پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
محققان کشور موفق به ساخت زیست حسگری شدند که به وسیله آن می‌توان پروتئین ایجاد کننده آلزایمر را در سرم خونی یا مایع نخاعی افراد اندازه گیری کرد.

شعارسال: حسین حلی، مجری پروژه «ساخت بیوسنسور (زیست حسگر) برای آلزایمر» درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده است اظهار کرد: عامل ایجاد آلزایمر پروتئینی به نام بتا آمیلوئید است که اگر میزان آن در سرم خونی یا مایع نخاعی افراد از حدی تجاوز کند فرد به آلزایمر مبتلا می شود.

وی ادامه داد: در این طرح هدف ساخت زیست حسگری است تا اندازه گیری این پروتئین در مایع نخاعی یا سرم خونی افراد انجام شود و به نوعی موفق به تشخیص وقوع این بیماری شویم. این بیوسنسور به صورت کمی و کیفی تشخیص را انجام می دهد.

حلی همچنین بیان کرد: این بیوسنسورها ابزاری الکتروشیمیایی هستند که در اثر وجود این پروتئین در بدن سیگنال الکتریکی تولید می کنند و بر اثر شدت این سیگنال می توان میزان این پروتئین را تشخیص داد. ساخت سه مدل از این بیوسنسور (زیست حسگر) در این طرح انجام می شود که از نظر عملکرد هر یک مکانیسم متفاوتی دارند. در حال حاضر یک مدل ساخته شده است و ساخت مدل های دیگر در حال انجام است.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آلزایمر یکی از بیماری های رایج در دنیا است که تشخیص زود هنگام آن اهمیت بسیاری دارد. در ایران نیز در آینده نزدیک به علت افزایش سن شاهد افزایش این بیماری می شویم که با تشخیص به موقع می توان گامی برای کنترل آن برداشت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری دیده بان علم ایران ، تاریخ انتشار: 27 مرداد 1397 ، کدخبر40619: ،www.isw.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین