پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
فعالان بخش تولید و توزیع پوشک بچه، ممنوعیت واردات کالا، افزایش بهای خمیر کاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک را سه دلیل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان کردند
شعارسال:فعالان بخش تولید و توزیع پوشک بچه، ممنوعیت واردات کالا، افزایش بهای خمیر کاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک را سه دلیل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان کردند.

افزایش قیمت و کمبود کالا بعد از گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی، اکنون به پوشک بچه رسیده به طوری که این روزها در فضای مجازی نیز انتقاد خانواده ها از افزایش 2 برابری بهای پوشک بچه و کاهش عرضه آن در ماه های اخیر افزایش یافته است.
در این پیوند خبرنگار اقتصادی ایرنا در گفت و گو با فعالان این عرصه در بخش تولید و توزیع، به بررسی چرایی رشد بهای پوشک بچه پرداخت. «محمدکاظم زرین قلم» عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی و «سید حسین دکمه چی» رئیس اتحادیه صنف خرازان تهران، عوامل این افزایش قیمت را تشریح کردند.

**
مواد اولیه برای تولید نداریم
محمدکاظم زرین قلم عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: 10 کارخانه تولیدی شرکت در سطح کشور فعال اند که حدود 80 درصد پوشک بچه کشور را تولید می کنند.
وی افزود: این کارخانه ها که اکنون با نیمی از ظرفیت خود فعالند، در صورت تامین مواد اولیه، می تواند با همه ظرفیت، محصولات سلولزی تولید کنند.
زرین قلم ادامه داد: 55 تا 60 درصد مواد اولیه پوشک و 80 تا 85 درصد دستمال کاغذی وارداتی است.
وی یادآورشد: «ماه های گذشته شاهد بحران تهیه خمیر کاغذ بودیم و این ماده اولیه در بازار نبود و هنوز از این وضعیت خلاص نشده بودیم که آزادسازی نرخ ارز و ممنوعیت واردات برخی کالاها در بازار مطرح شد
عضو هیات مدیره انجمن سلولزی بهداشتی افزود: برای ترخیص مواد اولیه از گمرک باید مجوزهای لازم گرفته می شد که با تعطیلی گمرکات کشور، مواد اولیه در گمرک ماند.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: این شرایط موجب شد که برخی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی در گمرک ضبط شود و از سوی دیگر با توجه به ممنوعیت ورود 1339 قلم کالا، امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز فراهم نبود.
زرین قلم اظهار داشت: متاسفانه تصمیم قاطعی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع اتخاذ نشد تا اینکه بحث پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز مطرح شد؛ تا 2 هفته پیش مشخص نبود خمیرکاغذ جزء کالاهای گروه یک است یا نه.
وی مدعی تعطیلی 80 درصد واحد صنفی سلولزی و کارگاه های تولیدی، با توجه به شرایط پیش آمده، شد.
این تولیدکننده اضافه کرد: اکنون انبارهای مواد اولیه خالی بوده، نزدیک پنج ماه است که درگیر تامین مواد اولیه هستیم؛ موادی که با ارز 4200 تومان وارد شده نیز رو به اتمام است.
زرین قلم افزود: قیمت خمیر کاغذ 100 درصد افزایش داشت. «خمیری کاغذی که در گذشته کیلویی 4500 تومان تهیه می کردیم، اکنون نرخ آن به 10 هزار تومان رسیده است

**
نرخ گذاری ثابتی نداریم
رئیس اتحادیه صنف خرازان تهران نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: «ما نقشی در تولید نداریم و فقط توزیع کننده کالاها هستیم؛ البته توزیع پوشک بچه و بزرگسال با اتحادیه های مختلف تداخل دارد و از طریق داروخانه، سوپرمارکت ها و خرازان توزیع می شود
سیدحسین دکمه چی افزود: پوشک در ماه های اخیر 20 تا 40 درصد افزایش قیمت داشت؛ با توجه به اینکه اتحادیه های مختلف در توزیع نقش دارند بنابراین نرخ گذاری ها نیز متفاوت است.
وی گفت: میانگین قیمت پوشک بچه تولید داخل در بازار 53 هزار تومان است؛ در برخی موارد شاهد بودیم که پوشک های خارجی ارزان ترند.
رئیس اتحادیه صنف خرازان افزود: تاکنون شکایتی درباره افزایش قیمت پوشک بچه نداشتیم.
اگر شکایتی داشتیم توسط کمیسیون های مختلف در اتحادیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می کنیم.

**
گمرک اصلاحیه پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز را ابلاغ کرد
تولیدکنندگان، دلیل کمبود و گرانی برخی کالاها در بازار را دپوی کالاها در گمرک بیان می کنند و خواهان رفع این مشکل هستند.
با توجه به تقاضاهای مختلف از وزارتخانه های ذیربط برای حل این مشکل، گمرک جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته (سوم شهریور) با هدف حمایت از کالای ایرانی در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور، شیوه جدید ترخیص کالاهای مشمول اخذ مابه التفاوت ارزی با اخذ تعهد از واردکنندگان را ابلاغ کرد.
براساس این اصلاحیه، در مواردی که تامین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از 16 مرداد از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده اما کالای مربوط ترخیص نشده باشد، بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تامین تا نرخ ارز بازار هنگام ترخیص کالا به ازاری هر دلار 2800 تومان به گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند.
چنانچه متقاضی این مبلغ را پرداخت نکند بانک عامل باید واردکننده را به سازمان تعزیرات حکومتی و بانک مرکزی اعلام کند تا ارز برای موارد بعدی اختصاص ندهد.
براساس این گزارش، ماشین آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و مواد شیمیایی و مصرف خط تولید و طرح ای مرتبط با هر یک از دستگاه های اجرایی، مواد اولیه وارداتی، مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشیک، و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی از این قانون مستثنی هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار11شهریور 97، کد خبر: 83020223، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین