پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
مراسم ظهر دلنشین «محمد خواجوی» در حالی برگزار شد که بنا به اظهار نظر برخی از پیشکسوتان قرآنی حاضر در مراسم، جامعه قرآنی تشنه به تجربیات اساتیدی همچون وی است و این تجربیات باید به نسل جوان امروزی منتقل شود.

شعارسال:مراسم ظهر دلنشین «محمد خواجوی» در حالی برگزار شد که بنا به اظهار نظر برخی از پیشکسوتان قرآنی حاضر در مراسم، جامعه قرآنی تشنه به تجربیات اساتیدی همچون وی است و این تجربیات باید به نسل جوان امروزی منتقل شود.

مراسم ظهر دلنشین «محمد خواجوی» از پیشکسوتان قرآنی کشورمان عصر روز چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه از ساعت ۱۴:۳۰ با حضور حافظان، قاریان، اساتید قرآن کریم و همچنین، جمعی از شاگردان و دوستان این خادم قرآنی در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار ‌شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و مدیر شبکه رادیویی قرآن، عباس سلیمی، خادم‌القرآن ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: محمد خواجوی، استاد فرهیخته و پیشکسوت قرآنی کشورمان است که متعلق به خاندان بزرگ قرآنی است به گونه‌ای که پدر او نیز نزد اکابر و بزرگان کشور به عنوان مرد خدایی و عبد صالح و به عنوان عنصر راسخ در ایمان مطرح بود و برادر او «احمد خواجوی» نیز از اساتید قرآن کشور است.

وی با اشاره به یکی از فرمایش پیامبر اکرم(ص) در توصیف منزلت قرآنیان و قرآن‌خوانی «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن»، اظهار کرد: بلند مرتبه‌ترین بندگان نزد خداوند بعد از پیامبران، علمای دین و سپس حاملان قرآن هستند و سپس ایشان ویژگی‌هایی برای این علما و قرآنیان حقیقی بیان کردند.

سلیمی اضافه کرد: اینها عبارتند از«یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء» مرگ اینها مانند مرگ پیامبر با عزت است «وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ» برانگیخته شدن آنها با پیامبران است «و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ» «و یَأخذون ثوابَ الاَنبیاء» و پاداش انبیا الهی را می‌گیرند.

این خادم‌القرآن تصریح کرد: خوشا به حال افرادی که قرآنی سخن می‌گویند و عمل می‌کنند و رفتار می‌کنند. استاد خواجوی، مصداق همین حَمَله قرآنی است که به منزله 40 سال آشنایی این شناخت را از او دارم.

سلیمی بیان کرد: این استاد قرآنی از ابعاد مختلف در زمینه ارتقای فرهنگی این ملت به ویژه در میان جوانان تلاش کردند. وی علاوه بر قاری ممتاز و پیشکسوت بودن، شاگردان زیادی در حوزه قرآنی تربیت کرده و به عنوان معلم نمونه آموزش و پرورش، مثال‌زدنی هستند که در امتداد سیره پدر بزرگوارشان گام برداشته‌اند که همواره از او تشکر می‌کنیم.

این قاری بین‌المللی عنوان کرد: از ویژگی‌های بارز استاد خواجوی، تقوای حقیقی وی، زندگی پاک و حیات طیبه به لطف خداوند و صراحت در رفتار و شجاعت و منش مبتنی بر اعتقادات است که نمونه و الگویی برای فرزندان هستند تا بتوانند با الگوبرداری از این استاد، همین راه نورانی را طی کنند و امیدواریم کما کان از وجود او بهره‌مند شویم.

در ادامه این جلسه بهروز یاریگل، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن تشکر از دعوتی که به عمل آمده با اشاره به آشنایی 40 ساله‌اش با استاد خواجوی، اظهار کرد: حقیقت امر این است که اگر بخواهم حق مطلب را به عنوان دوست و شاگرد قرآنی استاد بیان کنم، خیلی از واژگان و تعاریف را باید به زبان بیاورم.

وی ادامه داد: شاید شایسته‌ترین مطلب این باشد که «محمد خواجوی» از معدود قاریان، معلمان و پیشکسوتان نسل اول کشور است که به تعبیر من سفت و سخت به بسیاری از آرمان‌ها پایدار و وفادار مانده است.

یاریگل اضافه کرد: سنتی و مردمی بودن او از جمله ویژگی او است و از دیگر ویژگی‌ وی می‌توان به عدم غرق شدن در حواشی از جمله اشتهار، پست و مقام و روزمرگی‌ها و نوآوری‌های آسیب‌رسان در جامعه قرآنی به ویژه در نسل پس از او اشاره کرد.

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه استاد خواجوی با آزادگی شخصیت حقیقی و حقوقی خود را به احسن وجه حفظ و صیانت کرده است، اضافه کرد: وی سعی کرده و می‌کند تا تقوا و اعتدال را در جامعه قرآنی پیاده کند. ضمن اینکه شوخ طبعی او یک برند در جامعه قرآنی است و معتقدم نظیر وی پیدا نمی‌شود.

سپس حسینعلی شریف، صدای ماندگار اذان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه 40 سال آشنایی با او برای من کم بوده است، اظهار کرد: هنگامی که همکار وی در آموزش و پرورش بودم نیز از شاگردان او بودیم.

داور بین‌المللی قرآن عنوان کرد: استاد خواجوی الگو برای ما در تمامی زمینه‌ها چون رفتار، اعمال و گفتار هستند. وی دارای مدیریت قوی و خوبی است و در کنار هزار خوبی وی، صبر استاد خواجوی قابل ستایش و آموختن است و عاقلانه فکر کردن را به دیگران آموختند.

حسین طرقی، حافظ و مدرس قرآن کریم از دیگر میهمانان این جلسه بود. وی که سابقه آشنایی‌‌اش با این استاد را در ایام نوجوانی و جوانی دانست و اظهار کرد: برخی از مؤمنین دارای جاذبه‌هایی هستند که قلب‌های دیگران را به نوعی به خود جلب می‌کنند و مصداق آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا».

وی ادامه داد: یعنی این محبتی که از شخصیت برخی از مؤمنان در قلب‌ها ایجاد می‌شود تنها می‌توان تعریف خدایی از آن داشت و استاد خواجوی علاوه بر اینکه طی آن ایام هم درس‌های فنی تلاوت را از وی می‌گرفتیم بیش از این از وی درس اخلاق و رفتار را می‌گرفتیم و شاید یکی از افرادی که در شخصیت من و نوع نگرشم به زندگی تأثیرگذار بوده، او بوده است.

طرقی تصریح کرد: رفتار استاد خواجوی و نکاتی که بیان می‌کردند و حرکات و سکناتشان به نوعی ما را شیفته خود می‌کرد و علاقه داشتیم که او را بیشتر ببینیم و با او سر مسائل گوناگون صحبت کنیم که برخی از اوقات، شاید دقیقه‌ها پس از اتمام جلسه، استاد را در مقابل درب مسجد محمد مصطفی(ص) نگه می‌داشتیم تا با هم لحظاتی را صحبت کنیم که برخی از دوستان بر این جریان معترض می‌شدند که چرا ایشان را مقابل درب نگه می‌داریم، اما این علاقه و محبتی که نسبت به او در میان جوانان ایجاد می‌شد و صبر و حوصله‌ای که او در مقابل برخی از حرف‌ها که شاید ریشه علمی نداشت، داشت و با علاقه برای شنیدن حرف‌ها می‌ایستاد و وقت و انرژی می‌گذاشتند تا ما را پای درس قرآن و جلسات کلام الله مجید بزرگ کنند که اینگونه نیز شد.

وی ادامه داد: درس‌هایی که از استاد خواجوی گرفته‌ایم، بارها برای شاگردانمان به عنوان الگویی در جامعه قرآنی بیان می‌کردیم. ان شاءالله همیشه از وجود با برکت وی و دیگر اساتید که مفاخر جامعه قرآنی ما هستند، بهره‌مند شویم.

در ادامه حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان تأکید کرد: استاد خواجوی بی‌شک و تردید از علمای ربانی است که اغراق نیز نمی‌کنم چنانکه در تفسیر آیه 79 سوره آل‌عمران آمده است، رسول اکرم(ص) فرمودند: «خيركم من تعلّم القرآن و علّمه» اینها از بهترین‌های جامعه ما هستند. قرآن را یاد گرفتند و آموخته‌های خود را به صورت فراگیر به دیگران آموزش داده‌اند.

وی با اشاره به ابیاتی از سروده‌های خود «عاشقی را قابلیت لازم است/ طالب حق را حقیقت لازم است/ بهر تعلیم کتاب له به خلق/ خواجوی را خواجویت لازم است»، تأکید کرد: استاد خواجوی، عاشق تدریس قرآن هستند.

احمد حاجی‌شریف از دیگر میهمانان حاضر در این نشست صمیمی بود. وی ضمن تشکر از مسئولان ایکنا برای برپایی این چنین جلسات، تصریح کرد: شناخت من از استاد به حدود سال‌های 51 و 52 در جلسات قرآن بود، البته سال‌ها قبل آن نیز در دبیرستان مروی مشغول به علم آموزی بودیم، اما او را نمی‌نشاختم.

وی ادامه داد: استاد خواجوی از قاریان خوب و خوش‌خوان پیش از انقلاب بودند و اگر در آن سال‌ها بخواهیم نام قاریان قرآن را ببریم بعید می‌دانم که به بیش از 15 نفر برسد که در سطح ایشان باشد، اما در مسابقات شرکت پیدا نمی‌کردند.

حاجی‌شریف با اشاره به اینکه در آن‌ سال‌ها مسابقات قرآن از سوی سازمان اوقاف برپا می‌شد، اظهار کرد: ما نیز به عنوان مستمعین در این جلسه حضور پیدا می‌کردیم و خاطرم هست که افتتاحیه چند نوبت از این مسابقات را طی چند سال ایشان تلاوت ابتدایی‌اش را انجام دادند، اما در مسابقات حضور پیدا نمی‌کردند مثل آقای «سیدمرتضی سادات فاطمی» که از قاریان خوب حدود 50 سال پیش بودند.

وی با اشاره به اینکه استاد خواجوی از جمله قاری هستند که صاحب سبک هستند، عنوان کرد: هنگامی که وی به امر تلاوت قرآن می‌پرداختند، معلوم بود که به سبک خودش است و قاریان دیگر بیشتر به سبک تقلید از دیگر قراء تلاوت می‌کردند.

حاجی‌شریف اظهار کرد: از دیگر ویژگی مهم او این است که از مبارزان قبل از انقلاب بودند که خاطراتی نیز از مبارزاتشان با حکومت طاغوت داشتند. استاد خواجوی پیش از انقلاب نیز به امر تدریس در آموزش و پرورش مشغول بوده‌اند و در دبیرستان قدس، یکی از دبیرستان‌های ملی آن دوران تدریس می‌کردند.

این فعال قرآنی عنوان کرد: بعد از انقلاب نیز در آموزش و پرورش ادامه دادند و از بنیانگذران امور تربیتی در آموزش و پرورش و خصوصا بنیانگذاری مسابقات قرآن در وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بودند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان تصریح کرد: تفکر، بینش و اخلاق استاد خواجوی نیز از دیگر مواردیست که مورد نظر ما بوده است.

سپس حاجی‌کتابی از همکاران استاد خواجوی در آموزش و پرورش و سازمان دارالقرآن الکریم به بیان خاطراتی از ایشان پرداخت و گفت: برپایی این مراسم تجلیل از مردان بزرگ به ویژه در حوزه قرآن باید تا در قید حیات هستند، انجام شود والا پس از ممات این بزرگداشت‌ها ثمراتی نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه استاد خواجوی، شخصیتی متعهد، مخلص، متدین و متقی و محبوب هستند، ادامه داد: ویژگی بارز ایشان تعهد اخلاقی و اخلاص در عمل است که به جرآت می‌توانم بگویم وی از معدود چهره‌های قرآنی است که رفتارش و گفتارش و اخلاقش بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حاجی‌کتابی اظهار کرد: به جرأت می‌توانم بگویم استاد خواجوی مصداق «مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِدَمِهِ وَ لَحْمِهِ» است. نخستین بار من این استاد را در جلسه استاد ضرابی حدود 53-54 دیدم همان روحیه و اخلاق را در طول سالیان دراز، وی حفظ کرده‌اند.

این فعال قرآنی ادامه داد: البته به تقدیر الهی در مسابقات قرآن و آموزش و پرورش و سازمان دارالقرآن و... با او همکار بودیم و الحمدلله تغییر رویه‌ای از او ندیدیم و جایگاه اداری که داشتند با زمانی که نداشتند هیچ تغییری در منش وی نمی‌دیدم، به خاطر این است که می‌توان گفت او از چهره‌های معدودی است که در عالم قرآن، می‌توانند مؤثر و تأثیرگذار باشند، اما کم حضور در جلوی صحنه هستند.

وی با اشاره به اینکه استاد خواجوی در بسیاری از حرکات قرآنی تأثیرگذار بوده‌اند، اما هیچگاه خودشان را در جلو نشان نمی‌دادند که حمل بر ریا نشود، اظهار کرد: این استاد حرکات خوبی در سازمان دارالقرآن و تشکل‌های قرآنی انجام داده‌اند و در آموزش و پرورش و قرآن صبحگاه مدارس و تهیه کتاب درسی و برگزاری مسابقات و تربیت معلم قرآن ... و به ویژه دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن انجام داده‌اند.

حاجی کتابی با اشاره به اینکه توفیق آن را داشتم که در سال 59-60 در آموزش و پرورش با استاد خواجوی همکار شوم، عنوان کرد: سپس در سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم با وی همکار بودیم و اگر طی این سال‌ها همکار قرآنی نبودیم، همراه قرآنی بودیم.

وی با تأکید بر اینکه استاد الگوی اخلاقی ما بودند، اظهار کرد: ما ایشان را به عنوان معلم اخلاقی و عقلی خود حساب می‌کردیم و سعی می‌کردیم از ایشان استفاده کامل ببریم و امیدوارم خداوند به ایشان عمر با عزت در سایه قرآن دهد.

در ادامه این جلسه زهرا نقی‌زاده، معاون و قائم‌مقام سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ضمن تشکر از حضور اساتید قرآنی در این نشست، عنوان کرد: استاد خواجوی در طرح دانشجومعلم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی به عنوان یک شخص فعال و عضو شورای سیاست‌گذاری ما بودند و هستند و راهنمایی‌ها و ارشادات او به ما کمک کردن که راه قرآنی را صحیح طی کنیم.

وی افزود: همچنین از همکاری، همراهی دیگر اساتید نیز تشکر می‌کنیم و خواهشم این است که باز هم اساتید با راهنمایی‌های قرآنی به من و دیگر همکاران در ایکنا کمک کنند بتوانیم راه قرآنی را ادامه دهیم.

همچنین، در ادامه این مراسم، محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران نیز طی سخنانی ضمن ابراز مراتب ارادت، احترام و عرض شاگردی خود نسبت به استاد خواجوی، با بیان اینکه نباید برای تجلیل از مقام شامخ قرآنیان کشور به این حداقل‌ها بسنده کرد و باید در این زمینه تمامی نهادها و دستگاه‌ها همراه باشند تا جامعه با پیشکسوتان قرآنی و فعالان این عرصه بیش از پیش آشنا شوند، اظهار کرد: متأسفانه ما چهره‌های قرآنی خود را نه تنها بین‌المللی نمی‌کنیم، بلکه گاهی از ملی بودن ایشان نیز کاسته می‌شود و به نوعی در اطلاع‌رسانی و حضور سایر سروران جهت حضور و تجلیل ایشان در چنین مراسمی قدری قصور صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بنده از سال 63 با جناب استاد خواجوی آشنا شدم که آشنایی با ایشان در زندگی من بسیار مؤثر بود، تصریح کرد: بنده همواره ایشان را یک انسان متعالی و متعادل یافتم و استاد خواجوی جزء افرادی است که خیلی در کار جدی هستند. بنده از استاد خواجوی در طول این مدتی که با ایشان همکاری داشته و دارم هیچ اشتباهی ندیدم و حتی یک حرف ناپسند و نابجا نشنیدم.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران با بیان اینکه بنده در ارتباط ایشان با خانواده خویش نیز خیلی چیزها را آموختم، افزود: در همین جا باید عرض کنم که شایسته است از همسر ایشان که در طول دوران زندگی همواره یار و یاور استاد بودند، قدردانی و تشکر شود.

پورمعین در ادامه اظهار کرد: استاد خواجوی همیشه اهل نماز اول وقت هستند. رفتار ایشان تقریبا بلاتشبیه مانند قرآن است و همواره با مثال‌های خیلی خوب، مطالب را خیلی حکیمانه به ما می‌آموختند و اهل نشاط و مزاح بسیار منطقی و متعادل هستند.

وی تصریح کرد: به نظر بنده حق مطلب راجع به ایشان ادا نشده و نمی‌شود. استاد خواجوی در میان جامعه قرآنی در یک مظلومیت خاصی قرار دارند و اگرچه الحمدلله موفق هستند و تربیت بسیار خوبی در دامن پدر و مادر اهل تقوای خود یافته‌اند ولی واقعا قدر ایشان در جامعه قرآنی ناشناخته مانده و شاید این قصور از ماست که خودمان به دنبال این امر نبوده‌ایم. واقعا جای امثال استاد خواجوی در مدیریت‌های کلان، مؤثر و مهم جامعه قرآنی خالی است و به نظر من ایشان اصلا نباید بازنشسته شوند و همواره باید در میدان کار و عمل باشند.

در ادامه این مراسم، محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی با بیان اینکه باعث افتخار بنده است که در چنین جلسه‌ای که برای تجلیل از دوست عزیز و گرانمایه استاد خواجوی برگزار می‌شود، شرکت کنم، اظهار کرد: به نظر بنده استاد خواجوی یک قاری، استاد، مؤمن، باتقوا، منیع‌الطبع و از نظر اجرایی و مدیریتی نیز مدیری بسیار موفق، دلسوز و پیگیر مسائل و علاقه‌مند به خدمت به زیر دستان خود هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز کسی از بنده سؤال کند که الگوی شما، خروجی کار جلسات قرآنی شما، ایده‌آل شما و یا پرورش‌یافتگان شما باید چطور باشند، بنده می‌توانم هم‌اکنون نام تقریبا 10 نفر را ببرم که این افراد از نظر بنده الگوها و دستاوردهای نمونه جریان قرائت قرآن کشور هستد و بی‌تردید یکی از ایشان استاد خواجوی است.

صلح‌جو با اشاره به اینکه استاد خواجوی در عین حال که انسانی باتقوا و آشنا با قرآن هستند، در مدیریت نیز بسیار موفق بوده‌اند، افزود: ایشان انسانی مبتکر و نوآور در مدیریت بودند و مدتی که مسئول سازمان دارالقرآن الکریم بودند، کارنامه قابل قبولی ارائه داده و آثار بسیار خوبی نیز از خود باقی گذاشتند. معمولا شاید مدیران تنها به فکر مسائل اقتصادی کارکنان خود هستند ولی استاد خواجوی علاوه بر این امر به فکر سلامتی جسم، روح، روان و ارتقاء فکری و معنوی ایشان با اجرای برنامه‌هایی از جمله انجام فعالیت‌های ورزشی و ... نیز بودند.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که هم‌اکنون متأسفانه پس از گذشت چهل سال از انقلاب در برخی از زمینه‌ها شکست خورده‌ایم و نتوانستیم آن طور که باید و شاید میراث انقلاب اسلامی و یادگارهای شهدا را خوب به نسل بعدی منتقل کنیم که نسل‌های امروز نیز مانند نسل اول با همان انگیزه و علاقه مسائل قرآنی را دنبال کنند.

پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه یکی از علل این امر شاید خوب کار نکردن نسل اولی‌ها بوده است، اظهار کرد: استاد خواجوی هم‌اکنون یک انسان دارای تجربه‌ای پنجاه ساله از فعالیت‌ها و امور قرآنی است. ایشان حداقل سی سال در آموزش و پرورش به تدریس و تربیت پرداخته‌اند یعنی همان چیزی که امروز در آن نقص و کمبود داریم. استاد خواجوی علاوه بر تدریس و معلمی چندین سال نیز در سازمان دارالقرآن و آموزش و پرورش مدیریت کرده‌اند و همزمان تجربه علمی، عملی و مدیریتی را دارا هستند.

صلح‌جو تصریح کرد: استاد خواجوی امروز نباید با این همه سابقه تدریس و پرورش و مدیریت کنار گود باشند. یک مقداری از خسارت امروز ما در زمینه حضور کم نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی ناشی از این است که ما تجربیات خود را خوب منتقل نکرده‌ایم. استاد خواجوی به هیچ وجه نباید خود را کنار بکشند؛ چرا که هم‌اکنون جامعه قرآنی واقعا نیازمند و تشنه چنین افرادی هستند. ایشان به هیچ وجه نباید الان خود را بازنشسته کنند و بنده از ایشان خواهش می‌کنم که این تجارب را به نسل جدید که نیازمند آن است، انتقال دهند.

همچنین، ولی یاراحمدی، فعال قرآنی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه بنده حدود سال 70 بود که در مسابقات قرآنی خدمت استاد خواجوی و دیگر اساتید مانند مرحوم استاد اربابی، استاد خدام حسینی و... بودم و پس از برگزاری مسابقات خدمت این اساتید رسیدم، اظهار کرد: استاد خواجوی در دیدار که بنده خدمت ایشان رسیدم مطالبی را به بنده فرمودند که درواقع خلأ مدیریت قرآنی کشور در جملات ایشان نهفته است. همه عوامل مهم در برگزاری یک رویداد قرآنی را می‌توان در کتاب‌ها خواند و یا از اساتید اهل فن آموخت ولی آنچه در مدیریت فعالیت‌های قرآنی و حائز اهمیت است، خدمت واقعی به قرآن است و اینکه انسان فراموش نکند که برای قرآن کار می‌کند پس باید قرآنی باشد و قرآنی بیندیشد که این امر باید در نگرش هر فرد و مسئول قرآنی باشد تا تجلی آن در رفتار وی نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: استاد خواجوی به بنده فرمودند که باید با نگاه مخلصانه و آنطور که قرآن مایل است، برای آن کار کنیم نه آنطور که دلمان می‌خواهد و یا آنطور که علاقه‌مند هستیم از آن بهره ببریم. مهم این است که ما به دنبال بهره‌برداری از قرآن به این معنا نباشیم که برای مثال چون ما یک حرفه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی هستیم، باید منافعی را برای خود جذب کنیم. ما همواره نیازمند به اخلاص در نگاه به قرآن، برداشت از قرآن و در عمل به قرآن هستیم و این عوامل تعیین کننده موفقیت در فعالیت‌های قرآنی هستند.

یاراحمدی با اشاره به اینکه ما نباید سراغ بسیاری از رفتارهای غیر قرآنی برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی برویم چون قطعا محکوم به بی‌اثری، شکست و پاسخگویی در پیشگاه قرآن خواهیم بود، افزود: متأسفانه امروز همین نگاه موجود باعث شده که بسیاری از کارها کم اثر بوده و گاهی حتی نتایج معکوسی از فعالیت‌ها بگیریم.

وی بیان کرد: یاد دارم که استاد خواجوی اولین فردی بودند که کتاب «قرآن در بیان» را تنظیم و تألیف کردند که این کتاب منبع بسیار ارزشمندی بود که به سادگی از کنار آن گذشته شد و واقعا نیز هنوز بعد از سال‌ها کاری به این ارزشمندی که نشانه عشق و علاقه و اعتقاد واقعی استاد خواجوی به ولایت است، تهیه نشده است.

یاراحمدی تصریح کرد: طی سال‌هایی که بنده در سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی این سازمان مشغول به خدمت بودم، واقعا یک نوع عزتمندی مقتدرانه‌ای در استاد خواجوی مشاهده کردم. هیچ‌گاه فراز و فرودهای روزگار باعث نشد که استاد خواجوی عزتمندی مقتدرانه خود را حفظ نکنند. بنده این سطح از عزتمندی مقتدرانه را تنها در تعداد کمی از اساتید مشاهده کردم که برگرفته از همان مطالب عمیق قرآن است و امیدوارم تا خداوند متعال این عزتمندی را نصیب ما نیز بکند.

در ادامه این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی با بیان اینکه بنده توفیق داشتم که از سال 59 و 60 در دوران نوجوانی خدمت استاد خواجوی ارادت پیدا کردم که این ارادت تا به امروز نیز ادامه دارد، گفت: در یک مقطع هشت ساله که ایشان مدیریت سازمان دارالقرآن الکریم را بر عهده داشتند، ارتباط ما از لحاظ کاری خیلی قوی بود و ما ساعت‌های زیادی را در سازمان در خدمت ایشان بودیم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های استاد خواجوی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اداری، ساده‌زیستی ایشان است که بنده واقعا افرادی این‌چنینی را چه در جامعه قرآنی و چه در بیرون از جامعه قرآنی در این سطح خیلی کم مشاهده کردم که شاید ما تحمل اینطور زندگی را به این شکل نداشته باشیم ولی ایشان واقعا انسان ساده‌زیستی هستند.

قره‌شیخلو در ادامه افزود: تلاش استاد خواجوی در عملکرد معمولا اینگونه بود که از افراط و تفریط پرهیز کنند و همیشه عاقلانه‌محور رفتار می‌کنند. از ویژگی‌های دیگر ایشان زیرک بودن، کیّس بودن و دوراندیشی ایشان است که زبانزد بوده و خیلی از دوستان در جلسات مختلف در تدابیری که ایشان برای حوزه‌‌های کاری ما داشتند، این امر را باور داشتند. روحیه آزادگی ایشان واقعا قابل توجه است هیچ ترس و وحشتی از هیچ شخص، گروه، جناح و ... نداشتند و هر آنچه که در آن احساس تکلیف می‌کردند، بدان عمل می‌کردند و رفتارشان واقعا تکلیف‌محور بود و آنچه که به عنوان یک مربی و مدرس قرآن تشخیص می‌دادند، انجام می‌دادند و شاید در این راه خیلی هزینه‌ها را نیز پرداخت کردند که این یکی از ویژگی‌های بارز ایشان ایست.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در طول مدت هشت سالی که ما خدمت استاد خواجوی بوده و در کنار ایشان شاگردی می‌کردیم، هیچ زمان حرکت و رفتار و گفتاری از ایشان مشاهده نکردیم که مبنی بر این باشد که اگر پیشرفتی در کار وجود دارد و اگر توفیقاتی در سازمان دارالقرآن وجود دارد، به نحوی به مدیریت ایشان برمی‌گردد. ایشان همواره کار را جمعی می‌دانستند و مربوط به مجموعه سازمان می‌کردند.

قره‌شیخلو در پایان سخنان خود بیان کرد: به نظر بنده استاد خواجوی نمونه یک شاگرد موفق مکتب قرآن هستند و واقعا می‌شود ایشان را به عنوان یک الگوی قرآنی در کشور مطرح کرد. امیدواریم که ان‌شاءالله خداوند متعال به ایشان و خانواده ایشان طول عمر همراه با عزت و سلامتی عنایت کند و جامعه قرآنی ما این توفیق را داشته باشند که از تجربیات و توانمندی ایشان در حوزه قرآنی که آن را در طول بیش از پنجاه سال کسب کرده‌اند، بهره‌مند شوند.

بی‌پیرایگی و ساده‌زیستی

همچنین، مجید زکی‌لو، مدرس و قاری قرآن کریم نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی با اشاره به آیه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» اظهار کرد: بنده این آیه مبارک را برای این امر قرائت کردم که محور سخنان بنده حول شخصیت استاد خواجوی باشد.

وی ادامه داد: براساس این آیه می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های بارز ایشان نرم‌خوئی ایشان در زمان مدیریتشان بود هرچند که برخی مواقع ایشان کمی تندی نیز می‌کردند که شاید گاهی نیز در امر مدیریت لازم باشد ولی آنچه بیشتر به چشم می‌آمد همان نرم‌خویی ایشان در ارتباط با زیردستان بود.

زکی‌لو بیان کرد: آشنایی بنده با استاد خواجوی به زمان طاغوت بازمی‌گردد. بنده در سال 52 کلاس اول راهنمایی بودم که پس از پرس و جو از دوستان در رابطه با حضور در جلسات قرآن، به جلسه قرآن مسجد مصطفی(ص) چهارراه حسن‌آباد راه پیدا کردم که خدمت مرحوم استاد بیوک محمدی اصل بودیم و سپس، استاد خواجوی تقریبا هر چند وقت یکبار در جلسه حضور پیدا می‌کردند که یکی از چیزهایی که خیلی بنده را جذب کرد، همان بی‌پیرایگی و ساده‌زیستی ایشان بود.

وی با بیان اینکه بنده از آن زمان تا دوران انقلاب اسلامی و پس از آن خدمت استاد خواجوی ارادت پیدا کردم، افزود: همکاری ما نیز در سازمان دارالقرآن الکریم نزدیک به هشت سال به طول انجامید و الحمدالله سمت کاریزمایی ایشان خیلی پررنگ بود و احساس می‌شد و کمتر کسی نیز احساس میکرد که ایشان مسئول و رئیس سازمان است. استاد خواجوی واقعا نقش پدرانه داشت که جای این امر در بسیاری از نهادهای فرهنگی ما خالی است.

زکی‌لو با بیان اینکه جامعه قرآنی باید همواره به دنبال اساتیدی مانند استاد خواجوی بوده و از وجود ایشان بهره‌ ببرد، اظهار کرد: اگر ما احساس می‌کنیم شخصیت واجد شرایط و ارزشمندی مانند استاد خواجوی را داریم، این جامعه قرآنی است که باید به سراغ ایشان برود.

وی با اشاره به آیات 10 تا 13 سوره مبارکه زمر، اظهار کرد: خداوند متعال در این چهار آیه مبارکه هفت ویژگی را برای مؤمنین برشمرده که به نظر بنده بسیاری از آن‌ها در وجود استاد خواجوی مشاهده می‌شود و این ویژگی‌های نیز شامل تقوا، احسان، هجرت، ثبر، اخلاص، تسلیم و خوف از عذاب خدا می‌شود.

زکی‌لو در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های بارز استاد خواجوی شخصیت کم‌نظیر، آزادگی، شجاعت و صراحت لهجه ایشان است، تصریح کرد: استاد خواجوی از هیچ چیزی در این دنیا واهمه نداشته و ندارند و به راحتی عقیده خود را بر اساس آیات قرآن ابراز می‌کنند که این‌ها می‌تواند برای همه ما سرمشق باشد.

در ادامه این مراسم، محمد شکری، از دوستان و همکاران استاد خواجوی در آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه توفیق این را داشتم که از سال‌های 63 و 64 خدمت استاد باشم، گفت: استاد خواجوی به نوعی جریان‌ساز بودند. یکی از نظرات بسیار مهم استاد خواجوی همواره این بود که مشکل اصلی همه مسائل قرآنی در آموزش و پرورش این است که ما باید به پرورش معلم قرآن بپردازیم که از همان ایام با نظر استاد خواجوی یک جریان پرورش معلم قرآن در کشور آغاز شد و به مدت چند سال نیز ادامه داشت.

وی در پایان به نظرات استاد خواجوی که طی جلسات مختلف و متعدد از دهه هفتاد ابراز شده، اشاره کرد و گفت: استاد خواجوی همواره بر این موضوع تکیه داشتند که مشکل ما در آموزش و پرورش مشکل محتوا نیست و ما مشکلی به نام مشکل معلم قرآنی داریم که اگر بتوانیم این کمبود معلم قرآن را حل کنیم، مشکلات ما حل خواهد شد.



موسوی‌بلده: مقام و منصب برای خواجوی بی‌معناست

همچنین، در ادامه، سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی در رابطه با استاد خواجوی اظهار کرد: ما نمونه استاد خواجوی را در جامعه قرآنی به تعداد انگشتان دست نداریم. بنده از استاد خواجوی تقاضا می‌کنم که به پاس نعمت‌هایی که خداوند به ایشان عطا فرموده، تقاضای دوستان خود را بپذیرند و خود را بازنشسته نکنند و تقاضا می‌کنم به خاطر نیازی که به وجودشان است و این نعمتی که خداوند متعال به ایشان عطا فرموده، مجددا به جمع مدیران قرآنی بازگردند.

موسوی بلده در ادامه سخنان خود بیان کرد: البته این امر به معنی نیست که امروز استاد خواجوی به نوعی خانه‌نشین بوده و از وجود بابرکت ایشان استفاده نمی‌شود، بلکه موضوع اصلی این است ما درخواست داریم تا ایشان در سطح بسیار وسیع‌تر و بالاتری به ویژه در زمینه مدیریت قرآنی مشغول به فعالیت شوند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمودند: «الْمُؤْمِنُ كَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ» بیان کرد: استاد خواجوی در این آشفتگی که در مسائل جامعه قرآنی ما وجود دارد، چنان محکم در مقابل یک جریان ایستادند و از موضع درست و قرآنی خود کوتاه نیامدند که آن جریان درخواست کرده بودند که استاد خواجوی دیگر نباید در جلسات حضور پیدا کنند که این امر چونان یک مدال افتخاری است که بر سینه استاد خواجوی می‌درخشد.

موسوی بلده ادامه داد: این روحیه استاد خواجوی در سال‌های مدیریت سازمان دارالقرآن کاملا خود را نشان داد. ایشان وقتی که در مدیریت قرآنی به یک حقیقت رسیدند، پای این امر می‌ایستادند و مقام و منصب به هیچ وجه برای ایشان مطرح نبود و پافشاری ایشان بر مواضع صریح و قرآنی خود گاهی اوقات برخی از افرادی که از مدیران بدرفتار و بدکردار بودند به غیظ می‌آورد و این همان چیزی است که قرآن از ما خواسته است.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: امیدواریم که خداوند متعال وجود استاد خواجوی و اساتیدی مانند ایشان را که نمونه‌ها و ذخایر ما در جامعه قرآنی هستند، برای ما حفظ بفرماید.

خواجوی: ضرورت ورود جامعه قرآنی به عرصه پژوهش‌ و پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعه

محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی در این مراسم که پس از صحبت‌های برخی از قرآنیان حاضر در جلسه ایراد شد، با اشاره به آیات 14 و 15 سوره مبارکه قیامه «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» و «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ» اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی می‌فرمایند که «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» این کرامتی که خداوند به بنی آدم اعطا کرده، یک کرامت عمومی است؛ چرا که او را بر بقیه مخلوفات کرامت و فضیلت داده است، اما در بحث کرامت غیر از قضیه عمومی، ما اخباری داریم که در ارتباط با افراد خاص مطرح می‌شود که البته آن نیز می‌تواند عمومی بشود ولی به هر حال خاص است.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «به پدر و مادر تاج کرامتی اعطا می‌شود که نه کسی درباره آن شنیده و نه کسی آن را دیده و نه می‌توان آن را در ذهن تصور کرد» که در اینجا سؤال می‌شود که این تاج چگونه و چرا اعطا شده است که خطاب می‌شود برای اینکه شما برای فرزندان خود زحمت کشیدید و آن‌ها را با قرآن و دین آشنا کردید که البته این مسئله در جامعه قرآنی کشور برای همه قرآنیان وجود دارد و صدق می‌کند.

خواجوی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) که فرمودند: «فردی که کرامت و شخصیت دارد، هیچ‌گاه به وسیله گناه و معصیت این کرامت و شخصیت را خوار و ذلیل نمی‌کند»، گفت: این نوع نگاه به جامعه که کرامت‌ها حفظ شود، یک کار ارزنده‌ و خوبی است که دستگاه‌های مختلف قرآنی از جمله خبرگزاری ایکنا به کرامت‌ها و شخصیت‌های انسان‌ها و قرآنیان ارج بنهند که این کار باعث رشد جامعه می‌شود؛ چرا که اگر انسان به این امر پی نبرد که خداوند چه کرامتی به او عطا فرموده و چه استعدادهایی را در وجود او قرار داده که تمام مخلوقات جهان حتی ملائکه در اختیار او هستند، دچار مشکل خواهد شد.

پیشکسوت قرآنی کشور با اشاره به اظهار لطف عزیزان حاضر در مراسم نسبت به وی، اظهار کرد: البته بنده وقتی به گذشته خود فکر می‌کنم، مشاهده می‌کنم که چه فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم که می‌توانستیم برای قرآن و رشد شخصیت‌ها و کرامت‌های قرآنی کار و فعالیت کنیم.

وی در ادامه در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه امروز جامعه و کشور تقاضای دیگری از جامعه قرآنی دارد، افزود: جامعه قرآنی در دهه اول و دهه دوم باید یک فضاهای قرآنی مانند مسابقات، محافل و ... را ایجاد می‌کرد که این فضاها به وجود آمد ولی در حال حاضر و در این زمان سؤالات جدیدی برای جامعه به وجود می‌آید و یکی از این سؤالات نیز این است قرآن در زندگی ما و در جامعه‌ای به نام حکومت قرآنی چه نقشی دارد و تا چه میزان در رفع مشکلات ملت تأثیرگذار بوده است؟.

خواجوی افزود: در بحث قرائت و صوت و لحن و ... اگرچه این موضوعات مخاطبان خاص خود را دارد و باید همواره برقرار باشد، ولی از آنجایی که هیچ وقت در کشور ما تا پیش از انقلاب اسلامی حکومت در دست اهل دین نبوده، اهل دین همواره پژوهش و مطالعه می‌کردند که این مطالعات تنها در کتابخانه‌ها باقی می‌مانده و حکومت‌ها نیز هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کردند، اما الان در جامعه اسلامی ما نباید اوضاع بدین صورت باشد و جامعه قرآنی باید به عرصه پژوهش‌ها ورود پیدا کرده و آن‌ها را عملیاتی کند.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: نهادها و دستگاه‌های قرآنی باید به مسئله پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآنی مانند پژوهش‌ها در رابطه با اقتصاد اسلامی و ... وارد شوند و با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات مختلف در این زمینه راهکارهای دستیابی به جامعه‌ای قرآنی در تمامی زمینه‌ها را فراهم کنند که این امر نیاز امروز جامعه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری بین المللی قرآن ، تاریخ انتشار 26 بهمن 96، کدخبر: 3691835 ، www.ikna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Germany
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
خداروشکر که استایدی به این خوبی و با تجربگی داریم که می تونیم ازشون حتی از مفاهیمی هم که از قران پیدا کردن بهره مند بشیم من در کلاس راهنمایی سعادت داشتم که در جوار یکی از این عزیزان به عنوان معلم قرآن باشم و بسیار به فهم و درک من از قرآن اضافه شد...همچنین امیدوارم که دیگر از امثال شبهاتی مانند سعید طوسی ها در این کشور که پرچم شیعه رو بالا گرفته نداشته باشیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین