پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۵۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
با این حال، ان چه در مورد تهدید اخیر قابل توجه است فردی است که تهدید را بیان کرده است. واقعیت آن است که تهدید مداوم از سوی دولت احمدی نژاد در داخل ایران و در غرب جدی گرفته نمی شد.
شعارسال: سایت تحلیلی «المانیتور» می نویسد:«تهدید روحانی به بستن تنگه هرمز در واکنش تلافی جویانه به تحریم امریکا علیه صادرات نفت ایران در مطبوعات جهانی بازتاب گسترده ای داشت.

 این تنگه مسیر مهمی است که از طریق آن یک سوم از نفت دریایی راهی دریای عرب می شد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، تخمین زده شده بود که میزان صادرات روزانه از این تنگه ۱۸.۵ میلیون بشکه بوده است بالاترین میزان برای هر جابجایی دریایی در جهان.

در حالی که روحانی هرگز به صراحت به نام ابراهه اشاره نکرد با این حال، هشدار ضمنی کلامی اش نشان می داد که به غرب به ویژه به امریکا می گوید که ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد.

روجانی در جریان سفر خود به سوئیس و اتریش در اوایل ماه جولای گفت که امریکایی ها می گویند می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند این اما نشان می دهد که در مورد عواقب کار خود فکر نکرده اند این به معنای آن است که ایران نمی تواند این منطق را بپذیرد که خود نتواند نفت اش را صادر کند در حالی که سایرین در منطقه بتوانند این کار را انجام دهند. او گفت این کار را انجام دهید و عواقب آن را ببینید.

این اولین باری نیست که ایران چنین تهدیدی را مطرح کرده است. مقام های ارشد ایران بارها و بارها در طول جنگ ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی هشدارهایی را در مورد بسته شدن تنگه هرمز مطرح کرده بودند. آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری سابق ایران نیز در سال ۱۹۸۳ میلادی گفته بود که ایران می تواند تنگه هرمز را ببندد و اجازه نقل و انتقال نفت را ندهد. یک سال پس از آن اما او گفت که ایران هرگز نگفته است که تنگه هرمز را به سادگی خواهد بست چرا که بستن آن تنگه به ایران آسیب خواهد رساند.

او گفت که ایران همواره گفته اگر خلیج فارس برای ایران غیر قابل استفاده شود و دشمنان خارجی فشار آورند می تواند تنگه هرمز را ببندد. او گفته بود اگر خلیج فارس برای ایران قابل استفاده نباشد نباید برای دیگران نیز قابل استفاده باشد. هم چنین در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهوری وقت در دسامبر ۲۰۱۱ میلادی گفته بود اگر تحریم ها علیه صادرات نفت ایران اعمال شوند ایران اجازه عبور یک قطره نفت از تنگه هرمز را نخواهد داد.

واقعیت اما آن است که ایران هرگز این تهدید را عملی نکرد هر چند که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفت».

«المانیتور» اما در ادامه این پرسش را مطرح می کند که ایران چرا تاکنون تنگه هرمز را نبسته است و در بیان دلایلی در این باره می نویسد:«نخست آن که ایران متکی به این آبراهه جهانی است تا بخش عمده انتقال نفت و تجارت غیر نفتی آن کشور با جهان صورت گیرد. علاوه بر آن، در صورت بستن تنگه هرمز کشورهایی چون چین و هند که نیازمند جریان ازاد نفت هستند و خرید قابل توجه نفتی از ایران دارند نیز از تهران دور می شوند و این به ضرر ایران است.

با این حال، ان چه در مورد تهدید اخیر قابل توجه است فردی است که تهدید را بیان کرده است. واقعیت آن است که تهدید مداوم از سوی دولت احمدی نژاد در داخل ایران و در غرب جدی گرفته نمی شد. از سوی دیگر روحانی خود را مرد عمل نشان داده است. او از زمان سکانداری ریاست جمهوری موضعی میانه روانه از خود نشان داده است. او نشان داد که خواستار تعامل سازنده با غرب است. باید توجه داشت که به نظر می رسد هدف اصلی روحانی از طرح موضوع تهدید بستن تنگه هرمز مخاطبان داخلی در ایران بوده اند. به نظر می رسد او با مشاهده در خطر فروپاشی قرار گرفتن برجام قصد دارد تا دست کم از فشارهای داخلی علیه دولت خود بکاهد. قابل توجه است که تهدید امریکا و اسرائیل از سوی روحانی از سوی چهره های نظامی ایران از جمله سردار سلیمانی مورد استقبال قرار گرفته است به خصوص آن که او اخیرا در نامه ای به روحانی نوشت که این همان دکتر روحانی ای است که می شناختیم.

سلیمانی تاکید کرد که نیروهای نظامی در کنار دولت برای ادامه روند صادرات نفت خواهند بود. یک روز پس از آن سرلشکر «محمد علی جعفری» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موضع انقلابی رییس جمهوری در برابر تهدیدات امریکا تقدیر به عمل آورد. او گفت که قطعا پیام رییس جمهوری درباره استفاده از تنگه هرمز «منطق همه یا هیچ» بوده است. در ماه های اخیر تنش رو به افزایشی میان روحانی و مخالفان داخلی او وجود داشته است. در چنین بستری بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که هدف روحانی از طرح موضوع بستن تنگه هرمز ساکت کردن منتقدان داخلی بوده است. «حشمت الله فلاحت پیشه» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز می گوید که سخن رییس جمهوری ایران بدان معنا نیست که تنگه هرمز بسته خواهد شد چرا که تنگه هرمز طبق قوانین بین المللی باید باز بماند و عرف دیپلماتیک و قوانین جهانی باید در مورد آن رعایت شود».

این سایت در پایان می نویسد:«واقعیت آن است که تحت فشارهای وارده از ایران به دلیل مواضع ترامپ رییس جمهوری امریکا، روحانی نیز موضع سرسختانه تری را علیه امریکا اتخاذ کرده است. با توجه به تنش رو به گسترش میان ایران و امریکا و چشم انداز مبهم برجام به نظر می رسد که روحانی می خواهد از فرصت ایجاد شده استفاده کند.

به نظر می رسد که روحانی می خواهد با اتخاذ موضع شدیدتر از تضعیف دولت خود جلوگیری کند.

ادامه این روند در سایه عدم موفقیت اروپایی ها برای انجام اقدامات جدی به منظور حفاظت از دستاوردهای دیپلماتیک برجام، به احتمال زیاد منجر به تضعیف صدای اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو در ایران خواهد شد در حالی که مسیر را برای تندروها هموار خواهد کرد».


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار: 24تیر 1397 ، کدخبر:534498،www.aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
المانیتور به معنای واقعی هنوز به قدرت افزاینده ایران مشرف نشده
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
دیگه بالا تر از سیاهی که رنگی نیست وقتی بیمارامون دارو ندارن و مردم دارن اذیت میشن چیکار باید کرد
ن.ف83
علی1
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
برای این که ایران دنبال تنش نیست , تا به همین الان کشور کلی تنش رو تجربه کرده
ا.ح75
علی1
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
بستن این تنگه میتواند برای ایران دردسر های جدید زیادی را دست کند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین