پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۳۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید تقدم کار عمیق معرفتی بر کار احساسی و دلی است

شعارسال: حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری ظهر امروز در دومین نشست سراسری معاونین فرهنگی و ‌دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به کار و مأموریتی که بر عهده داریم، صحبت ما باید معطوف به حوزه عمل باشد.

وی افزود: اهمیت کار فرهنگی نیاز به بحث ندارد، تهاجم، هجمه، قتل عام و ناتوی فرهنگی که در این حوزه به کار برده شده بیانگر اهمیت فرهنگ در حوزه جوانان به ویژه جوانان دانشگاهی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که در دانشگاه دو نوع کار فرهنگی در حوزه خاص و عام وجود دارد، گفت: البته دانشگاه خود بخشی از فرهنگ عام است.

وی خاطرنشان کرد: در تعریف کلان از فرهنگ اعتقادات، باورها، سنت‌ها، سبک زنگی، معماری، دانشگاه و آموزش و پرورش هم یک بخشی از فرهنگ به حساب می‌آیند، حتی تقدیر معیشت یعنی تنظیم زندگی هم یک بخشی از فرهنگ است.

کلانتری اذعان داشت: در دانشگاه که بخشی از فرهنگ است دو رقم کار فرهنگی قابل احصاست، یکی کارهای فرهنگی خاص مثل ترویج نماز و شعائر اسلامی در دانشگاه، برگزاری اردوهای فرهنگی، معرفتی و آموزشی، پوشش و عفاف و رفتار منطبق بر موازین شرعی است.

وی ادامه داد: از طرفی حاکمیت فضای اسلامی و انقلابی بر دانشگاه، تشکل‌ها، کانون‌ها و هیأت‌های مذهبی هم جزو کار خاص فرهنگی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بخش عام فرهنگی گسترده‌تر از بخش خاص است که تکریم واقعی علم و دانشگاه، تولید علم در طراز جهانی که قطعاً یک کار فرهنگی بزرگ است که دانشگاه ما به جایی برسد که بتواند با دانشگاه‌های طراز اول دنیا رقابت داشته باشد.

وی بیان داشت: حاکمیت فضای رقابت علمی بر دانشگاه، دقت در رعایت حداکثر استانداردهای آموزشی و پژوهشی، مدیر و مدیران فرهنگی دانشگاه خود را رفیق و خادم دانشجو بدانند، احساس مسؤولیت همگانی در قبال مسائل جامعه، حرکت تحولی جهت نیل به علوم انسانی اسلامی و رساندن دروس معارف اسلامی به جایگاه شایسته خودش را شامل می‌شود.

کلانتری یادآور شد: بخش فرهنگی خاص در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی است اما یک دسته از موارد بخش فرهنگی عام مربوط به ما است و بخش اعظم فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ عامه را باید رؤسای دانشگاه‌ها ورود کنند.

وی با بیان این‌که در حوزه فرهنگی خاص انتظار است که تحول خاصی رخ دهد، عنوان کرد: سیاست‌هایی داریم که همزمان برای همه بخش‌های فرهنگی خاص برنامه مشخص و زمانبندی‌شده داشته باشند، بر این نکته هم تأکید می‌شود که برای هر کار مهمی باید مسؤول معین داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در ادامه در تشریح سیاست‌های این دانشگاه متذکر شد: توجه همزمان به همه بخش‌های حوزه مدیریتی یکی از این سیاست‌هاست، همچنین سیاست اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید تقدم کار عمیق معرفتی بر کار احساسی و دلی است.

وی تصریح کرد: در دانشگاه حتماً باید کار به اقناع برسد، در این فضا کار معرفتی و زیربنایی و بیان مستدل، متقن و مبرهن نیاز داریم و این روش در دانشگاه جواب می‌دهد.

کلانتری ابراز داشت: یکی از خطاهای جدی خیلی از خودی‌ها این است که اجازه نمی‌دهند در فضای سالم نقدها مطرح شود تا در مقابل هم پاسخ‌های درست دریافت شود.

وی با تأکید بر این‌که کار اگر بر مبنای استدلال، برهان و شناخت صورت نگیرد به نتیجه درستی نمی‌رسد، عنوان داشت: سیاست بعدی دانشگاه آزاد این است که از کارهای شکلی و تبلیغی پرهیز کنیم، اگر در گذشته هم این نوع اقدامات بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: باید الآن این کارها جمع شود چراکه ظلم بوده و کار ضدفرهنگی به حساب می‌آید؛ البته به لحاظ سخت‌افزاری کارهای بزرگی در دانشگاه آزاد شده و مساجد دانشگاه‌های آزاد از بزرگترین مساجد دانشگاه‌های کشور است که البته باید احیا شده و رونق داده شوند.

وی توجه به اسناد بالادستی را دیگر سیاست دانشگاه آزاد دانست و بیان کرد: سند فرهنگی راهبردی مبنای حرکت به حساب می‌آید، ساختار داشتن و روی نقشه حرکت کردن جزو واجبات کار در فضای دانشگاه است.

کلانتری ایجاد معاونت فرهنگی در هر استانی را به عنوان سیاست بعدی دانشگاه آزاد مطرح کرد و گفت: معاونت فرهنگی در هر استانی حکم فرمانده ارشد را دارد که کل استان را حرکت خواهد داد؛ شورای فرهنگی دانشگاه‌ها باید پویا باشد و بحث‌های جدی راجه به حرکت و تحول فرهنگی صورت گیرد نه این‌که فقط در این جلسه بودجه تقسیم شود، شورای فرهنگی دانشگاه اتاق فکر فرهنگی برای حرکت فرهنگی در دانشگاه است؛ به زودی دستورالعمل ویژه عفاف و پوشش نیز ابلاغ خواهد شد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس اصفهان، تاریخ انتشار: 10 شهریور 1397 ، کدخبر: 13970610000756،www.isfahan.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین