پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۰۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶
استاد اقتصاد دانشگاه تهران از کارکرد ضعیف صنعت در استفاده از ظرفیت های دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: بی توجهی به این ظرفیت ها از عوامل مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور به شمار می رود.

شعارسال: علی اکبر نیکواقبال درباره چرایی میل مهاجرت برخی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی به خارج از کشور اظهار داشت: حقیقت جایگاه دانشگاه به خاطر کارکرد ضعیف صنعت و نبود رشدمناسب اقتصادی کشور مغفول واقع شده و آسیب دیده است.

آمار یونسکو نشان می دهد اکنون 51 هزار و 400 دانشجوی ایرانی یعنی حدود 1.5 درصد از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند، از این تعداد بیش از 10 هزار نفردر آمریکا و مابقی در ترکیه، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، امارات متحده عربی، مالزی، انگلیس، استرالیا و کشورهای دیگر مشغول تحصیل هستند.

نیکواقبال افزود: درصد بالایی از دانشجویان و افراد توانمند از نظر علمی به خاطر ناامیدی نسبت به اشتغال در داخل و اهمیت علم و دانش در خارج از کشور تصمیم به مهاجرت می گیرند که البته به نظر می رسد اشکالی هم ندارد چرا که در صورت ماندن و بیکاری کمکی هم به رشد اقتصادی نمی کنند.

این اقتصاددان در عین حال گفت که با توجه به وجود مدیران صنعتی برجسته در کشور پیشرفت های خوبی در برخی صنایع حاصل شده که امیدوار کننده است.

وی، اقتصاد را زیربنای پیشرفت و توسعه و بر ضرورت اهتمام جدی به این بخش تاکید کرد و افزود: توسعه اقتصادی در گرو بهره مندی مطلوب از توان دانشگاهیان برای کمک به اشتغال و جلوگیری از مهاجرت خیل عظیمی از دانشگاهیان است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران توضیح داد: اگر اقتصاد کشور چرخه درستی داشته باشد و پیشرفت کند، تمام مسائل اقتصادی اعم از بیکاری و تورم برطرف و با رشد تولید، درآمد ناخالص ملی هم افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه افزایش درآمد ناخالص ملی منجر به اشتغال و ایجاد درآمد بیشتر در جامعه می شود، افزود: با توجه به نیاز تولیدکنندگان به ورود فناوری های جدید به خاطر شتاب فناوری و اطلاعات، دانشجویان رشته های صنعتی و غیر صنعتی می توانند کمک موثری در این فرآیند باشند.

به گفته نیکواقبال، لازمه توسعه صنایع و دستیابی آنها به سود بالا، بهره مندی از فناوری های نو است که در این زمینه می توان بر ظرفیت دانشگاه ها تکیه کرد.

وی یادآورشد: با توجه به ظرفیت فعال 30 درصدی صنایع در کشور، هیچ یک از این واحدها در مدت کوتاه یکی دو ساله قادر به خریداری و ورود فناوری های جدید نیستند و توان پارک های علم و فناوری دانشگاهی این فرصت را برای ما فراهم می کند.

 آمار مهاجرت 180 هزار نفری سالانه نخبگان ایرانی به خارج از کشور آن هم با استناد به داده های صندوق بین المللی پول در سال گذشته توانست به خبر مهم این حوزه تبدیل شده و واکنش مسئولان بسیاری از جمله رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را در مورد نادرستی آن هم از جهت منبع یعنی صندوق بین المللی پول و هم از بابت رقم نادرست در پی آورد.

برای نمونه، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال سال 91 تعداد ایرانیان ساکن آمریکا را یک میلیون و 400 هزار نفر ذکر کرده است؛ اداره آمار آمریکا (Census Burea) تعداد ایرانیان مقیم در این کشور را بر اساس سرشماری سال 2016 میلادی 386 هزار و 73نفر و افرادی که اصالت خود را ایرانی اعلام کرده اند 476 هزار و 171 نفر اعلام کرده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی مهاجرت (IOM) که توسط موسسه افکار سنجی گالوپ انجام و منتشر شده است، به نام Measuring Global Migration Potential در نظرسنجی سال 2015، ایران در رتبه بندی میان 20 کشور با بالاترین میل به مهاجرت در میان اتباع آنها، رتبه نهم را دارد و یک میلیون و 800 هزار ایرانی مایل به مهاجرت هستند؛ اما از این میزان تنها 400 هزار نفر خود را برای زندگی در کشوری دیگر آماده می کنند و گام های عملی در این زمینه برداشته اند.

آمار یونسکو نشان می دهد اکنون 51 هزار و 400 دانشجوی ایرانی یعنی حدود یک و نیم درصد از کل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند.

در مجموع روند رشد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در قیاس با تعداد کل دانشجویان ایرانی پائین بوده است و در کل، طی 20 سال گذشته دانشجویان ایرانی خارج از کشور هرگز بیشتر از 2 درصد کل دانشجویان نبوده اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19مرداد1397، کدخبر: 82997061: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
ای همه دانشجوی با استعداد ونخبه داریم این همه طرح های خوبی ارائه میشه اما هیچ کدوم مورد استقبال قرار نمیگیره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین