پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر حمایت از آثار ادبی و هنری و به روز رسانی آن، گفت: با توجه به شعار سال، مهمترین عمل و اقدام ما در این حوزه تثبیت حقوق پدیدآورندگان آثار و بهترین اقدام برای اقتصاد مقاومتی وجود قوانین و مقررات جامع و كارآمد بدون موانع اجرایی است.

شعار سال: لادن حیدری روز شنبه به برگزاری ششمین همایش حقوق مالكیت ادبی، هنری، و حقوق مرتبط در روز 13 اردیبهشت ماه جاری اشاره كرد و گفت: این سومین همایش در دولت تدبیر و امید به شمار می آید كه با هدف تمركز بر حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی برگزار می شود.

* نحوه عرضه آثار و تكثیر آنها در فضای مجازی

وی در ادامه به دلیل انتخاب این همایش و موضوع آن در سال جاری اشاره كرد و افزود: این موضوع به پیشرفت های تكنولوژی كه در زمینه آثار ادبی و هنری وجود داشته برمی گردد.

به گفته وی، همچنین پیشرفت تكنولوژی، نحوه عرضه آثار و تكثیر آنها در فضای مجازی كه بسیار گسترده است و تقریبا از اصول و ضوابط خاصی برای حمایت از آثار پیروی نكرده و به نظر ما این موضوع در سلسله حقوق مالكیت ادبی و هنری كه مختص پدیدآورندگان آثار است مغفول واقع شده و نیازبه بررسی و واكاوی بیشتری دارد.

* برگزاری سمینار سازمان جهانی مالكیت فكری

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری سمینار تخصصی سازمان جهانی مالكیت فكری در سال جاری خبر داد و گفت:تمركز آن سازمان هم برای احقاق حقوق و جلوگیری از نقض حقوق پدیدآورندگان در فضای مجازی است.

* كسی در جست و جوی پرداخت حق تالیف مولف نیست

حیدری اظهار داشت: همه دست اندركاران و همه مصرف كنندگان آثار ادبی و هنری می دانند كه نحوه عرضه آثار در سالیان اخیر بسیار متفاوت و با یك كلیك بر روی كامپیوتر و سرچ و جست و جو آثار ادبی و هنری بدون توجه به حقوق مادی و معنوی در اختیار عموم قرار می گیرد و لذا كسی نیست كه در جست و جوی پرداخت حق تالیف مولف هم باشد.

* علت انتخاب محورهای همایش مالكیت فكری و ادبی

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: سعی شده محورهایی كه در كشور ما هنوز مباحث علمی آن به طور كامل بررسی نشده محورهایی همایش ما قرار بگیرد.

* فرهنگ سازی هدف اصلی همایش

حیدری در ادامه فرهنگ سازی و پر كردن خلاء های اجرایی و علمی در زمینه حمایت از آثار ادبی و فكری و مالكیت معنوی را از جمله اهداف مهم این همایش عنوان كرد.

وی تصریح كرد:نیازمند این هستیم كه در زمینه حمایت از آثار ادبی و هنری با تمام جنبه های آن و به روز آوری آن حمایت كافی را انجام دهیم.

وی اطلاع رسانی به پدیدآورندگان، واقف كردن آنها به حقوقشان و بعد از آن مصرف كنندگان را به حقوقی كه باید رعایت كنند و تكالیفی كه بر عهده دارند را از دیگر برنامه ها عنوان كرد.

* تقدیم لایحه حمایت از حقوق مالكیت ادبی، فكری به دولت

حیدری با ابراز امیدواری از اینكه با این سلسله همایش ها دو خلاء اجرایی و علمی پر شود و با دعوت از دستگاه های مربوطه حساسیت دولت را برای حمایت از آثار بیشتر و بیشتر كنیم، خاطر نشان كرد: حمایت از حقوق مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در كنار لایحه جامع مالكیت صنعتی به دولت تقدیم شده و به عنوان یك كتاب قرار است به تصویب برسد.

وی خاطرنشان كرد: این لایحه سال گذشته به مجلس رفته و منتظر تایید و تصویب كمیسیون ها و هم صحن علنی مجلس هستیم.

حیدری افزود:‌ در كمیسیون های متعددی حضور پیدا كردیم و از مواد این لایحه دفاع كردیم و منتظر هستیم در مجلس آتی هم با رویكرد مثبت و مساعدت به پدیدآورندگان این موضوع را حل و فصل كنیم.

* تثبیت حقوق پدیدآورندگان مهمترین اقدام

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به عنوانی كه برای سال انتخاب شده بحث اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مهمترین عمل و اقدام ما در این حوزه تثبیت حقوق پدیدآورندگان است و بهترین اقدام برای اقتصاد مقاومتی وجود قوانین و مقررات جامع و كارآمد بدون موانع اجرایی است.

* تقدیر از پایان نامه های مرتبط

حیدری با یادآوری تقدیر از پایان نامه های مرتبط با مالكیت ادبی و هنری در سلسله همایش هایی كه برگزار شده، اظهار داشت: ‌سعی شده از این طریق علاوه بر ترغیب دانشجویان به حضور در همایش و ارائه پایان نامه های مرتبط با این موضوع، در تدوین این پایان نامه ها، مباحث علمی مغفول واقع شده در حوزه كپی رایت و مالكیت ادبی رو پوشش بدهیم .

* دعوت از صنوف برای وارد شدن به همایش

وی افزود: تلاش ما بر این است كه صنوف را به دلیل ارتباطی كه با زیرمجموعه و بدنه خودشان دارند به عنوان اصحاب اهل قلم اصحاب فرهنگ و هنر وارد این همایش ها كنیم و از آنها بخواهیم كه به عنوان مدعیان و مطالبه كنندگان رو به مجلس و دولت مطالبه قوانین روزآمد و حمایت های بیشتر را داشته باشند.

* پیوستن به كنوانسیون برن در دستور كار وزارت ارشاد

حیدری با بیان اینكه برای پیوستن به كنوانسیون ها ما در سالیان گذشته یك سلسله همایش هایی را در این زمینه برگزار كردیم و بررسی هایی كلی و اجمالی انجام شده در دولت مطرح و برای تحقیق و بررسی بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است،‌اظهار داشت: وزارت ارشاد پیوستن به كنوانسیون برن را در دستور كار قرار داده كه این موضوع در پژوهشگاه فرهنگ و هنر مطرح است.

* كنوانسیون برن، كنوانسیون مادر حمایت حقوق مالكیت ادبی و هنری

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت ارشاد در ادامه كنوانسیون برن را كنوانسیون مادر حمایت حقوق مالكیت ادبی و هنری عنوان كرد.

به گفته وی، بدیهی است كه بعد از این كنوانسیون رم چون بحث اجراها است و بحث صدا و سیما است مسوولیت عمده اعلام ضرورت الحاق بر عهده صدا و سیما است.

حیدری گفت: بدیهی است كه بعد از ارائه دستاورد علمی دستگاه های دولتی ذیربط باید تصمیم گیری كرد.

* الحاق به كنوانسیون رم در شرایط اختیار

وی ابراز امیدواری كرد كه این موضوع به نحوی تصمیم گیری شود كه در شرایط اختیار بتوانیم به كنوانسیون رم ملحق و زمان الحاق به سازمان جهانی تجارت در اضطرار این انتخاب را نداشته باشیم به خاطر همین اصرار بر این است كه دولت تصمیم گیری سریع تری در این زمینه داشته باشد.

* انتشار سه ویژه دستاوردهای علمی همایش سالهای گذشته

حیدری با اشاره به انتشار سه ویژه نامه حقوق مالكیت ادبی و هنری در سال گذشته مختص دستاوردهای علمی همایش ها این ویژه نامه به دو صورت دیجیتال و كاغذی در اختیار افراد قرار گرفت.

* فرهنگ سازی برای حمایت از حقوق مالكیت ادبی و فكری

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش ما بر این است كه با فرهنگ سازی بیشتر وبهتر با دعوت از مسوولان مرتبط بتوانیم حوزه مغفول واقع شده و دور از نظر و توجه حقوق مالكیت ادبی و هنری را بیشتر از پیش مورد توجه قرار داده شود.

* تا به حال در حوزه كپی رایت به كنوانسیونی ملحق نشدیم

حیدری با بیان اینكه در بحث الحاق به كنوانسیون ها و بحث حمایت از حقوق مالكیت فكری در كشور در دو رشته حقوق مالكیت ادبی و حقوق مالكیت صنعتی در حوزه حقوق مالكیت ادبی چندین گام عقب هستیم ، گفت: از حوزه مالكیت صنعتی چه بحث الحاق چه بحث قوانین داخلی آنها قوانینشان روزآمدتر شده الحاق به كنوانسیون ها بیشتر انجام شده و در حوزه كپی رایت ما تا به حال به یك كنوانسیون هم ملحق نشدیم.

به گفته وی، اگر به این اتفاق نظر دست پیدا كنیم انشاالله حمایت از آثار ادبی و هنری ما جنبه ملی و بین المللی پیدا می كند.

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چون كشور ما در زمینه خلق آثار ادبی و هنری به مراتب از بسیاری از كشورها برتر بوده به نظر می رسد كه ضرورت حمایت ملی از آثار ادبی و هنری با الحاق به كنوانسیون های بین المللی زودتر و بهتر پوشش داده می شود.

* نگاه به قوانین حمایت از مولفان و هنرمندان

حیدری با اشاره به آخرین قانون كشور كه مربوط به سال 1348 است گفت: قانون حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان بعد از آن، ما قوانین مكمل قانون را به شكل محدود داشتیم ولی قانون جامعی كه بتواند با قوانین روزآمد و بین المللی و نیازهای ملی و منافع كشورمان عرضه شده باشد نداشتیم .

* هنرمندان و پدیدآورندگان داخل كشور هنوز حقوق خود را نمی شناسند

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه هنرمندان و پدیدآورندگان در داخل كشور هم هنوز حقوق خودشان را نمی شناسند و همان قانون 1348 به طور كامل اجرا نمی شود، گفت: بیشترین ادعای ما در این زمینه این است كه آثار ما را كشورهای خارجی به تاراج می برند وما نمی توانیم حمایت كنیم.

حیدری افزود: حمایت از حقوق مولف در داخل كشور به طور كامل محقق نشده علیرغم اینكه دولت تلاشش بر شناسایی این حق است هنوز پدیدآورندگان ما دنبال این حق خودشان نیستند.

به گفته وی، به طور معمول اگر وسیله و مال مادی داشته باشیم ماشین و كتاب به طور فیزیكی مورد سرقت قرار گیرد همه آن صاحبان مال برای احقاق حقشان به كلانتری و دادگاه مراجعه می كنند،در حالیكه اموال فكری كه همان آثار ادبی و هنری هستند به راحتی مورد دستبرد قرار می گیرند و خود صاحب مال جویای پیگیری آن حق در محاكم و در مراجع ذیصلاح نمی كنند.

* بی توجهی به حقوق پدیدآورندگان آثار ایرانی در خارج كشور

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع ارائه آثار در عرصه بین الملل هم اشاره كرد و گفت: متاسفانه عرصه بین المللی ما محدود به موافقتنامه های دو جانبه ای است كه با كشورهای دیگر منعقد شده و اینها خیلی اجرایی نیست چون ما حقوق پدیدآورندگان آنها رادر داخل كشورمان مورد احترام قرار نمی دهیم بدیهی است كه عمل متقابل انجام می شود و حقوق پدیدآورندگان ما در كشورهای آنها مورد احترام قرار نمی گیرد.

حیدری افزود: عمده ترین مانعی كه ما در زمینه حمایت از آثار ادبی و هنری در كشورهای دیگر داشتیم نپیوستن الحاق جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون برن به عنوان كنوانسیون مادر است.

به گفته وی، بدیهی است كه شروطی در این كنوانسیون برای ما وجود دارد كه اگر ما به این كنوانسیون ملحق شویم از این ظرفیت های قانونی كه وجود دارد استفاده می كنیم ولی اگر در شرایط اضطرار و در زمان الحاق به سازمان های بین المللی ما این كنوانسیون را بپذیریم شروط از بین رفته و نمی توانیم آنها را مدنظر قرار بدهیم.

* پیوستن به كنوانسیون های بین المللی برن و رم نیاز به اجماع مسئولان دارد

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ در خصوص پیوستن ایران به كنوانسیونهای رم و برن، بر سر منافع و ضررها و فواید و هزینه هایی كه برای كشور دارد هنوز اتفاق نظری وجود نداشته برخی از مسوولین دغدغه این را دارند كه مبادا با الحاق به كنوانسیون برن مصرف كنندگان داخلی ما متضرر بشوند.

وی ادامه داد: به هر حال ما در بعضی از حوزه ها مثل حوزه های نرم افزار چندان پیشرو و پیشگام نبودیم اگر چه ما در طی سال های اخیر ما مصرف كنندگان بسیاری در حوزه نرم افزار داریم و در قبال آن تولیدكنندگان بسیار خوبی داشتیم تولیدكنندگان ما برای اینكه آثارشان به راحتی مورد دستبرد قرار نگیرد ناچار هستند شركت هایی را در كشورهای دیگر به ثبت برسانند و به تبع آن شركت اثرشان را در آن كشور به ثبت برسانند.

حیدری افزود: به هر حال این به عنوان آمار تولید آن كشور محسوب می شود نه آمار تولید كشور ما، لذا این خلا وجود دارد و این اتفاق نظر هنوز به وجود نیامده بر همین اساس برای رفع همین دغدغه قرار بر این است كه موضوع الحاق ما به كنوانسیون بین المللی به عنوان یك طرح پژوهشی با در نظر گرفتن آثار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمیع و تكمیل و به دولت تقدیم شود.

به گفته وی بدیهی است كه دستاورد علمی این موضوع به تمام مسوولان نظام ارائه خواهد شد و بعد از آن جمع بندی كامل برای الحاق به كنوانسیون برن صورت خواهد گرفت.

* حضور چند مهمان خارجی در همایش

حیدری در ادامه از حضور چند مهمان خارجی در ششمین همایش حقوق مالكیت ادبی، هنری، و حقوق مرتبط در روز 13 اردیبهشت ماه جاری خبر داد و گفت: دو پروفسور و كارشناس متخصص از سازمان جهانی مالكیت فكری در این همایش حضور خواهند یافت.

وی این مهمانان را از كشورهای سوئیس و از كاركنان سازمان جهانی مالكیت فكری و یك نفر از مجارستان عنوان كرد.

* دعوت برای حضور در همایش حقوق مالكیت ادبی وهنری/صدور گواهی نامه

مدیر كل دفتر حقوقی و مالكیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دعوت از همگان برای حضور در ششمین همایش حقوق مالكیت ادبی، هنری، و حقوق مرتبط در روز 13 اردیبهشت ماه جاری، اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای حضور افراد وجود ندارد و قصدمان فرهنگ سازی است و قرار نیست هزینه ای بابت ثبت نام در همایش دریافت شود در عین حال كه قرار است گواهی های لازم برای این همایش و نشست علمی صادر شود.

حیدری تاكید كرد: تمامی اصحاب فرهنگ و هنر برای احترام به حقوق خودشان و شناخت شناسایی هر چه بیشتر و رسمیت بخشیدن به این حقوق، این حوزه را بیشتر جدی بگیرند مطالبه داشته و از این نشست ها و ظرفیت هایی كه دولت دارد و زمانی را صرف این اقدامات انجام می دهد استقبال به عمل آورند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 82045570 (5288071):www. irna. ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین