پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
سود سرشار دلالان و سودجويان در بازار ميوه و تره بار بويژه مرکبات شمال باعث شده تا انها امسال چندماه مانده به برداشت کيوي روانه باغهاي کيوي غرب مازندران بويژه شهرستان تنکابن شوند

شعارسال:سود سرشار دلالان و سودجويان در بازار ميوه و تره بار بويژه مرکبات شمال باعث شده تا انها امسال چندماه مانده به برداشت کيوي روانه باغهاي کيوي غرب مازندران بويژه شهرستان تنکابن شوند.


اين افراد سقف قيمت خريد کيوي را بين يکهزار تا يکهزار و 500 تومان در هر کيلوگرم تعيين کرده اند و در کنار آن اين شائبه را در بين باغداران ايجاد مي کنندکه قيمت کيوي از اين بالاتر نخواهد رفت و باغداران در صورت نفروختن ضرر خواهند کرد.
شيوه دلالان مثل هميشه استفاده از نياز مالي باغداران و نيز نبود سازماندهي منظم براي خريد محصول کشاورزاست و از اين طريق محصولي را که به سختي توليد مي شود به اساني و ارزاني مي خرند.
اين درحاليست که قيمت اين محصول در بازار خرده فروشي استان مازندران در فصل برداشت گذشته کمتر از 40هزار ريال در کيلوگرم نبوده و در واقع دلالان سودي حدود 3 برابر بيشتر از توليد کنندگان اين محصول مي خواهند.
بر اساس آمار مراجع رسمي از سطح بيش از هشت هزار هکتار باغ هاي کيوي کشور، سالانه حدود 221 هزار تن محصول برداشت مي شود که حدود 160 هزار تن آن مربوط به باغ هاي مازندران است.
کيوي گياه بومي جنوب چين است و ميوه آن تخم مرغي شکل به اندازه يک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌اي رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.
در اوايل دهه 50 شمسي کشت اين گياه در شمال کشور بوِيژه غرب مازندران مستعد تشخيص داده شد و بخشي از اراضي اين منطقه به کشت اين گياه اختصاص داده شد.
تنکابن در غرب مازندران يکي از قطب هاي توليد کيوي در کشور است و بيش از 3 هزار هکتار ازباغهاي اين شهرستان زير کشت اين ميوه است.
باغداران کيوي مازندران که پس از برف سنگين و سرمازدگي شديد سال 95 به سختي باغ هاي خود را احياء نمودند و منتظر رسيدن محصول هستند تا بخشي از خسارت هاي گذشته را جبران کنند، اين روزها با قيمت هاي بسيار پايين از سوي دلالان و سودجويان مواجه شده اند.
در حالي که زمان برداشت اين محصول 15 آبان به بعد است ، دلالان از هم اکنون با توجه به نياز مالي باغداران ، اقدام به خريد کيوي از سر باغ مي کنند تا با عرضه آن به بهانه محصول نوبرانه در بازار داخلي به سود سرشاري دست يابند.
يک باغدار تنکابني درباره آخرين وضعيت کيوي به خبرنگار ايرنا گفت : توليد کيوي يکي از رايج ترين محصولات بين باغداران اين منطقه است و اگر ماندگاري شرايط آب و هوايي به همين شکل ادامه يابد شاهد توليد محصولي با کيفيت خواهيم بود.
اسماعيل اميري با اشاره به حضور زودهنگام دلالان در باغ هاي کيوي اين شهرستان افزود : قيمت پيشنهادي آنها همان قيمت سال گذشته است و بعيد به نظر مي رسد باغداري حاضر به فروش محصول خود با اين شرايط باشد مگر اينکه به دليل مشکلات و فشارهاي اقتصادي مجبور به اين کار شود.
وي اظهار داشت : چشم اميد باغداران به فروش کيوي امسال است تا بتوانند بخشي از خسارت هاي سرمازدگي سال 95 و همچنين اقساط تسهيلاتي را که براي اين منظور دريافت کرده اند پرداخت نمايند .
به گفته اين باغدار ، بايد تعاوني ها در اين زمينه فعال شوند و با خريد منصفانه از باغدار ، محصول را به قيمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند و از اين طريق جلوي دلالي هاي کاذب گرفته شود.
**
صادرات پر سود کيوي در سال جاري
يک کارشناس اقتصاد کشاورزي در اين باره گفت : امسال به واسطه افزايش قيمت ارز بسياري از صادرکنندگان از هم اکنون به فکر صادرات اين محصول افتاده اند.
احمد عزيزي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : کيوي محصولي مورد پسند مردم کشورهاي آسياي ميانه و حوزه خليج فارس است و بايد در زمينه صادرات ان با توجه به وجود شبکه هاي مختلف حمل و نقل برنامه ريزي لازم صورت گيرد.
به گفته اين کارشناس ، شرايط کشورهاي واردکننده کيوي از ايران بسيار سختگيرانه است و اگر اندازه ، وزن و قند اين محصول به حد استاندارد نرسد قابليت صادرات نخواهد داشت.
وي به صادرکنندگان توصيه کرد از برداشت و صادرات بي موقع کيوي خودداري کنند.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان تنکابن با انتقاد از نبود برنامه اي ضابطه مند براي فروش محصولات کشاورزي گفت : متاسفانه اقتصاد کشاورزي در کشور از راهبرد مشخصي برخوردار نيست و همين مسئله سبب نگراني هاي فعالان اين عرصه در هنگام فروش محصولات خود شده است.
عقيل استادي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : زمان برداشت اين محصول 15 آبان به بعد است و بايد درصد قند آن به 2.6 بريکس برسد تا از درخت چيده شود و قابليت صادرات داشته باشد.
وي با بيان اينکه برداشت زود هنگام کيوي به بازار هدف اين محصول لطمه مي زند ، اظهار داشت : هميشه بين توليدکننده و مصرف کننده دلالان متعددي حضور دارند که تنها به فکر جيبشان هستند و بايد فعاليت آنها محدود شود.
به گفته مدير جهاد کشاورزي تنکابن ، بازاريابي يکي از موضوعات مهم و استراتژيک در محصولات کشاورزي به شمار مي آيد که بايد در امر صادرات مورد توجه قرار گيرد.
وي يادآور شد : توسعه صنايع تکميلي و تبديلي کيوي در اين شهرستان با توجه به رونق کشت اين محصول، ضروري است و بايد با ايجاد زنجيره فراوري آن، زمينه اشتغال و درآمدزايي بيشتر در اين منطقه فراهم شود.
پيش بيني مي شود امسال حدود 60 هزار تن کيوي از باغ هاي شهرستان تنکابن برداشت شود.
*
کيوي تنکابن برند جهاني
فرماندار ويژه تنکابن نيز با اشاره به کيفيت بسيار بالاي کيوي اين شهرستان ، گفت : کيوي تنکابن به اذعان بسياري از کارشناسان به دليل عدم استفاده از سموم و آفت کش ها، بسيار با کيفيت بوده و مشتريان زيادي در ساير کشورها دارد.
سيد امير حسيني جو در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : بايد از اين محصول که مي تواند ارزآوري خوبي براي کشور داشته باشد حفاظت نمود و نبايد اجازه داد تا دلالان و سودجويان به فعالان زحمت کش اين عرصه زيان وارد کنند.
وي به خريد کيوي هاي سرمازده از سوي دولت در سال 95 اشاره کرد و اظهار داشت : دولت تمام تلاش خود را کرد تا با خريد کيوي هاي سرمازده به باغداران کمک نمايد و آنها را در شرايط نامناسب اقتصادي تنها نگذاشت.
به گفته حسيني جو ، نبود صنايع تبديلي براي کيوي موجب شد تا در سال 95 مشکلات زيادي ايجاد شود و محصولات اين منطقه به کارخانه هاي استان هاي خراسان ، سمنان و آذربايجان فرستاده شود.
وي خواستار تمهيدات لازم براي جلوگيري از فعاليت دلالان و سودجويان در منطقه شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار 17مرداد97، کدخبر: 120180808072607148، www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
ا.ف75
کلا مازندارن همیشه در رصد کسانی ب.ده که سودجویی رو بلدن! صدای مازندرانی جماعت هیچ وقت در نمیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین