پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
قائم مقام وزیر كشور در امور فرهنگی و اجتماعی حل مسایل اجتماعی با تاكید بر آسیب را یكی از اولویت های وزارت متبوعش دانست و نسبت به كاهش سن اعتیاد و افزایش نرخ طلاق در جامعه هشدار داد.

شعار سال:

مرتضی میرباقری روز سه ‌شنبه در آیین افتتاحیه دوره آموزشی بازرسان و كارشناسان ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی سراسر كشور افزود: گزارش های دریافتی حاكی از آن است كه مدیران و مسئولان كشور اقدامات صورت گرفته در ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی را پذیرفته اند و آثار آن نیز مشهود است.
قائم مقام وزیر كشور در در امور فرهنگی و اجتماعی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در نشستی با مسئولان كشور فرمودند موضوع پیگیری، یك مساله جوهری و ضروری در كشور است كه هر میزان تقویت شود تاثیر زیادی به دنبال خواهد داشت و بازرسی یكی از موتورهای محركه پیگیری در دستگاه های اجرایی بشمار می آید تا از این طریق دستگاه ها ماموریت خود را به بهترین نحو انجام دهند. 
میرباقری افزود: یكی از نقاط ضعف در كشور ما این است كه فكر می كنیم اگر درباره مسایل و مشكلات، برنامه ریزی ومصوبات آن را ابلاغ كنیم؛ كار تمام می شود در حالی كه این بخشی از كار است و باید بازرسی شود كه آیا مسیر به سرانجام خود رسیده است یا خیر.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری كردند و در پیام نوروزی فرمودند اگر می خواهیم مسایل و آسیب های اجتماعی سامان یابد باید اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.
این مقام وزارت كشور با بیان اینكه امنیت كشور ما در مولفه هویت دینی خودنمایی می كند، خاطرنشان كرد: هر كس محرم، صفر، رمضان و مناسبت های دینی را در ایران ببیند اذعان می كند كه مردم نسبت به دین خود پایبند هستند و اجازه نمی دهند هویت دینی شان زیر سوال برود.
میرباقری اظهار داشت: مردم ایران همواره در تمامی صحنه های انقلاب با حضور در صحنه وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام اعلام می كنند و در مسایل ملی همچون انتخابات نیز حضور گسترده ای دارند و به طور میانگین63 درصد در همه انتخابات شركت كردند در حالی كه انتخابات در كشور ما اجباری نیست.
وی با بیان این كه آنچه تحت عنوان امنیت در كشور می بینیم با ظرفیت های دینی، ملی و انقلابی پشتیبانی می شود، تصریح كرد: آثار آن را در منطقه و جهان هم می بینیم. طرف اصلی ما آمریكا است و رهبر معظم انقلاب نیز به روشنی در دیدارهای مختلف جنایت های آمریكا را مطرح می كنند. رییس مركز فرهنگی و اجتماعی وزارت كشور تاكید كرد: ما از طریق برخوردهای دشمن می توانیم متوجه ظرفیت های عظیم موجود در كشور شویم.
دبیر شورای اجتماعی كشور یادآور شد: امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و باید در كنار اقتصاد مقاومتی، حل مسایل اجتماعی با تاكید بر آسیب ها جزو اولویت های اصلی باشد كه وزیر كشور در ابلاغیه فروردین ماه سال جاری به این موضوع تاكید كرد.
میرباقری گفت: رهبر معظم انقلاب در نشست مسئولان كشور، پنج موضوع اولویت دار اجتماعی را اعلام كردند كه این پنج موضوع شامل حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و نقاط حاد و آسیب‌پذیر كه بیشتر از میانگین كشور است، می باشد.
وی با بیان اینكه در بحث اعتیاد روند نگران كننده شده و اعتیاد در حال سرایت كردن به سنین پایین است، خاطرنشان كرد: اعتیاد در ایران در دهه های گذشته مردانه بود اما در حال حاضر تعداد معتادان زن رو به افزایش است و مصرف مواد مخدر نیز از سنتی به مواد صنعتی تغییر پیدا كرده است.
قائم مقام وزیر كشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: برای مقابله با مواد مخدر باید دو راهبرد كاهش عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم.
میرباقری افزود: هم اكنون 6 هزار و 500 مركز درمانی ترك اعتیاد توسط بخش غیردولتی فعالیت می كنند اما حدود 70 تا 80 درصد كسانی كه وارد مراكز ترك اعتیاد می ‌شوند پس از سم‌ زدایی، مجددا به اعتیاد باز می ‌گردند و باید در مراكز درمانی، روان‌ درمانی و همچنین درمان اجتماعی بر روی این افراد انجام شود.
وی در ادامه به موضوع طلاق در جامعه اشاره كرد و اظهارداشت: رشد طلاق رو به افزایش است به طوری كه ما استان ‌هایی داریم كه از هر 100 ازدواج 37 طلاق صورت می ‌گیرد و یا متاسفانه شهرستان هایی داریم كه در هر 100 ازدواج 50 طلاق وجود دارد و حتی شهرهایی داریم كه به ازای هر 100 ازدواج بیش از 60 طلاق ثبت می‌ شود.
قائم مقام وزیر كشور در امور فرهنگی و اجتماعی همچنین به موضوع حاشیه نشینی اشاره كرد و گفت: یكی از گرفتاری‌ هایی كه در سنوات گذشته شاهد بودیم مهاجرت افراد به مراكز استان ‌ها و كلان ‌شهرها و همچنین توزیع نامناسب امكانات در كشور است به طوری كه هم اكنون پنج استان در شرایطی قرار دارند كه بیش از نیمی از فرصت و امكانات در آن قرار گرفته و همین بی ‌تعادلی باعث مهاجرت مردم از نقاط كم ‌برخوردار به نقاط برخوردار شده است.
میرباقری افزود: اغلب كسانی كه مهاجرت می ‌كنند در حاشیه شهرها و بافت‌ های فرسوده و ارزان ‌قیمت مستقر می ‌شوند و به دلیل كمبود امكانات و مراقبت در این مناطق، بزه و آسیب افزایش می ‌یابد. بنابراین مناطق حاشیه‌ نشینی باید از جهات امنیتی تقویت شود.
وی ادامه داد: در برنامه سوم ، چهارم و پنجم تصمیم گرفته بودیم كه هر سال 10 درصد حاشیه نشینی را مدیریت كنیم تا در انتهای برنامه پنجم پهنه ‌ای به نام حاشیه‌ نشینی نداشته باشیم كه متاسفانه به دلایل مختلف این امر محقق نشد.
قائم مقام وزیر كشور در امور فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر از مردم در حاشیه شهرها و پنج میلیون نفر در بافت های سنتی زندگی می كنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاريخ انتشار: 24 فروردین 1395، کد خبر:   82031557   www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین