پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
انسان باید برای گناهش کفاره دهد، بزرگان نیز اینگونه بودند، هنگامی که مرتکب گناه می‌شدند برای خود کفاره‌ای در نظر می‌گرفتند.

شعار سال: دستورالعملی برای جبران گناهان مومن نباید گناه کند و نباید نسبت به گناه بی مبالات باشد. اگر در موقعیتی از دستش در رفت مرتکب گناهی شد بلافاصله در تدارک این گناه توبه و استغفار کند. علاوه بر توبه و استغفار تدارک دیگری برای گناه است. آدم باید برای گناهش کفاره دهد بزرگان اینگونه بودند هنگامی که مرتکب گناه می شدند برای خود کفاره در نظر می گرفتند.

اگر به مومنی اهانت کرد شب و نیمه شب برای او استغفار می کند یک زیارت جامعه کبیره به نیابتش می خواند. در روایت آمده است اگر غیبت مومنی را کردید کفاره اش این است که برایش استغفار کنید یک نافله شب، نماز شب بخوانید استغفار کنید تا جبران و کفاره گناهی باشد که انجام داده اید.

صلوات کفاره گناهان است

حضرت رضا علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى مَا يُکفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُکثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما»(عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1،ص294). کسی که از دستش در رفته مرتکب گناهی شده توانایی تدارک آن گناه را ندارد توبه و استغفار می کند ولی نمی تواند برای آن گناه کفاره دهد و کاری انجام دهد که آن گناه جبران شود، باید بر نبی اکرم و آل ایشان بسیار صلوات بفرستد، کثرت صلوات بنیان گناه را از بین می برد.

گاهی ریشه گناه در صفات رذیله ما است؛ آدم بخیل است حقوق واجبش را نمی دهد، استغفار می کند ولی دوباره همان می شود. او بخیل است هنگامیکه باید از مومنی دستگیری کند نمی کند، باید آبرویش را بگذارد نمی گذارد، تا بخل او ریشه کن نشود کار او حل نمی شود ده بار هم استغفار کند باز درست نمی شود باید ریشه بخل کنده شود، باید ریشه حسد که آدم را به غیبت می اندازد کنده شود. امام رضا در این حدیث فرمود کثرت صلوات ریشه گناه را از بین می برد.

کثرت صلوات مایه طهارت خلقت انسان

ما یک صلوات معمولی داریم که همه می فرستیم خود آن اکسیر اعظم است که کثرت آن غوغا می کند. این داستان را مکرر شنیده اید: ملا علی معصومی از هم دوره ای های مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در همدان بودند ایشان نقل کرده بودند من رفیقی داشتم که بسیار صلوات می فرستاد زبانش مترنم با صلوات بود. روزی پیش من آمد دیدم بوی عطر بسیار فوق العاده ای می دهد. فهمیدم این عطر دنیایی نیست. خلوت که شد به او گفتم این بوی عطر از کجا است؟ گفت به شما می توانم بگویم می دانید من دائم الصلوات هستم گفتم بله. گفت خواب دیدم در مجلسی چند نفر نشسته بودیم وجود مقدس رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کسی که بیشتر از همه بر من صلوات می فرستد جلو بیاید. من اباء کردم گفتم شاید آنهایی که هستند از من بیشتر صلوات فرستادند. حضرت سه بار تکرار کردند بار سوم به من اشاره کردند بیا جلو من رفتم حضرت لب من را بوسیدند از آن هنگام بوی حضرت در من تجلی کرده است. این خاصیت صلوات است لذا در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْکمْ طِيباً لِخَلْقِنَا» با کثرت صلوات خلقت آدم پاک و گوارا می شود طیب و معطر می شود.

در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام که در تحف العقول است حضرت به کمیل فرمودند: کمیل هر روز ما چهارده معصوم را بنام یاد کن بر ما صلوات بفرست و این صلوات را حرز خود و همه متعلقاتت قرار بده همه دارایی خود را در پناه آن قرار بده.

صلوات دیگری است که از امام سجاد علیه السلام نقل شده است معروف به حرز امام سجاد است مرحوم محدث قمی در مفاتیح نزدیک دعای توسل این حرز را نقل کرده اند بسیار کوتاه است صلوات بر چهارده معصوم است بر آن مداومت داشته باشید آثار فراوانی در خلق انسان دارد. آنهایی که تند مزاج هستند بسیار صلوات بفرستند برای اینکه اخلاق آدم گوارا شود به حلم، مدارا و کظم غیظ برسد کثرت صلوات بسیار موثر است دائم الصلوات باشد هنگامیکه راه می رود صلوات بفرستد. فرمود اگر شما یک صلوات بفرستید خدای متعال در هزار صف از ملائکه بر شما صلوات می فرستد.

صلوات نفس را تطهیر می‌کند

نسبت به هیچ پیامبری این را نداریم تنها نسبت به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم است: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(احزاب/٥٦) خدای متعال و ملائکه الهی مرتب صلوات می فرستند. شما هم اقتدای به ملائکه کنید صلوات بفرستید.

صلوات ما موجب می شود خدا بر ما صلوات بفرستد. «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْکمْ وَمَلَائِکتُهُ لِيُخْرِجَکمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ...»(احزاب/٤٣) صلوات خدا ما را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند. گناهان، صفات رذیله، شرک ظلمات است و توحید نور است. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...»(نور/٣٥)، «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ...»(بقره/٢٥٧). اگر خدای متعال بر کسی صلوات فرستاد نتیجه صلوات خدا این است که انسان را از ظلمات به وادی نور هدایت می کند. خدا فرمود اگر شما ده صلوات بفرستید در روایتی خدای متعال صد صلوات بر شما می فرستد از این بیشتر هم هست. این است که اگر کسی اهل کثرت صلوات بود خدا دائما بر او صلوات می فرستد که نتیجه آن این است که صلوات خدا بنده را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند.

همچنین در روایت آمده است وقتی خداوند صلوات می فرستند ملائکه به تبع صلوات می فرستند. بنابراین اگر دائم الصلوات باشیم و مداومت کنیم، خدای متعال هم بر صلوات بر ما مداومت می کنند و صلوات خدا «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ». این است که صلوات طهارت نفس می آورد. در زیارت جامعه کبیره آمده است: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْکمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِکمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکيَةً لَنَا وَ کفَّارَةً لِذُنُوبِنَا» خدای متعال و ملائکه مرتب صلوات می فرستد بر بنده نتیجه آن این است که سیر ما در وادی توحید و نور می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 11 تیر 97، کدمطلب:۶۵۸۳۵۷۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین