پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر (وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران) گفت: برخی افراد سودجو با این ادعای بی‌اساس که کیفیت گندم تولیدی در کشور مناسب نیست، به دنبال واردات این محصولند

شعارسال:مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر (وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران) گفت: برخی افراد سودجو با این ادعای بی‌اساس که کیفیت گندم تولیدی در کشور مناسب نیست، به دنبال واردات این محصولند.

«محمدرضا اسکندری» امروز - شنبه - در نشست خبری افزود: گندم تولیدی در کشور کیفیت مناسبی دارد اما واردکنندگان می خواهند گندم کم کیفیت و ارزان قیمت وارد کنند تا سود بیشتری ببرند که این امر موجب کاهش کیفیت نان می‌شود.
اسکندری افزود: تجربه نشان داده است در سال هایی که برای تامین نیاز خود واردات گندم داشتیم برای بالا بردن کیفیت آرد مصرفی نانوایی‌ها، مجبور بوده‌ایم گندم ایرانی را برای بالا بردن کیفیت آرد مخلوط کنیم.
به گفته وزیر پیشین جهاد کشاورزی، هر زمان واردات گندم به کشور داشتیم، کیفیت نان پایین می آمد.
پارسال نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد و با توجه به ذخایر سال 1395 همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.

**
هدررفت آب کشاورزی
اسکندری گفت: با ایجاد 45 هزار هکتار فضای گلخانه ای برای تولید انواع سبزی و صیفی، می توان هفت میلیارد متر مکعب آب صرف جویی کرد که این میزان، معادل حجم آب 14 سد کرج (به حجم 500 میلیون مترمکعب) است.
وی افزود: وقتی مسوولان برای کاهش مصرف آب راهکاری ارایه نمی کنند، یعنی بحران آب در کشور نداریم بلکه با بحران سوء مدیریت آب روبروییم.
اسکندری ادامه داد: جای تعجب است که چرا مسوولان وزارت جهاد کشاورزی برای کشت گلخانه ای یا اجرای الگوی کشت و همچنین وزارت نیرو برای تحویل کنتور حجمی به بخش کشاورزی اقدامی نمی کنند.
این نشان می دهد با کمبود آب در کشور روبرو نیستیم.
وی افزود: رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید ٩٠ درصد آب مصرفی کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد که ٦٠ درصد آن به هدر می‌رود.
اسکندری ادامه داد: در صورتی که فقط ٣٠ درصد در آب به هدر رفته بخش کشاورزی صرفه‌جویی صورت گیرد، مشکل کم آبی کشور حل می‌شود.

**
صدا و سیما ناامیدی را در جامعه ترویج می کند
وزیر پیشین جهادکشاورزی تاکید کرد صدا و سیما ناامیدی را در جامعه ترویج می کند و توضیح داد: صدا و سیما بارها سخنان مطرح شده درباره بی آبی را پخش می‌کند؛ در حالی که بنده حاضرم در مناظره‌ای به شبهات مربوط به کم‌آبی پاسخ دهم.
وی گفت: مسوولان باید برای رفع مشکلات مردم راهکار ارایه کنند اما اینکه ناگهانی می گویند نباید در برخی مناطق برنج یا دیگر محصولات تولید شود باعث رهاشدن کسب و کارها می شود.
به گفته وی، باید برنامه الگوی کشت به قانون تبدیل شود تا وزارت جهاد کشاورزی قادر به نظارت و اجرای آن شود.
وی ادامه داد: به دلیل اجرای نشدن الگوی کشت مشاهده می‌شود در یزد که با تنش‌های آبی روبروست، خربزه به عنوان یک محصول آب بر کاشته می‌شود و دستگاهی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد.

**
سازندگان سدها؛ متهم در بحران آب
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اهمیت دادن بیش از اندازه به سدسازی را اشتباه دانست و ادامه داد: برای توسعه گلخانه‌ها که صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب دارد باید بیشتر هزینه شود تا برای تشتک‌های تبخیر سد.
وی بر تصفیه و شیرین سازی آب دریا، بازچرخانی آب، استفاده از سیستم‌های فاضلاب و تعبیه سیستم های نوین آبیاری را در صرفه جویی آب موثر دانست.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار جهادکشاورزی از 18.5 میلیون هکتار از زمین های قابل کشت در کشور 8.7 میلیون هکتار زمین آبی است اما کمتر از این میزان کشت می شود و در 3.2 میلیون هکتار از این زمین ها از آب سدها و شبکه های آبیاری استفاده می شود و در 1.73 میلیون هکتار هوز شبکه فرعی کار نشده است.

**
نمی گذارند حجتی کار کند
اسکندری گفت: محمود حجتی (وزیر جهاد کشاورزی) مدیر بحران است و می‌داند باید چه کار کند و از پیشکسوتان جهادی ماست اما برخی نمی‌گذارند کار کند.
وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در هیات دولت فقط یک رای دارد؛ در حالی که صدور مجوز برای بسیاری از بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی به دریافت مجوز سازمان محیط زیست نیازمند است که این امر، برای بخش کشاورزی مانع ایجاد می‌کند.
وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اکنون در بحث توسعه پالایشگاه‌ها نیز این موضوع مطرح است.

**
ورود بیماری های طیور بیوتروریسم نیست
اسکندری احتمال بروز عملیات بیوتروریسمی در صنعت طیور کشور را رد کرد و بیماری ها را ناشی از اهمال در نظارت بر ورود آنها از خارج کشور اعلام کرد.
وی ادامه داد: در صورتی که همه جوانب در واردات محصولات بخش دام و طیور رعایت نشود امکان بروز بیماری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اطمینان داد: برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا ظرفیت‌های زیادی برای تولید در کشور وجود دارد؛ به طوری که یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر می‌تواند بدون نیاز به واردات مرغ اجداد و تخم‌گذار نیاز کشور را برای 2 سال تامین کند.
وی به لزوم نظارت بر روند توزیع گوشت تنظیم بازاری و واردات محصولات کشاورزی و محصولات جانبی تاکید کرد.
سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1359 تاسیس شد و اکنون با داشتن 36 شرکت، در زمینه دامداری و کشاورزی تا صنایع الکترونیک و زمینه‌های مالی فعال است.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار20مرداد97، کدخبر: 82997934، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین