پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۶۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
آیا اردوغان تصمیم قاطع خود را گرفته و به دنبال حرکت در مسیر ایران برای در اختیار داشتن برنامه هسته ای و موشکی است؟و چرا در پذیرش پیشنهاد آمریکا برای تعویض معامله موشکهای اس 400روسیه با معامله جنگنده های اف 35ق آمریکایی تردید دارد؟ آیا ائتلاف ایرانی -ترکی- پاکستانی در حال شکل گیری است؟

شعار سال: طبیعی به نظر می رسید که ترکیه پیشنهاد مطرح شده از سوی هیئت اعزامی کنگره به رهبری مایکل تورنر -که در حال حاضر در ترکیه به سر می برد -را رد کند، پیشنهادی مبنی بر اینکه در صورت چشم پوشی اردوغان از خرید اس 400 روسیه، امریکا آماده واگذاری جنگنده های اف 35 خود به آنکاراست؛ چرا که صرفنظر ترکیه از این معامله، به دلیل پرداخت هزینه آن به روس ها، دشوار شده است و علاوه بر این، ترکیه قصد دارد مسیر ایران و پاکستان در ورود به زمینه گسترش موشکهای خود و تحقق خودکفایی در زمینه های ساخت سلاح نظامی را طی کند.

رای الیوم در ادامه می نویسد: آنچه که بیش از هر چیز واشنگتن را آزار می دهد، در اختیار داشتن سامانه اس 400 روسیه برای ترکیه نیست، بلکه دست یافتن آنکارا به تکنولوژی ساخت این نوع موشک برای آمریکا اهمیت بیشتری دارد.

پیشنهادی که هیئت اعزامی کنگره آمریکا به ترکیه مطرح کرد، تحریک کننده نبود. اگر این هیئت پیشنهاد می داد که در مقابل لغو این معامله توسط اردوغان، اقدام به تسلیم فتح الله گولن به مسئولان ترکیه می کند، شاید این پیشنهاد حداقل مورد بررسی عمیق تری از سوی ترک ها قرار می گرفت، به این دلیل که قبول نکردن درخواستهای ترکیه در مورد تسلیم کردن گولن توسط واشنگتن، یکی از مهمترین دلایل بحران کنونی در روابط آمریکا و ترکیه است.

سیاست دولت کنونی آمریکا که متکی بر استکبار و حقیر شمردن هم پیمانان، بویژه مسلمانان است، در کنار حمایت مطلق اسرائیل، طرحهای شهرک سازی آن و یهودی سازی قدس اشغالی، همگی در فروپاشی ائتلافهای آن در نقاط مختلف جهان نقش داشته است.

ترامپ این روزها در جبهه های مختلفی جنگ اقتصادی به راه انداخته است که بارزترین آنها، دو جبهه چین و روسیه است، در کنار تحریمهای ایران، ترکیه و دولتهای اتحادیه اروپا.

ترکیه که به خروج از پیمان ناتو نزدیک شده است، آماده ورود به یک ائتلاف منطقه ای بزرگ با ایران و پاکستان می شود، ائتلافی که ممکن است عراق و سوریه را نیز در خود جای دهد. هدف ترک ها، بنا نمودن تاسیسات و نیروگاههایی برای برنامه هسته ای و دست یابی به توان بازدارندگی موشکی مانند کره شمالی و حزب الله است. در صورتی که ترکیه در این مسیر حرکت کند، به احتمال زیاد از حمایت ایران، روسیه و پاکستان برخوردار خواهد شد. تمام شاخص ها حکایت از این حمایت دارد.

پیشنهاد فروش اف 35 آمریکایی نمی تواند فشاری به ترکیه وارد کند، چرا که سوخوی 57 به راحتی و بدون هیچ پیش شرطی می تواند در اختیار ترکیه قرار گیرد.

زمانی که دولتهای هم پیمان واشنگتن مثل عربستان سعودی و ترکیه خواستار خرید موشکهای اس 400 روسیه شده و از موشکهای باتریوت که در جبهه های مختلف از جمله جبهه یمن شکست خورده اند، رویگردان می شوند، این مساله به معنای ضربه ای قوی به صنعت نظامی آمریکاست.

بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که جایگاه واقعی ترکیه، در شرق جهان اسلام بوده و بهتر است ارتباط جزئی یا کلی خود با ایالات متحده و پیمان ناتو را قطع کند، بویژه پس از آنکه در معرض یک عملیات باج گیری بزرگ و جنگ اقتصادی قرار گرفته که موجب بی ارزش شدن لیر ترکیه شده است. این دولت آمریکا، شرکای آن در پیمان ناتو و برخی دولتهای عربی خلیج بودند که ترکیه را درگیر جنگ سوریه کردند و نکته جالب توجه آن است که اکنون تمام اینها ترکیه را رها کرده و ضد آن شدند...

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار 9 شهریور 97، کدمطلب: 3970609048، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
از کل جهان داره باج می گیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
ا.ف75
واقعا امیدوارم که موضوه استیضاح ترامپ جدیت پیدا کنه و تموم بشه بره این غده سرطانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین