پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
«حسین عباسی» در حالی پنج روز پیش به عنوان سرپرست فرمانداری پیشوا معرفی شد، که این شهرستان مذهبی بیش از هرچیز نیازمند کار و تلاش بی حاشیه مدیران است.

شعار سال: حسین عباسی، ۳۱ تیرماه با حکم محمدحسین مقیمی، استاندار تهران به‌ عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان مذهبی پیشوا انتخاب شد و دو روز بعد از آن یعنی دو مرداد ماه نیز در مراسمی با حضور شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران و جمعی از مسئولان محلی به طور رسمی معارفه شد، تا در انتظار حکم فرمانداری خود باشد.

او پس از محمد کرم محمدی، که ۲سال در این مسند بود به پیشوا آمد تا با چالش‌های جدید نسبت به قرچک، محل خدمتی سابقشروبرو باشد چالش‌هایی که می‌توان به دور از حواشی معمول شهرستانی مانند پیشوا، به رفع آن ها و پاسخگویی به مطالبات مردمی پرداخت.

عملکرد فرمانداران پیشوا در سال های پس از تشکیل شهرستان در حوزه سرمایه گذاری درخشان نبوده است و می توان با بررسی مختصری در این خصوص فهمید، که هیچ پروژه مهمی در پیشوا با سرمایه گذاری صورت نگرفته است و بارها شعارهایی در خصوص تشکیل پایانه میوه و تره بار و محصولات جالیزی در پایتخت محصولات گلخانه ای استان تهران داده شد، اما در عمل شاهد راه اندازی چنین پایانه ای و یا اقدام اساسی دیگری در پیشوا نبودیم و دست پیشوایی ها از سرمایه هایی که استاندار تهران بارها بر جذب آن ها تاکید می کرد، خالی ماند.

شهرک صنعتی متروکه پیشوا

در سال های اخیر حتی شاهد کسادی روزافزون در شهرک صنعتی متروکه پیشوا نیز بوده ایم، شهرکی که در سال های پیش از آن با خون دل های فراوان راه اندازی شد، اما پس از اتمام هیاهوهای متعدد، به خوبی می توان فهمید، صنایع اقبالی به حضور در آن ندارند.

یکی از فعالان کارآفرینی در شهرستان پیشوا در این خصوص گفت: در حالی که با ۱۰ دقیقه فاصله زمانی و در شهرستان پاکدشت، شهرک های صنعتی برای هزاران نفر شغل ایجاد کردند، اما دست پیشوایی ها از این نظر خالی است و همچنان باید مردم این شهرستان برای کار به شهرستان های اطراف و یا تهران مراجعت کنند.

وی گفت: فرمانداران سابق پیشوا به مردم توضیح دهند، که در سال های شهرستان شدن این منطقه چه طرح عظیمی در پیشوا اجرا شده است.

به نظر کارشناسان کسادی اوضاع صنایع در پیشوا و نیز تغییر فرماندار این شهرستان شاید مهم ترین دلایل لغو سفر محمد حسین مقیمی، استاندار تهران، که قرار بود چهار تیر ماه به منظور دیدار با صاحبان صنایع و سرمایه گذاران و بررسی مشکلات عمومی بخش تولید و اشتغال و سرمایه گذاری به پیشوا سفر کند، باشد.

۷۰ درصد زمین های پیشوا به صورت سنتی آبیاری می شود

خشک‌سالی در پیشوا چالش عمده دیگری است، که بسیار قبل تر از این که به طور عمده گریبان کشور را بگیرد، در پیشوا به چشم می خورد و موجب نگرانی هایی شده بود، اما مسئولان پیشوا برای مقابله با آن تنها به سخن گفتن و هشدار دادن اکتفا کردند و هرگز برنامه ای در این زمینه نداشتند.

متاسفانه هنوز شاهد کشت هندوانه و محصولات کشاورزی آب دوست در برخی از مناطق پیشوا هستیم، بیش از ۷۰ درصد زمین‌های پیشوا به صورت سنتی آبیاری می‌شوند و «آبیاری نوین» را تنها در سخنرانی های مسئولین پیشوایی می توان دید.

البته کشت گلخانه‌ای در پیشوا با میزان ایده‌آل و قابل قبولی دارد، که جای خرسندی است، اما باید بپذیریم کاهش بارش نزولات جوی، برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی و افزایش روزافزون مصرف سبب شده تا تامین آب شرب پیشوا نیز توام با مشکلات متعددی باشد.

به نظر می رسد، که می بایست در این زمینه اقدامات جدی تری صورت گیرد و با اجرای هرچه سریع تر اتصال انشعابات فاضلاب به تصفیه خانه فاضلاب پیشوا، که با اعتباری قابل توجه آماده شده است، زمینه بازچرخانی آب را ایجاد شود، تا شاهد کاهش برداشت از منابع زیرزمینی باشیم.

خشکسالی و فرونشست چالش هایی بزرگ پیش روی فرماندار جدید

مدیر جهاد کشاورزی پیشوا سهم این شهرستان از آبیاری تحت فشار در این شهرستان را حدود سه هزار و ۶۰۰ هکتار از ۱۲ هزار هکتار سطح زیرکشت دانست گفت: ۳۰ درصد از کشاورزی شهرستان پیشوا به شیوه های نوین آبیاری مجهز است.

رضا عرب، اما توضیحی در خصوص این که چرا تنها ۳۰ درصد آبیاری زمین های کشاورزی شهرستان کم آب پیشوا، با روش های نوین انجام می شود، توضیحی نداد.

امیدواریم عباسی، آمار دقیق میزان آبیاری به روش غرقابی در پیشوا را از مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان بپرسد، تا متوجه عمق ماجرا شود، خشکسالی و فرونشست زمین سبب کوچ بسیاری از مردم از روستاهایی مانند «معین آباد» در پیشوا شده است.

شاید بتوان «معین آباد» را پایتخت فرونشست جنوب استان تهران نامید، جایی که فرماندار سابق پیشوا در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای مقابله با این پدیده خطرناک انجام شده است گفت: جلسات متعددی در خصوص فرونشست در روستای «معین آباد» برگزار شده است و دلیل این امر را برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی می دانیم.

محمد کرم محمدی از ارائه هشدارهای لازم به کشاورزان خبر داد و دریافت سهمیه پیشوا از پساب تصفیه خانه تهران را یکی از مهم ترین اقداماتی دانست که می تواند در جهت تعطیلی چاه ها و کاهش فشار بر سفره های زیرزمینی موثر باشد.

به نظر می رسد، سرپرست فرمانداری پیشوا می بایست، اقداماتی فراتر از برگزاری جلسات متعدد و ارائه هشدارهای لازم به کشاورزان در خصوص مقابله با فرونشست در بخشی از شهرستان تحت مدیریتش انجام دهد.

پیگیری ساخت بیمارستان پرحاشیه پیشوا

یکی از شهروندان پیشوایی ساخت بیمارستان در این شهرستان را مطالبه اصلی خود از فرماندار جدید دانست و افزود: پیشوا حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی حتی یک تخت بیمارستانی نیز نداریم.

حمید احمدی اضافه کرد: حدود ۱۰ سال پیش قرار شد، یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی در پیشوا ساخته شود، اما هنوز نشانی از عملی شدن این وعده نمی بینیم.

نداشتن یک بیمارستان در پیشوا چالش دیگری است، که عباسی می بایست، با مدیریت مناسب در پی حل آن گام بردارد، بیمارستانی که قرار بود با کمک دانشگاه آزاد در این شهرستان ساخته شود، هنوز راه به جایی نبرده و فریادهای سید حسین نقوی حسینی، نماینده شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در سفر سال گذشته محمد حسین مقیمی، استاندار تهران به پیشوا نیز نتوانسته کاری برای پیشبرد این بیمارستان انجام دهد و حالا مردم مومن و مذهبی پیشوا با تمدنی چندین هزار ساله چشم انتظار بیمارستان برای درمان بیماران خود هستند، مطالبه ای که به نظر چندان بیهوده نمی رسد.

ساخت بیمارستان دانشگاه آزاد، در لابلای کمبود اعتبارات و برخی اختلافات مابین نقوی حسینی و حسینعلی شیبانی، رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا به فراموشی سپرده شد و فرماندار سابق این شهرستان نیز در ایجاد هم دلی و صمیمیت در راستای تحقق مطالبات مردمی در خصوص ساخت این بیمارستان نیز کم توفیق بود و حالا به نظر می رسد، عباسی می تواند علی رغم برخی اختلاف عقیده های موجود، با نماینده مردم پیشوا در مجلس شورای اسلامی، به اجماعی بین نمایندگان دولت، نماینده مردم در مجلس و رییس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا برسد، تا شاهد ساخت بیمارستان این شهرستان باشیم، اتفاقی که نمونه آن را در قرچک، شهرستان سابق محل خدمت عباسی شاهد بودیم.

ارتقاء جلیل آباد به شهر، قانونی که اجرای نمی شود

مطالبه بعدی که امید می رود، عباسی بتواند با مدیریتی مناسب آن را محقق کند، اتصال پیشوا به آزادراه حرم تا حرم است، که تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته و عدم این اتصال که وعده ای بیش از یک دهه برای تحقق آن داده شده سبب اتلاف وقتی حدود دو ساعته برای قرار گرفتن مردم پیشوا در این آزادراه در پی دارد.

یکی از شهروندان پیشوا در این خصوص گفت: برای ورود به آزادراه قم- گرمسار باید از مسیر ورامین حرکت کنیم، در حالی که با اتصال پیشوا به آزادراه حرم تا حرم، مسیر تردد ما بسیار نزدیک تر می شود.

یکی از مسائل دیگر پیش روی عباسی در حوزه تقسیمات کشوری، پیگیری ارتقا جلیل آباد، به شهر به‌عنوان مرکز بخش جلیل آباد و در واقع اجرای قانون است، مقوله‌ای که سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از اهالی جلیل آباد نیز بارها به آن اشاره کرده اند.

ارتقائی که می‌تواند پس از اجرا زمینه پیشرفت را در بسیاری موارد برای جلیل آباد فراهم کند.

در نهایت امروز عباسی سکان‌دار فرمانداری شهرستان مذهبی پیشوا است و با این همه چالش که ذکر شد و چالش‌های دیگری که ذکرش مانند مترو تهران- پیشوا، حل مشکلات تقسیمات کشوری با ورامین، پیگیری مشکلات گازرسانی به گلخانه های پیشوا، ساخت استادیوم ورزشی پنج هزار نفره این شهرستان و ده‌ها مورد دیگر در این زمان نمی‌گنجد، دست به گریبان است، حال باید دید در این‌ بین او چه خواهد کرد و پس از ترک پیشوا چه کارنامه ای از خود باقی خواهد گذاشت، کارنامه وی در بخش مرکزی قرچک، نشان از توانایی او برای مدیریت اوضاع و تامین زیرساخت ها دارد، قضاوت در خصوص عملکرد وی در پیشوا، اما نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 7 مرداد 97، کد مطلب: 4357743: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین