پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۱۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
ماجرای پیش‌فروش سکه به یک طنز تبدیل شده و تحویل سکه‌های پیش‌فروش شش‌ماهه که در حال حاضر در جریان است، کوچک‌ترین تأثیری بر قیمت سکه در بازار نداشته است. قیمت سکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد و در واقع چوب حراج زدن به ذخایر طلای بانک مرکزی و سیاست پیش‌فروش سکه نه تنها نتوانسته قیمت سکه را در بازار کاهش دهد، بلکه در کاهش حباب سکه نیز ناتوان بوده است.

شعار سال: ماجرای پیش‌فروش سکه به یک طنز تبدیل شده و تحویل سکه‌های پیش‌فروش شش‌ماهه که در حال حاضر در جریان است، کوچک‌ترین تأثیری بر قیمت سکه در بازار نداشته است. قیمت سکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد و در واقع چوب حراج زدن به ذخایر طلای بانک مرکزی و سیاست پیش‌فروش سکه نه تنها نتوانسته قیمت سکه را در بازار کاهش دهد، بلکه در کاهش حباب سکه نیز ناتوان بوده است. حباب سکه چه سیگنالی در مورد شرایط اقتصادی کشور به ما می‌دهد؟ این حباب بزرگ به چه معناست؟ به این معناست که ما به شکستن این حباب نزدیک شده‌ایم یا این که ممکن است باز هم التهابات در بازار ارز و سکه بیشتر شده و قیمت‌ها افزایش بیشتری را تجربه کنند؟

 از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، بازار سکه با حباب قیمت‌ها روبرو است. این بدان معناست که نرخ سکه در بازار ایران بسیار بیش از ارزش سکه بر حسب قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار آزاد ایران است. حباب سکه بدان معناست که افزایش قیمت سکه در بازار بسیار بیش از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بوده است.

حباب سکه و معنای آن

در حال حاضر قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار، سه میلیون و ۸۳۲ هزار تومان است. قیمت هر دلار آمریکا هم در بازار آزاد، ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۰۶ دلار است. اگر بخواهیم بر اساس قیمت دلار در بازار آزاد ایران و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت واقعی سکه بهار آزادی را محاسبه کنیم به قیمت حدود سه میلیون و ۱۲۴ هزار تومان می‌رسیم. پس قیمت هر سکه بهار آزادی در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد.

بازار، سکه را بر اساس دلار چندهزار تومانی قیمت‌گذاری کرده است؟ اگر قیمت‌گذاری سکه بر اساس دلار ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومانی انجام می‌شد، قیمت سکه باید سه میلیون و ۱۲۴ هزار تومان می‌بود. قیمت فعلی سکه بدان معناست که بازار سکه را با دلار حدوداً ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی، قیمت‌گذاری کرده است. این قیمت‌گذاری به چه معناست؟

برخی بر این عقیده‌اند که حباب بزرگ در قیمت سکه به این معناست که دیر یا زود این حباب خواهد ترکید و قیمت سکه سقوط خواهد کرد. در یک شرایط عادی اقتصادی، شاید این پندار صحیح باشد و حباب‌ها دیر یا زود بترکند و مالکان دارایی‌های مربوطه، شدیداً متضرر شوند. اما شواهد نشان می‌دهد که هم‌اکنون با شرایط عادی اقتصادی روبرو نیستیم. چرا با شرایط عادی روبرو نیستیم؟ تاکنون یک میلیون و ۶۱۰ هزار قطعه سکه در قالب سررسیدهای یک‌ماهه و سه‌ماهه سکه‌های پیش‌فروش شده به مشتریان تحویل شده‌اند. تحویل سکه‌های شش‌ماهه هم از ۲۸ مرداد آغاز شده است و در کل دو میلیون و ۵۸۰ هزار سکه شش‌ماهه به مشتریان تحویل خواهد شد. خریداران این سکه‌ها سود بسیار بزرگی نصیب‌شان شده، اما باز حاضر به فروش سکه‌های خود در بازار نیستند و میلیون‌ها سکه دریافتی را احتکار کرده‌اند. اگر در شرایط عادی بودیم، چنین میزانی از عرضه نه تنها هر حبابی را در هم می‌شکست، بلکه کاهش شدید قیمت سکه را رقم می‌زد و باعث می‌شد تا قیمت سکه به زیر قیمت واقعی‌اش سقوط کند.

این که سکه با دلار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی و نه با دلار واقعی ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود، بدان معناست که جامعه و بازار انتظار یک تورم شدیدتر در قیمت‌ ارز را دارند و این تورم را منطقی می‌پندارند! در واقع، حباب سکه از دید بازار بدان معنا نیست که قیمت‌ سکه عن‌قریب کاهش خواهد یافت، بلکه بدین معناست که قیمت ارز، رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

انتظار تورم شدید در حال از هم پاشاندن شیرازه اقتصادی جامعه است. این انتظار تورمی، حباب بسیار بزرگی را در قیمت سکه ایجاد کرده و این حباب به‌نوبه خود افزایش بیشترِ نرخ ارز را منطقی‌تر کرده است. هرگونه افزایش در نرخ ارز هم مجدداً به افزایش نرخ سکه منجر خواهد شد. در واقع، ما با چرخه معیوب افزایش قیمت سکه، افزایش نرخ ارز و مجدداً افزایش قیمت سکه مواجه‌ایم. این چرخه که تورم شدید در قیمت تمام کالاها را به دنبال خواهد داشت، بزرگ‌ترین خطری است که اقتصاد ایران را تهدید می‌کند. راه‌حل قطع این چرخه، پیش‌فروش سکه و چوب حراج زدن به ذخایر طلای کشور نیست؛ چرا که حاکم شدن انتظارات تورمی باعث شده تا سکه‌های پیش‌فروش شده راهی به بازار پیدا نکنند. جامعه یک دورنمای مثبت اقتصادی می‌خواهد و تا زمانی که این دورنما ارائه نشود، انتظارات تورمی و این چرخه معیوب، قطع نخواهد شد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه مردمسالاری، تاریخ انتشار 3 شهریور 97، کد مطلب: 92769، www.mardomsalari.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
ا.ف75
کدوم حباب؟ چه حبابیه که نمیترکه؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
خب مردم به اینده یاقتصادی و سیاسی کشور بد بینن برای همین فقط دارن ثرمایه هاشون رو حفظ میکنن چون حتی به سیستم بانکی هم اعتباری نمیکنن.. در واقع با طرح عدم واگذاری سکه کل اعتبار دولت و بانک مرکزی و حتی کل حکومت زیر سوال میره و دیگه بازویی برای کنترل بازار برای دولت باقی نمیمونه و اوضاع غیر قابل کنترل میشه ..بهترین کار ایجاد ارامش در بازار هست که با عدم واگذاری سکه برعکس ارامش از بازار گرفته میشه
محسن
Germany
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
واقعا دیگه به چی کی میشه اعتمادکرد؟هر کی با این اوضاع سرمایه گذاری کنه ازجونش سیر شده. همه پولتان قایم کنین اوضاع خرابه.....
مطمئن باشید فردا پولای تو بانک هم بلوکه میکنن نماینده های مجلس خخخخخ.هر بالاتر از 10 ملیون داشته باشه طرح میدن بعلت پولشویی مصادره بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین