پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
اسفند ماه سال 96 اعضای اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در جلسه‌ای تصمیم گرفتند نظام یکپارچه‌ای را برای ثبت خطاهای پزشکی تعریف کنند. بر این اساس مقرر شد، بیمارستان‌ها برای کاهش فراوانی خطاهای پزشکی و وقایع ناخواسته هنگام درمان و جراحی بیماران، 28 مورد از خطاهای پزشکی کددار را به‌وزارت بهداشت اطلاع دهند. این تصمیم وزارت بهداشت در جهت تحلیل ریشه بروز خطاهای پزشکی و پیشگیری از تکرار دوباره وقایع ناخواسته هنگام درمان و جراحی بیماران است.

شعار سال: اسفند ماه سال 96 اعضای اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در جلسه‌ای تصمیم گرفتند نظام یکپارچه‌ای را برای ثبت خطاهای پزشکی تعریف کنند. بر این اساس مقرر شد، بیمارستان‌ها برای کاهش فراوانی خطاهای پزشکی و وقایع ناخواسته هنگام درمان و جراحی بیماران، 28 مورد از خطاهای پزشکی کددار را به‌وزارت بهداشت اطلاع دهند. این تصمیم وزارت بهداشت در جهت تحلیل ریشه بروز خطاهای پزشکی و پیشگیری از تکرار دوباره وقایع ناخواسته هنگام درمان و جراحی بیماران است. این در حالی است که پیش از این هیچگونه سیستم رسمی ثبت خطای پزشکی در نظام سلامت کشور وجود نداشت و بیمارستان‌ها معمولاً به‌دلیل ترس و نگرانی خطاهای پزشکی را گزارش نمی‌کردند.

پیگیری: طبق آمارهای بین‌المللی احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در ۲۰۰ است. آمار تقریبی خطاهای پزشکی در ایران حاکی از آن است که حدود پنج هزار شکایت در پزشکی قانونی و 10 تا 15 هزار مورد شکایت نیز در نظام پزشکی وجود دارد. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که این خطاها در سال‌های گذشته سیری صعودی داشته‌اند و تنها در سال ۹۴ تعداد ۵۶۰۰ پرونده خطای پزشکی گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ درصد رشد داشته است. البته این آمار در ایران بیش از دیگر کشورهای دنیا نیست. حالا بر اساس آنچه معاون اداره نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت به «ایران» می‌گوید: برای ثبت فراوانی و کاهش آمار خطاهای پزشکی در کشور، وزارت بهداشت به طور رسمی و از طریق ویدئو کنفرانس با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از پرتال سیستم ثبت خطاهای پزشکی روز گذشته رونمایی کرد. به گفته دکتر علیرضا عسگری، بیمارستان‌ها موظفند؛ خطاهای پزشکی یا وقایع ناخواسته را در مدت 6 ساعت به شکل آنکال(خارج از ساعت اداری و کاری) به‌وزارت بهداشت اطلاع دهند سپس کارشناسان وزارت بهداشت بعد از انکه علت خطاهای پزشکی را تحلیل کردند فرایند اصلاح خطا را به بیمارستان گزارش می‌دهند.

نتیجه: معاون اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت می‌گوید: با ابلاغ این طرح، سیستم ثبت خطاهای پزشکی در سطح کاملاً مدیریت شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. مدل ثبت خطاهای پزشکی علاوه بر کاهش بروز این خطاها، امکان ثبت فراوانی و آمار دقیق خطاهای پزشکی را نیز فراهم می‌کند. برای مثال گزارش‌های رسیده از یکی از بیمارستان‌ها نشان می‌داد بیمارانی که مدام در آن مرکز درمانی زمین می‌خورند از دمپایی‌های نامرغوب استفاده می‌کردند با اعلام این موضوع مشخص شد که علت استفاده از دمپایی نامرغوب بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب: 476447، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین