پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا دیروز در حالی در دسته 105 کیلوگرم پیگیری شد که ایران با دو نماینده در این دسته به روی تخته رفت و نتایج بسیار ضعیفی از خود به‌جا گذاشت.

شعار سال: محمدرضا براری که در حرکت یک‌ضرب حذف شد، علی هاشمی هم با ثبت رکوردهای پایین به یک مدال برنز رسید. بعد از این مسابقات با حسین رضازاده، اسطوره فوق‌سنگین وزنه‌برداری دنیا در اندونزی هم‌کلام شدیم تا بهتر از اوضاع و احوال این روزهای وزنه‌برداری ایران بگوید. گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس پیشین فدراسیون وزنه‌برداری که میهمان ویژه بازی‌های آسیایی است، می‌خوانید.

آقای رضازاده، وزنه‌برداری دیروز هم روز بدی داشت. محمدرضا براری هم که اوت شد.
بله، متأسفانه نتایج تا به این لحظه خیلی بد بوده. ما چهار نفر اوتی در این بازی‌ها داشتیم. این نشان می‌دهد که چقدر اوضاع خراب است. من پیش‌بینی کرده بودم که ما چهار مدال بیشتر نمی‌توانیم بگیریم. سهراب مرادی و علی هاشمی که گرفتند. ان‌شاءالله بهداد سلیمی و سعید‌ علی‌حسینی هم مدال می‌گیرند. سعید و بهداد شرایط‌شان خوب است. خوب تمرین کرده‌اند. رقابت‌شان با وزنه‌بردار ازبک است. ان‌شاءالله که طلا و نقره سنگین‌وزن را بگیریم.
موضوعی که وجود دارد، این است که ما می‌دانیم مدال‌گرفتن وزنه‌برداران ستاره‌ای مثل سهراب مرادی یا بهداد سلیمی قطعی است. ما باید ببینیم برای نفرات جدیدی مثل علی هاشمی، علی مکوندی چه کار کرده‌ایم.
بله، نتایج نشان می‌دهد که کار صورت نگرفته است. از تیم هشت‌نفره‌ای که ما به این بازی‌ها اعزام کردیم، همین دو نفر جدید هستند و بقیه وزنه‌بردارانی هستند که هفت، هشت سال است عضو تیم ملی هستند.
مشکل را کجای کار می‌بینید؟
نمی‌دانم. فکر می‌کنم در فدراسیون وزنه‌برداری هرکی به هرکی است. یک نفر تصمیم‌گیرنده نیست.
کیانوش رستمی که راه خودش را سوا کرده و مدت‌هاست تنها تمرین می‌کند. جالب است که کنار تخته یک ماساژور او را کوچ می‌کرد.
بله، اینها آن زمان هم که من بودم، می‌خواستند به همین شیوه عمل کنند. سهراب مرادی، کیانوش رستمی، بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی و سعید محمدپور پنج وزنه‌بردار المپیکی‌ای بودند که نمی‌خواستند با کوروش باقری، سرمربی تیم ملی کار کنند و می‌گفتند باید او را برکنار کنی؛ اما من جلوی آنها ایستادم. اینها سال 2013 به خاطر همین موضوع در رقابت‌های جهانی هم نیامدند و ما آنجا سوم شدیم. به نظرم این مشکلات به رئیس فدراسیون برمی‌گردد. علی مرادی باید آنها را جواب بدهد. کیانوش وزنه‌بردار بزرگی است و به‌تنهایی هم توانسته مدال طلای المپیک بگیرد؛ اما این روش کار نیست. اعضای یک تیم باید به صورت جمعی با هم تمرین کنند.
وضعیت پشتوانه‌های تیم ملی را چطور می‌بینید؟
اصلا خوب نیست. همه این شش نفری که الان در این بازی‌ها حضور دارند، سنشان بالا رفته و 30 سال‌شان شده است.
فکر می‌کنید این ملی‌پوشان بتوانند تا دو سال دیگر دوام بیاورند و به المپیک 2020 توکیو برسند؟
با توجه به تغییر سهمیه‌های بازی‌های المپیک و اینکه کشور ما تنها دو سهمیه برای این بازی‌ها دارد، واقعا کار سخت است. اگر این بچه‌ها بتوانند به المپیک هم برسند، کارشان برای مدال‌گرفتن خیلی سخت است. در همه رشته‌های ورزشی وقتی سن ورزشکار به 30 سال برسد، تقریبا عمر قهرمانی‌اش تمام شده. این در حالی است که در وزنه‌برداری شرایط خیلی سخت‌تر است. خود من زمانی که 28 سالم بود، دیابت گرفتم و دیگر نتوانستم ادامه بدهم. در وزنه‌برداری وقتی سنت بالا می‌رود، در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیری و کنترل‌کردن این وضعیت مشکل است.
دو ماه دیگر مسابقات قهرمانی جهان است و با این وضعیتی که الان در بازی‌های آسیایی داشتیم، باید قید طلاگرفتن را بزنیم.
بله، در جهانی هم کار خیلی دشوار است. محرومیت یک‌ساله کشورهای چین و قزاقستان هم تمام شده و آنها در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت. ما در سال گذشته هم در غیاب نه کشوری که به خاطر دوپینگ محروم بودند، تیمی قهرمان شدیم. وقتی در بازی‌های آسیایی که این‌قدر سطحش پایین است، این نتیجه را می‌گیریم و رکوردهایمان پایین است، معلوم است که نتایج خوبی در انتظارمان نیست.

از شش وزنه‌برداری که تا به امروز در اندونزی روی تخته رفته‌اند، چهار نفر آنها اوت شده‌اند. سهراب مرادی در 94 کیلوگرم به طلا رسید و علی هاشمی در 105 کیلوگرم به برنز رسید. اوت‌شدن محمدرضا براری، کیانوش رستمی، علی مکوندی و مجید عسگری انتقادهای زیادی را متوجه فدراسیون وزنه‌برداری کرده است. با توجه به محرومیت چین و قزاقستان انتظار بیشتری از ایران بود. امروز همه نگاه‌ها به بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی است که در دسته فوق‌سنگین کارنامه تیم ایران را قابل قبول کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 5 شهریور 97، شماره: 3229


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
ا.ف75
داداش گلم خیلی وقته که تو هر نهادی وارد شی می بینی درصدی هرکی به هرکی وجود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین