پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۴۱۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
خروج غیرقانونی دام زنده و گرانی دلار قیمت گوشت قرمز را در بازار دستخوش تغییر کرده است.

شعار سال: در حالی‌که طی ماه‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات انواع گوشت تازه و منجمد اختصاص داده شده است، قیمت این محصول در بازار نه تنها کاهش نیافته، بلکه با افزایش حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. بازار گوشت قرمز در کشور طی سال‌های اخیر همواره به واردات برای تأمین نیاز داخلی و تنظیم و کنترل قیمت‌ها نیاز داشته است؛ به گونه‌ای که حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور نیاز داریم که سالانه حدود ۱۰ درصد آن را وارد می‌کنیم. این در حالی است که با وجود استمرار واردات گوشت قرمز یخ‌زده، گوشت قرمز گرم گوسفندی نیز به‌صورت تازه و آماده مصرف به کشور وارد شده است، اما این واردات نیز نتوانسته است عاملی برای کنترل قیمت انواع گوشت قرمز در کشور باشد، چراکه بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول تیرماه امسال هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان به‌طور متوسط ۵۴ هزار و ۷۸۳ تومان و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به‌طور متوسط ۴۵ هزار و ۵۲۴ تومان در سطح شهر عرضه شده است. این در حالی است که بر اساس لیست اعلام شده از سوی بانک مرکزی که به دستور رئیس‌جمهور اعلام شد، ۱۲۲ شرکت واردکننده گوشت بالغ بر ۱۹۳ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۳۷۵ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند و این میزان تخصیص ارز از ۲۱ فروردین ماه امسال تا پایان خرداد ماه محاسبه شده است. البته مشخص نیست که چرا با وجود واردات گوشت قرمز با ارز دولتی، بازار این محصول کنترل نشده است. مسعود بصیری، مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی، در این باره گفت: گوشت قرمز جزو محصولات گروه‌ اول بوده و بر اساس قانون تغییر قیمت آن باید بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد و اگر قیمت‌های حک شده روی بسته‌بندی‌های گوشت غیر از آنچه به تصویب رسیده باشد، تخلف بوده و دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.

تأثیر گرانی دلار بر صادرات دام زنده

در همین راستا رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: صادرات گوشت از جنوب به‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس و از غرب به عراق به‌خاطر افزایش قیمت دلار موجب کمبود عرضه در داخل شده است. با ممنوع‌شدن صادرات دام زنده از یک ماه پیش و واردات گوشت قرمز قیمت آن بین پنج تا هشت هزار تومان کاهش یافت، اما علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، می‌گوید: با گران‌شدن دلار، قاچاق دام زنده از جنوب و غرب کشور به‌شدت افزایش یافته است. به گفته ملکی با فروش گوشت در کشورهای همسایه و گرفتن پول آن به دلار سود خوبی نصیب قاچاقچیان می‌شود. گوشت قرمز با افزایش تقاضا در آستانه نوروز امسال روند صعودی پیدا کرد و افزایش قیمت که از نیمه اسفندماه سال گذشته شروع شد، بعد از نوروز هم پابرجا ماند و شقه گوسفندی تا کیلویی 55 هزار تومان هم عرضه شد.

صادرات دام زنده ممنوع است

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، نیز می‌گوید: برای تعدیل قیمت گوشت صادرات دام زنده از یک ماه پیش ممنوع شده و این ممنوعیت بر کاهش قیمت تأثیر‌گذار بوده است. به گفته ورناصری با عرضه گوشت گوسفندی شرکت پشتیبانی امور دام به میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های مجاز قیمت هر کیلو گوشت مخلوط گوسفندی به 33 هزار تومان و گوشت ران یا شقه به 43 هزار تومان کاهش یافت. ورناصری می‌افزاید: گوشت عرضه شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام گوشت گوسفندی تازه است. ورناصری کاهش قیمت گوشت را از یک ماه گذشته تاکنون هفت تا هشت هزار تومان اعلام می‌کند. او در پاسخ به این سوال که گوشت در نقاطی از شهرها و در برخی قصابی‌ها در حال حاضر کیلویی 55 هزار تومان عرضه می‌شود، آن را انکار نمی‌کند و می‌گوید: ممکن است قطعه خاصی از گوشت مانند ماهیچه و... گران‌تر از قیمت معمول عرضه شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به واردات گوشت از استرالیا، نیوزیلند، کشورهای آسیای میانه، روسیه و... تأکید می‌کند: با واردات و تولید داخل هیچ کمبودی در تأمین گوشت نداریم.

هشدار درباره افزایش دوباره قیمت

با این‌که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هرگونه کمبود در عرضه گوشت را رد می‌کند، اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: به‌خاطر افزایش قاچاق و سود خوبی که به‌خاطر گرانی دلار نصیب قاچاقچیان می‌شود، کمبود گوشت و دام زنده در میادین به چشم می‌خورد. به‌ گفته ملکی دام زنده در جنوب و از شادگان به امارات، قطر، کویت، عمان و از غرب و مرزهای باشماق، شاهین دژ و میاندوآب و پیرانشهر به عراق قاچاق می‌شود. او اظهار می‌کند: عرضه گوشت در میادین کم است و به گفته خریداران، چون قاچاقچیان پول را نقد می‌پردازند، عرضه‌کنندگان و فروشندگان ترجیح می‌دهند دام را به آن‌ها بفروشند تا به متقاضیان داخلی. ملکی هم تایید می‌کند که از ماه گذشته قیمت گوشت کاهش یافته و عدد آن را پنج هزار تومان عنوان می‌کند. او می‌گوید: انتظار ما کاهش قیمت تا 10 هزار تومان بود، اما با ادامه قاچاق کاهش قیمت در پنج هزارتومان متوقف شد و از هفته پیش دوباره با افزایش قیمت مواجه هستیم. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: با توجه به در پیش بودن عید قربان ما در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار کمبود و گرانی گوشت را دادیم و اگر روند قاچاق ادامه داشته باشد، کمبود کاملاً احساس می‌شود. با ادامه خروج غیرقانونی دام زنده، قیمت گوشت قرمز بی‌رویه در بازار بالا می‌رود و انتظار می‌رود تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود تا در پایان مرداد همزمان با عید قربان با کمبود دام و افزایش چشمگیر قیمت در بازار روبه‌رو نشویم. ملکی می‌گوید: با کاهش قیمت‌ها لاشه در میادین کیلویی 21 تا 22 هزار و 500 تومان فروخته می‌شد، اما از هفته پیش قیمت لاشه به کیلویی 25 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 23 تیر 97، کد مطلب: 47140، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
ا.ف75
گوشت قرمز و دلار؟ عادت کردیم با ابلا رفتن دلار اونو بهانه ای برای بالا رفتن جنس ها قرار بدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین