پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۴۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
ایرج حریرچی در این مراسم که سوم مرداد در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، با بیان اینکه دکتر کمالی رئیس پیشین دانشگاه از دهه ۶۰ در حوزه توانبخشی زبانزد بوده است، همچنین دکتر عرب را دارای سوابق علمی و پژوهشی روشن توصیف و تاکید کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از نظر ما یک دانشگاه ویژه است که باید ماموریت‌های ویژه‌ای نیز برای آن تعریف کرد.

شعار سال: ایرج حریرچی در این مراسم که سوم مرداد در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، با بیان اینکه دکتر کمالی رئیس پیشین دانشگاه از دهه ۶۰ در حوزه توانبخشی زبانزد بوده است، همچنین دکتر عرب را دارای سوابق علمی و پژوهشی روشن توصیف و تاکید کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از نظر ما یک دانشگاه ویژه است که باید ماموریت‌های ویژه‌ای نیز برای آن تعریف کرد.

وی با ذکر این نکته که دانشگاه‌ها با پراکنده‌کاری به جایی نمی‌رسند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دانشگاه می‌تواند پرداختن به سلامت اجتماعی باشد که این مفهوم جدیدی نبوده و از سال ۱۹۴۸ در کنار سلامت جسمانی مطرح شده است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مغفول ماندن این موضوع در خارج و نیز داخل کشور خبر داد و تاکید کرد: خواهش من از دانشگاه شما این است که روی ابعاد مختلف این موضوع کار کنید.

حریرچی در ابتدا سلامت اجتماعی را به مثابه صفتی از مجموعه صفات افراد و مفهومی که با کنار آمدن فرد با اجتماع، ارتباط با دیگران، کار، نقش مولد او و غیره گره می‌خورد، تعریف کرد و افزود: موضوعی که در کنار سلامت اجتماعی مطرح می‌شود، شرایط اجتماعی سلامت‌بخش است که باید به آن نیز پرداخته شود.

وی بعد دیگر این موضوع را توسعه سلامت اجتماعی به معنی توسعه پایدار، توسعه انسانی و نیز رفاه اجتماعی دانست و اضافه کرد: از دیگر موضوعاتی که می‌تواند ماموریت ویژه دانشگاه باشد، موضوع توانبخشی است.

اهمیت پرداختن به توانبخشی اجتماعی و اصلاح خودانگاره فرد دارای ناتوانی

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه به دو بعد پزشکی و مدیکال توانبخشی و نیز بعد اجتماعی آن اشاره کرد و با بیان اینکه شما باید بعد اول آن را به اوج خود برسانید، ادامه داد: صرف مدیکالیزه شدن خدمات توانبخشی یک آفت است، پرداختن به توانبخشی اجتماعی و اصلاح خودانگاره فرد دارای ناتوانی از اهمیتی بسیاری برخوردار است.

حریرچی ماموریت دیگر این دانشگاه را پرداختن به سلامت روانی افراد جامعه عنوان کرد و با اشاره به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بزرگ‌ترین بیمارستان روانی کشور را داراست، خاطرنشان کرد: این بحث نیز دو جنبه دارد که یکی درمان افراد در مراکز درمانی و دیگری رویکرد جامع‌نگرانه و مبتنی بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

نزدیک به یک سوم افراد جامعه دارای علائم روانی نیازمند مداخله هستند

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک چهارم و در بعضی موارد نزدیک به یک سوم افراد جامعه دارای علائم روانی نیازمند مداخله هستند که این موضوع می‌تواند از طریق یک فکر مبتنی بر اجتماع و رویکرد کل‌نگرانه پیگیری شود.

ماموریت ویژه دانشگاه علوم بهزیستی در حوزه سالمندان

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از لزوم تعریف ماموریت ویژه برای این دانشگاه در حوزه سالمندان سخن گفت و تشریح کرد: پنجره جمعیتی در کشور هنوز بسته نشده است، اما همین حالا آمار شش الی هفت درصدی مربوط به افراد بالای ۶۵ سال نگران‌کننده است.

حریرچی این موضوع را از جهتی نشانه بهره‌وری و توسعه بیشتر و بهبود امید به زندگی دانست و گفت: الان مساله ما در کشور این است که چطور مانع کار کردن افراد بالای ۶۵ سال شویم. این در حالی است که همه‌ می‌دانیم افراد پیر نیاز به رسیدگی دارند و بهبود شرایط زندگی آن‌ها یک ماموریت ویژه به حساب می‌آید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا ایران در افق ۱۴۰۰ به لحاظ سلامت کشور پیشرو در منطقه باشد و افزود: این موضوع با وفاق ملی محقق می‌شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت پزشکان و قانون، تاریخ انتشار 4 مرداد 97، کد مطلب: -، www.irdrl.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
لزوم توجه به دانشگاه بهزیستی در کشور امروزه بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
یعنی یک سوم جامعه ما نیازمند درمان روانی هستند و این یعنی یک فاجعه اجتماعی در سطح جامعه
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین