کارشناسان زبده اقتصادی بر آنها و حل این ابر چالش ها تاکید شده است .:

برای رفع ابر چالش بیکاری لازم است نرخ رشد اقتصادی به 8 درصد برسد و اتکای این رشد به صنایع دارای ظرفیت اشتغالزایی آنهم اشتغال فارغ التصیلان دانشگاهی باشد . برای ابر چالش نظام بانکی لازم است سرمایه بانک ها افزایش و بدهی های دولت باز پرداخت و نظارت ها دقیق تر شود. در بحث کسری بودجه دولت باید در سمت هزینه های دولت ، اصلاحات بنیادین انجام شود و افزایش قیمت حامل های انرژی انجام و طرح های عمرانی واگذار شود. در موضوع ابر چالش صندوق های بازنشستگی شایسته است باز پرداخت بدهی های دولت به این صندوق ها صورت گیرد و پارامترهای بازنشستگی همچون سن بازنشستگی اصلاح شود و در مباحث زیست محیطی و کمبود منابع آبی که ابر چالشی است که جامعه ایران را با خطر تمدنی مواجه کرده است لازم است اقدام به اصلاح قیمت حامل های انرژی و آب و توسعه حمل و نقل عمومی شود و بهره برداری بهینه از منابع آبی و توجه به اقتصاد آب مورد توجه قرار گیرد.

بسترهای لازم برای تحقق هکارها

رسیدن به نقطه امن بی شک دشواری های بسیاری برای مردم و احتمال وقوع نارضایتی اجتماعی را در بر دارد. اما چاره کار در این خصوص فراهم آوردن " تدبیر " لازم در قالب: اراده سیاسی واحد ، سرمایه اجتماعی لازم، سازوکار و پشتوانه قانونی مناسب، حمایت قضایی و نقشه راه قابل قبو ل است.

یعنی آنکه یک اجماع و اراده سیاسی در سطوح بالای تصمیم‌گیری کشور نسبت به لزوم اصلاحات و تغییرات ساختاری ایجاد شود. همچنین سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم و مقبولیت اجتماعی به سیاست های متخذه واعتماد و اطمینان خاطر مردم از آسیب ندیدن زندگی و کار و کسب شان در گذار تغییرات و حتی سود مندی اجرای این سیاست ها فراهم شود، سازوکار و پشتوانه قانونی برای انجام این تغییرات تامین تا با تغییر افراد و سلایق راه و مسیر آغاز شده ، نیمه کاره رها نشود و سرمایه های عظیم فکری و مادی بکار افتاده ، بی حاصل نشود ، همچنین حمایت و امنیت قضایی برای موفقیت راه حل های مقابله با چالش ها فراهم شود و دست آخراینکه برنامه یا نقشه راه مشخص برای تغییرات اصلاحی در قالب همفکری تمام ذینفعان و خردجمعی و بر اساس تجارب جهانی تهیه و اجرایی شود. در این میان البته ارتقائ توان اداری و اجرایی و کارشناسی دستگاه‌های دولتی برای اجرای صحیح و بدون تبعیض سیاست ها نیز بسیار مهم و اساسی است.

تاکید بر 3 نکته مهم ؛

1- موضوع بس مهم در موضوع اصلاحات اقتصادی درک " ضرورت " انجام آن است. اینکه بدون انجام این تغییر فکری و عملی و پارادایم شیفت در ساختار اقتصادی و صنعتی تداوم حیات اقتصاد ملی بسیار دشوار خواهد بود.

2- این تحول تنها در چارچوب اقتصاد آزاد و رقابتی ممکن است. به گمان این خدمتگزار 60 ساله صنعت و اقتصاد ملی " رعایت اصول اقتصاد آزاد و رقابتی " اصل محوری و اساسی در مثبت بودن و ماندگاری تغییرات است. اینکه هرجا امکان ارتباط و تعامل آزاد بین تولید و مصرف یا عرضه و تقاضا را فراهم نموده ایم ، در فاصله زمانی اندک شاهد رونق تولید و رضایت مصرف کننده و بزرگ شدن اقتصاد ملی و افزایش رفاه و ثروت جامعه بوده ایم و هر گاه که با وضع قوانین و مقررات سعی در بستن و مسدود و محدود کردن و قیمت گذاری و بالا بردن بی دلیل دیوار تعرفه ها و..نموده ایم سفره اقتصاد ملی کوچکتر و تولید ضعیف تر و مصرف کننده نیز متضرر شده است و سود بیشتری نصیب کشورهای خارجی شده است .

3- اگر خواهان رشد های بالای اقتصادی هستیم باید بدانیم این رشد تنها در "بنگاه های اقتصادی" واقع می شود و بنگاه های اقتصادی هم برای این رشد باید بتوانند محصول خود را تولید کنند و به فروش رسانند. اعتقاد عمیق دارم که ما در مسیر تکاملی خود باید به مرحله ای برسیم که در سطح جهانی محصولاتی تولید کنیم که به لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت با همتاهای خود باشند. این پدیده هم مستلزم ارتقای دانش و بهره وری است و برای تکامل بهره وری هم راهی جز تحقیق و توسعه و توسل به روش های پیشرفته صنعتی و مدیریتی و علمی که در فضای آزاد ورقابتی و در تعامل با جهان و بازارهای بین المللی دست یافتنی است وجود ندارد.

نتیجه آنکه ؛

در مجموع آنکه به نظر من لازم است مبادرت به انجام اصلاحات ساختاری اقتصادی نماییم و همانطوریکه ذکر شد اقدام به اصلاح نظام بانکی، پرداخت بدهی های دولت و اصلاح نظام ارزی و واقعی شدن آن و .... نماییم و در عرصه جهانی برقراری تعاملات و مناسبات هوشمندانه با کشورهای مختلف را دنبال کنیم. در ان صورت ما به عنوان بنگاهدار و کار آفرین خواهیم توانست محصولات فراتر از تولیدات اولیه و ابتدایی و قابل عرضه و رقابت در سطح منطقه و جهان تولید کنیم. پس باید دست به دست هم دهیم و ما فعالان اقتصادی و صنعتی و بنگاه داران در کنار دولت محترم هر چه بیشتر و سریع تر فضای لازم برای گذار از این دوران سخت را با کار و کوشش هر چه بیشتر و پرهیز از سهم خواهی ها و امتیاز طلبی های صنفی و گروهی ای که بر خلاف مصلحت عمومی و منافع ملی باشد و پافشاری بر انتخاب بهترین مسیر یعنی اقتصاد باز و رقابتی فراهم آوریم.

معتقدم حتی در شرایط سخت و دشوار نباید اصول مان را که تولید با کیفیت ترین محصولات و ارائه بهترین خدمات به جامعه است و نیز درخواست از دولت برای فراهم آوردن امکان آزادی رقابت و پرهیز از محدود سازی ها و مداخلات بی دلیل دستگاههاست را فراموش نکنیم و همواره راهنمای عمل مان باشد و سعی نماییم علیرغم همه شاید تلخی ها و سختی ها به این اصول وفادار باشیم ، چرا که خیر و صلاح همگانی و البته کار و کسب تک تک ما صنعتگران نیز در بلند مدت در گروی حاکمیت این اصول است .

متن سخنرانی محسن خلیلی رییس انجمن مدیران صنایع در مجمع عمومی 4تیرماه 1397

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت ساعت 24، تاریخ انتشار11تیر 97، کدخبر: 367363 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
بیکاری در کشور داره بیداد میکنه , این مشکل رو چجوری میخواهید حل کنید
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین