پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۴
یک کانال آبرسانی مدت هاست در منطقه حفاظت شده میشداغ استان خوزستان جان آهوها را می‌گیرد. محیط زیست می‌گوید "این منطقه آبشخور دارد، اما چرا هنوز آهو در این کانال می افتند؟"

شعارسال: کانال بتونی آبرسانی «ام الدبس» که این روزها آب شرب ساکنین دشت آزادگان را تامین می‌کند، جان حیات وحش منطقه میشداغ را یکی پس از دیگری می‌گیرد فعالان محیط زیست می‌گویند: در روزهای گذشته نیزاین کانال یک آهوی ماده را به گام مرگ کشاند.

از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون حداقل شش رأس آهو در این کانال غرق شدند و به این ترتیب در حال حاضر کل جمعیت آهوها از مرز فکه و چذابه تا ماسه‌زارها و تپه ماهورهای بستان به چهل هم رأس نمی رسند.

ناصر عبیات فعال محیط زیست معتقد است: اداره کل محیط زیست خوزستان و بالاخص اداره شهرستان دشت آزادگان همچنان به جای حل این مشکل با عوام فریبی سعی در امن و امان نشان دادن منطقه بر آمده است به‌طوری که به چوپانان و کشاورزان منطقه گفته است که هرگاه لاشه آهویی را در کانال پیدا کرده‌اید آن را مخفی کنید و مبادا به‌دست دوستداران محیط زیست برسد.

وی می‌افزاید: اداره محیط زیست دشت آزادگان با این کار می‌خواهد نشان دهد، مشکل این تعداد انگشت شمار آهو برطرف شده است و از طرف دیگر کاری به سازمان آب و برق خوزستان ندارد و در عوض از آنها قول مساعدت گرفته تا برای ساخت آبشخور در این منطقه اقدام کنند.

اما احمد لاهیجانزاده مدیرکل محیط زیست خوزستان در این‌باره می‌گوید: امسال تنها ۳ آهو در این کانال آبرسانی افتاده‌اند و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا دو منطقه دیگر آبرسانی ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی مخزن آب به عنوان آبشخور در ارتفاعات تعبیه شده است و دو آبشخور جدید نیز برای حیت وحش منطقه در حال ساخت است.

عبیات اما می‌گوید: براساس یک تصور غیرعلمی و ناشیانهمدیران محیط زیست، افتادن آهوها در داخل کانال را به‌علت تشنگی می پندارند در صورتی‌که این کانال از وسط زیستگاه آهو ها عبور می‌کند و آهو در تابستان به‌دلیل خشک شدن منطقه از گیاه در تابستان به آن‌سوی کانال متمایل شده و از روی پل‌ها عبور می‌کنند و به داخل کانال می‌افتند.محیط زیست می‌گوید از نظر وجود آبشخور مشکلی ندارد ولی چرا هنوز آهو در این کانال می افتند؟


کانال آبرسانی که قتلگاه آهوان شده است


لاهیجانزاده در این‌باره اظهار داشت: آهوها برای استفاده از علوفه‌ای که در آنطرف کانال و در مزارع قرار دارد به سمت کانال آب حرکت می‌کنند و به همین دلیل محیط زیست تعلیف دستی علوفه به حیات وحش و آهوها را آغاز کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان، از تلاش شبانه روزی محیط بانان منطقه و حرکت در مسیر کانال قدردانی می‌کند و می‌افزاید: تلفاتی که از آهوها در منطقه میشداغ به تازگی به ثبت رسیده است، مربوط به منطقه‌ای بوده است که هیچگاه سابقه حضور آهو ثبت نشده بود.

وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقی نشان می‌دهد جمعیت آهوها در دیگر مناطق هم در حال افزایش است، خاطرنشان می‌کند: از سال ۱۳۹۰ که منطقه میشداغ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد تنها ۱۳ راس آهو در آن زیست می‌کردند اما در حال حاضر جمعیت آهوها به ۴۰ راس افزایش یافته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970509000528 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین