پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۳۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
حسن صادقی گفت: حاصل ناکارآمدکردن صندوق‌های بیمه را، در ایجاد بیمارستان‌های آن چنانی بخش خصوصی با سهامداری همکاران وزیر بهداشت باید رصد کرد. اگر وی قصد دارد در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کند راهش به دست آوردن دل فقرا و ضعیفان جامعه است.
شعار سال : حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در رابطه با مصاحبه‌های اخیر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) گفت: این روزها فعالیت و تکاپوی زیادی را از ناحیه وزیر بهداشت مشاهده می‌کنیم، فعالیتی که بیانگر رویکرد آینده‌نگرانه وی از حال و هوای آینده کشور و دیدگاه رو به جلوی جناب قاضی‌زاده هاشمی به سال ۱۴۰۰ است؛ سالی که بنا است دوباره سرنوشت کشور بازنویسی و به دست فرد جدیدی به عنوان رییس‌جمهوری سپرده شود. به همین دلیل شاهد مصاحبه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف از ناحیه وی هستیم؛ مصاحبه‌هایی که هر از چندگاهی گوشه‌ای از تیغ تیزش پَر جامعه کارگر و حوزه‌های متعلق به کارگران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به مصاحبه‌ای که وزیر بهداشت در ۲۹ مرداد ۹۷، با روزنامه اطلاعات داشت، گفت: در این مصاحبه با تیتر درشت از وی نقل قول شده بود که؛ دولت و تأمین اجتماعی از طرح تحول جا ماندند. اینکه یک وزیر مؤثر در دولت، خودش را تافته جدا بافته از دولت بداند و نقش اپوزیسون را در درون دولت بازی کند؛ در کشور ما یک فرهنگ شده و از دیرباز وجود داشته و چیز جدیدی نیست اما اینکه خود وزیر مسئول اجرای موضوعی به نام طرح تحول سلامت باشد و صفر تا صد را هم خود وی برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی کند و بعد که دچار عدم توفیق گردید دنبال مقصر بگردد، چیز جدیدی است و به نظر می‌رسد جناب وزیر به دنبال پایه‌گذاری فرهنگ جدیدی در گزارش کار دادن است که اگر از همین ابتدا جلوی آن گرفته نشود؛ قطعاً در آینده شاهد نهادینه شدن آن خواهیم بود.

صادقی ادامه داد: به همین دلیل به عنوان فردی که از ابتدای موضوع طرح تحول درگیر آن بوده‌ام و بعضاً در جلسات ابتدایی آن حضور داشته‌ام، به‌رغم میل باطنی، خود را ناگزیر از نقد و پاسخگویی به این مصاحبه وزیر بهداشت می‌دانم. در ابتدای امر، توجه آقای قاضی‌زاده هاشمی را به جلسات اولیه طرح تحول سلامت که در وزارت کار تشکیل می‌گردید و عموما آقای ایرج حریرچی از طرف وی حضور پیدا می‌کرد، جلب و ارجاع می‌دهم تا با مطالعه شرح مذاکرات، شاید حافظه گذشته‌اش یاری کند که در آن زمان، چه کسانی مخالف این طرح بودند. بله؛ ما مخالف بوده و هستیم زیرا در همان مقطع هم اعتقاد داشتیم این طرح فاقد الگو و اندیشه کارشناسی است.

وی تاکید کرد: اعتقاد داشتیم این طرح شاید در ابتدا رضایتمندی نسبی را برای خدمت‌گیرندگان فراهم نماید اما در بلندمدت به نارضایتی خواهد انجامید به‌گونه‌ای که پرداختی را از دو ناحیه به خدمت‌گیرنده تحمیل خواهد کرد؛ یکی مستقیم و دیگر غیرمستقیم.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه، با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت، گفت: آقای قاضی‌زاده، غیرمستقیم که امروز شاهد ورشکستگی صندوق‌های بیمه‌ای هستیم. مستقیم هم، میزان پرداختی خدمت‌گیرندگان است که توصیه می‌کنیم بروید بین مردم و از خود آنها سوال کنید. اما سومین موردی را که از نگاه ما در آن ابتدا مغفول باقی مانده بود حضور بیمه‌های مکمل که اکثراً زاییده ذهن خلاق شما و آثار زیانبار طرح تحول سلامت شما است که خود باعث پرداختی مجدد افراد دارای بیمه پایه برای تحت پوشش قرار گرفتن آنان در شرکت‌های بیمه‌ای مانند دی و آینده‌سازان و ... هستند.

صادقی در نقد یکی از موضوعات مورد بحث وزیر بهداشت با مضمون ناکارآمدی بیمه ها، این پرسش را مطرح کرد که چرا بیمه‌ها ناکارآمد شدند؟ آیا وزیر بهداشت از خود سوال کرده که عوامل ناکارآمدشدن صندوق‌های بیمه‌ای چه کسانی بوده‌اند؟ آیا به اطراف خودش نگاه کرده که با بی‌اثر شدن بیمه‌ها و فاقد کارآمد شدن صندوق‌های بیمه‌ای کدام حوزه‌ها کارآمد شده‌اند؟

وی در توضیح ناکارآمدی صندوق‌های بیمه‌ای، تصریح کرد: حاصل ناکارآمدکردن صندوق‌های بیمه را در ایجاد بیمارستان‌های آن چنانی بخش خصوصی با سهامداری همکاران شما باید رصد کرد. به نظر می‌رسد اینگونه سخن‌ها آنهم از ناحیه کسی که مسئول فراهم آوردن مقدمات مصالح پخت و عرضه آش طرح تحول سلامت بوده، ذهن خواننده را به سمت این مثال معروف می‌برد که خود گفتی خود رقصیدی و خود خندیدی، عجب فرد هنرمندی. حال و روز جناب وزیر ما مصداق این شعر است.

صادقی با اشاره به مضمون یکی از مقالاتش در نقد وزیر بهداشت، گفت: آقای وزیر! یکبار پاسخ شما را در یک سرمقاله تحت عنوان آی دزد آن دزد دادم. امروز به شما توصیه می‌کنم به اطراف خودتان نگاه عالمانه و عامرانه داشته باشید. قطعاً مسبب مشکلات را پیدا خواهید کرد و احتیاجی به گشتن به دنبال مقصر نخواهید داشت زیرا آنقدر واضح و مبرهن است که دیگر نیازی به توضیح برای تشویش ذهن حضرتعالی نیست. لذا مطالبی که شما در مصاحبه بیان داشته‌اید نوعی فرار رو به جلو و فرافکنی است و نشان‌دهنده عجز از عدم توانمندی در مدیریت اصولی حوزه سلامت کشور می باشد. از طرفی، سوءمدیریت و کم‌دانشی در حوزه اقتصاد درمانی باعث شکست طرح تحول سلامت شده است و مقصر این شکست به نظر من، شخص شما هستید که می‌بایستی مسئولیت آن را به‌عهده بگیرید.

وی اظهار داشت: اینکه وزیر بهداشت علت شکست را صندوق‌های بیمه‌ای ذکر می‌کند جای بسی شگفتی دارد زیرا صندوق‌های بیمه‌ای هم، حاصل ورشکستگی خود را طرح تحول سلامت دانسته‌اند. تمام شواهد و قرائن حکایت از این امر دارد. جالب توجه است خود وزیر بهداشت در هفته دولت سال ۹۵ که با حضور معاونین وی و نمایندگان جامعه کارگری در محل دفترش برگزار شده بود صراحتاً اعلام نمود که طرح مذکور باعث افزایش تقاضای القایی ۵ درصدی در بیمارستان‌ها شده و در حوزه سرپایی نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم. در تعجبم چگونه ذهن وزیر یاری نمی‌کند و دچار فراموشی بلند مدت گردیده و حال مدعی است که طرح تحول تقاضای القایی نداشته است. این در حالی است که تمام کارشناسان حوزه درمان طرح تحول را عامل اصلی تقاضای القایی دانسته‌اند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیرامون موضوع تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای که وزیر بهداشت عنوان کرده، گفت: می‌گویند تجمیع بیمه‌ها براساس قانون انجام نشده است. من نمی‌دانم وی از کدام قانون در حال اجرا سخن می‌گویند. به او توصیه می‌کنم قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان وزیر این دستگاه یکبار کامل ملاحظه کند تا از سر اطلاع مصاحبه نماید زیرا در برنامه ششم، چیزی به نام تجمیع بیمه‌ها وجود ندارد. از طرفی توجه وی را به مطالب رهبر فرزانه انقلاب جلب می‌کنم که فرمودند نمیشود خریدار، تولیدکننده و فروشنده همه در اختیار یک فرد یا سازمان باشد. در اینکه شما سالهاست آرزوی چنین وضعیتی را در اندیشه‌های خود دارید و به‌رغم توصیه‌های صورت گرفته، تغییر روش نمی‌دهید جای بسی تأسف است. همین تفکر و عملکرد باعث ناکارآمدی حوزه درمان به‌رغم هزینه‌های ده‌ها هزار میلیاردی ظرف چندسال گذشته شده و از طرفی هیچگونه رضایتمندی را نیز به همراه نداشته است. جناب وزیر نمی‌شود فروشنده یک خدمت هم ناظر و هم خریدار باشد. در کدام قاموس قانون تجارت، چنین راهی جهت عرضه کالا و خرید و نظارت پیش‌بینی شده است که شما برای فروش خدمات درمانی آن را توصیه می‌کنید.

وی تاکید کرد: از طرفی، نامتناسب بودن بیمه‌ها در پرداختن حق بیمه را نیز وزیر بهداشت فراموش کرده‌اند. این مساله، یکی از مواردی است که می‌بایست مدنظر وزیر قرار گیرد. از همین روی، توصیه می‌کنم وزیر بهداشت، خود اساسنامه صندوق‌ها را مطالعه کند نه مشاورین و معاونین وی.

صادقی بیان داشت: اگر چنانچه نظر آقای وزیر این باشد که قانون تأمین اجتماعی ناکارآمد است و باید اصلاح شود و بیمه شده و کارفرما برای تحقق طرح تحول سلامت پرداختی بیشتری داشته باشند باید بررسی کرده، و از همه ابعاد جامعه خبر داشته باشد نه صرفا اقشاری که هم سطح خود وی هستند. باید دید آیا جامعه و شرایط اقتصادی حاکم، آستانه تحمل افزایش نرخ حق بیمه را دارد؟ روشی که به‌واسطه آن، وزیر به دنبال خالی کردن جیب فقرا به نفع همکاران ارزشمند پزشک خود هست.

وی با بازگشت مجدد به انتقاد مطرح شده از سوی وزیر بهداشت در مصاحبه‌هایش در رابطه با ناکارآمدی سازمان‌های بیمه‌ای، گفت: سوال این است اکنون که صندوق بیمه سلامت در اختیار شماست چرا کارآمد نمی‌شود؟ بیمه سلامت یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های بیمه‌ای است که در اختیار شما می‌باشد. شما طرح خود را دنبال کن نه پیاده کردن ۷ میلیون نفر؛ آن چنان که در جریان مصاحبه به آن اشاره فرمودید که به جای ۱۱ میلیون باید ۵ میلیون باشد. این فرمول یعنی سیاست فرار رو به جلو که در ابتدا به آن اشاره کردم.

صادقی در انتقاد از عدم التفات وزیر بهداشت به نقدهای کارشناسانه‌اش به طرح تحول سلامت در گذشته، تاکید کرد: جناب وزیر! در زمانی که ما ایراد کارشناسی به طرح می‌گرفتیم همه گوش‌ها کر شده بودند و گوش شنوائی، داد ما را حاضر به شنیدن نبود. لذا آنچه امروز در تأمین اجتماعی اجرا می‌شود قانون است و نقطه قوت اصلی سازمان، قانونی است که در سال ۵۴ تصویب شده است. البته بسیاری از کارشناسان صاحب نظر سازمان تأمین اجتماعی اعتقاد دارند اگر قانون اصلی باقی می‌بود و تکمله و تبصره‌های مختلف قانون نبود و سازمان براساس اصول بیمه‌ای که در قانون آمده، اداره می‌شد شاید امروز شاهد این مصائب نبودیم. چه می‌شود کرد که بعد از انقلاب کارشناسانی مانند شما تلاش نموده و می‌نمایند تا این سازمان را به خاک سیاه بنشانند. نمونه آن مخالفت شما با مدیرعامل سازمان است که در مقابل زیاده‌خواهی‌های شما ایستاده است.

وی در توصیف مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی گفت: اتفاقا امروز یکی از مدیران قدیمی و با سابقه سازمان، مدیریت آن را عهده‌دار است. حال اگر نظرش با آقای وزیر مغایر است این به این معنا نیست که وی کار بلد نیست. در واقع، عکس قضیه صحت دارد چراکه وی، فردی سالم و دست پاک است و اگر از تمام مدیران قبلی کار بلدتر نباشد قطعاً ضعیف‌تر نیست. آنچه در قانون تأمین اجتماعی آمده است براساس اصل سه‌جانبه‌گرایی است و در حمایت از یک قشر خاص نیست بلکه دفاع از صندوق و سازمان را، وظیفه همه صاحبان آن می‌داند.

صادقی تصریح کرد: توجه وزیر بهداشت را به هزینه‌هایی که طرح تحول سلامت در طول سال های ۹۳ تا ۹۶ براساس آمار، به حوزه درمان تأمین اجتماعی تحمیل نموده، جلب می‌کنم به این امید که بتواند در تغییر افکار وزیر نسبت به طرح تحول مثمرثمر واقع شود. در سال ۹۳ طرح تحول ۱۵۰ درصد افزایش را به همراه داشته است. در سال ۹۴ طرح تحول ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش را به سازمان تحمیل کرده است. سال ۹۵ طرح تحول ما را به نقطه سر به سر رساند. سال ۹۶ با طرح تحول از نقطه سر به سر عبور کردیم و به جای ۲۷/۹ ، ۲۷/۱۱ هزینه درمان را پرداخت نمودیم. جمع هزینه درمان در حوزه درمان ۲۲ هزار میلیارد در سال ۹۶ بوده است.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان، اظهار داشت: اگر وزیر بهداشت قصد دارد در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کرده، و موفق شود راهش به دست آوردن دل فقرا و ضعیفان جامعه است. کارگران هسته اصلی این جامعه هستند. بنابراین فکر می‌کنم نیم نگاهی به ما کارگران، نه تنها به ضرر شما نیست بلکه می‌تواند آرزوهای محال شما هم را برآورده سازد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 3شهریور 97، کدمطلب: 659627 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
این کسانی که دارن به اقای هاشمی میگن مسئولیتش رو بپذیر کسانی هستن که خودشون در شکست این زمینه و چوب لای چرخ گذاشتن در طرح تحول واقعا کم نذاشتن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
ا.ف75
این همه طرفدار اقای هاشمی بودن واقعا بو داره ها دوست عزیز! نکنه خبراییه! :)))))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین