پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به اینکه درحال حاضرکمتر از 20 تخت توانبخشی داریم که بیشتر آنها در تهران است، گفت:بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور به دو هزار و 500 تخت بستری توانبخشی نیاز دارند.

شعارسال: رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به اینکه درحال حاضرکمتر از 20 تخت توانبخشی داریم که بیشتر آنها در تهران است، گفت:بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور به دو هزار و 500 تخت بستری توانبخشی نیاز دارند.

دکتر سید منصور رایگانی امروز سه شنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی والکترو دیاگنوزبا بیان اینکه تخت توانبخشی شامل چرخه متخصص طب فیزیکی توانبخشی، پرستار، فیزیوتراپ و . . .است،افزود:جامعه ما به شدت نیازمند خدمات توانبخشی است و با افزایش سالمندی در کشور این نیاز در آینده بیشتر احساس می شود.
وی با بیان اینکه توانبخشی نیاز امروز و ضرورت فردا است، گفت:درحال حاضرعدم تبیین واستقرار بخش های بستری در اکثرمراکز بیمارستان و آموزش کشور از جمله معضلات است که با ابلاغ جدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات موثری در جهت استقرار واحد های مربوطه صورت گرفته است.حلقه ایجاد درمانهای مبتنی بر توانبخشی تشکیل تیم توانبخشی است.
وی اضافه کرد:در حال حاضر پیشرفت های علمی در درمان بیماری ها در کشور به خوبی نمایان است اما وضعیت بستری توانبخشی با کمبود تحت مواجه است.
وی با بیان اینکه کشور ما از نظر بخشهای بستری توانبخشی بسیار پایین تر از سایر کشورها اظهار کرد: در کشورهایی مثل ژاپن، 100 هزار تخت بستری توانبخشی وجود دارد.
رایگانی تصریح کرد:البته در حال حاضر خدمات را در حد توان ارائه می دهیم اما این خدمات به صورت زنجیره کامل نیستند. خدمات به بیماران توانبخشی نیاز به زنجیره کامل دارد واین زنجیره را پیشگیری، درمان و توانبخشی تشکیل می دهد که بیماران بتوانند با هزینه کم از این امکانات بهره مند شوند.
رایگانی درباره پوشش بیمه ای بیماران توانبخشی اظهار کرد: خدمات بیمه ای نامناسب و هزینه های زیاد درمان این بیماران باعث می شود که بسیاری از بیماران از خدمات درمانی و رفاهی توانبخشی به راحتی نتوانند استفاده کنند وضروری است در این زمینه تعرفه مناسب و مطلوب برای این بیماران تعریف شود.
وی گفت: درحال حاضر 450 پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در کشور فعال و به بیماران خدمات توانبخشی ارایه می کنند.
رایگانی از راه اندازی دوره فلوشیب ضایعات نخاعی و ستون فقرات خبر داد و گفت : این دوره اولین دوره در کل منطقه خاورمیانه است که در بیمارستان رفیده تنها مرکز توانبخشی کشور راه اندازی خواهد شد.
وی در بخشی دیگر ازسخنان خود افزود:کسانی که دچار ضایعات نخاعی و منجر به اختلالات جسمی و حرکتی می شوند نیاز به توانبخشی به صورت استاندارد دارند که این موضوع باعث کاهش تولید ملی در کشور می شود.
رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی ایران افزود: مشکل عمده ما کمبود بودجه نیست بلکه یکی از مهمترین مشکل مدیریت بودجه و هدفمند کردن بودجه است .
رایگانی به شایع ترین بیماری های عضلانی و اسکلتی اشاره کرد و گفت :شایع ترین اختلال در حیطه توانبخشی اسکلتی و عضلانی است و همچنین دردها از جمله کمر درد از دیگر بیماری های شایع است .
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین و شایع ترین بیماری ها سکته های مغزی و ضایعات نخاعی است که گروه هدف درمان هستند و دراین کنگره به طور مفصل در این زمینه بحث و بررسی می شود.
رایگانی گفت :طب فیزیکی و توانبخشی سه جهت گیری دارد ، ارایه خدمات طبیعی مانند ورزش کردن، درمان کم هزینه و درمان های کم تهاجمی است.
در ادامه دکتر سید احمد رئیس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: 10 تا 25 درصد افراد دچار درجاتی از درد مزمن هستند و افزایش امید به زندگی و جمعیت سالمندی این دردها را روز به روز در میان افراد جامعه افزایش خواهد داد.
وی اظهار کرد: پزشکان در رشته های مختلف رویکرد کاهش درد و علاج آن می پردازند و در این راستا همکاری بین رشته ای و استفاده از روش های تشخیصی یکی از عوامل موثر در موفقیت و هزینه اثر بخشی درمان به شمار می رود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد:نکته مهم مدیریت درد، کاهش کوتاه مدت و مهمتر هدف پیشگیری از عود درد است که به نظر می رشد در توانبخشی مدیریت درد استفاده نشده است .
رئیس السادات اظهار کرد: الگو و راهنمای بالینی در زمینه رویکرد درد و کنترل آن در کشور وجود ندارد و متناسب با شرایط بومی سازی نشده است.
به گفته وی نبود تعرفه در برخی موارد پوشش بیمه ای مناسب از دیگر مشکلات به شمار می رود.
وی گفت :ارایه تازه ترین روش های درمانی در سندرم دردهای عضلانی ستون فقرات، تازه ترین های طب توانبخشی بیماری های عضلانی- اسکلتی، آزمایش های مربوط به بیماری های عضلانی اسکلتی و تازه های طب توانبخشی قلب و ریه وطب توانبخشی سکته مغزی و ضایعات نخاعی از دیگر موضوعات مورد بررسی در این کنگره است.
نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در روزهای 14 تا 16 بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزارمی شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا- تاریخ انتشار سه شنبه 6 بهمن 1394- کدخبر: 81936401- www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین