پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۵۳۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
طبق بررسی هایی که از دیروز انجام شد تا کنون هیچ نامه و یا بخش نامه رسمی که دال بر آزاد سازی قیمت فولاد ویا سقف رقابت در بورس کالا باشد از سوی وزارت صمت و وزیر صنایع انتشار نیافته است.
شار سال : طبق بررسی هایی که از دیروز انجام شد تا کنون هیچ نامه ویا بخش نامه رسمی که دال بر آزاد سازی قیمت فولاد ویا سقف رقابت در بورس کالا باشد از سوی وزارت صمت و وزیر صنایع انتشار نیافته است.
آنچه که دیروز بورس ۲۴ منتشر کرد بیشتر تحلیل مصاحبه وزیر از سوی نویسنده بود.اخبار حکایت از عرضه سنگین ورق فولاد مبارکه در هفته جاری دارد.اما در رسته تیر وگرد قوانین دست وپاگیر وقریب به ۲۰نامه وبخش نامه ضد و نقیضی که در یکماه گذشته از سوی سازمان بورس و وزارت صمت رد وبدل شده،معاملات را در بورس کالا قفل کرده است.واین خود از دلایل رسمی انتشار شایعات وافزایش قیمت هاست.

از سوی دیگر سازمان بازرسی بدون در دست داشتن بیس قیمتی مشخص ،با دلیل یا بدون دلیل مشغول گیر دادن به انبار داران وتولید کنندگان است.در چند مراجعه حضوری که شخص بنده به این اداره داشتم ،هنوز هیچ ساز وکار مشخصی برای کشف قیمت محصولات فولادی برای مصرف کنندگان وجود ندارد.وفروشندگان نیز هنوز اطلاع دقیقی ندارند که فاکتورهای فروش آنها می بایستی در چه محدوده ای باشد تا از سوی سازمان تعزیرات به گران فروشی متهم نشوند.
طبق نامه ای که تا تاریخ ۵مرداد در سایت سازمان حمایت از مصرف کننده موجود بود رقم خورده فروشی تیر وگرد می بایستی ۳۷۴۰۰تومان می بود .اما از این تاریخ به بعد حتی خود سازمان هم رقم مشخصی ندارد چون هیچ گونه معامله مشخص تیر وگرد در بورس انجام نشده است.

**هرچند با قیمت گذاری دستوری به عنوان طرحی که منافی اقتصاد وتجارت آزاد است از پایه مخالفم ولی معتقدم اصرار بر آزاد سازی قیمت فولاد براساس نرخ بازارثانویه باعث ایجاد تورم شدید (خارج از توان خرید مردم) و رکود فراگیر در بازار فولاد خواهد شد .وصنعت فولاد را به سرنوشت صنعت هوانوردی و گردشگری دچار خواهد کرد.قطعا قاطبه صنف فولادی با ادامه وضع موجود موافق نیستند .وبه نظر می رسد که وزارت صمت در مورد بازار فولاد راه ترکستان را پیش گرفته است.که جز ادامه رکود وخروج سرمایه حاصلی برای این بازار نخواهد داشت.شاهد مدعا اینکه نمادهای فلزی در بورس امروز اکثرا منفی وبدون خریدار است.

پس به نظر می رسد بهترین راه حل ،اصلاح نرخ پایه محصولات فولادی به صورت ریالی ونه دلاری (بادر نظر گرفتن قیمت های واقعی سطح بازار) وتسهیل شرایط فروش به صورت گسترده باشد.
در این صورت می توان امید وار بود که بازار فولاد در یک حرکت روتین به تعادل برسد.
والا با شرایط بگیر و ببند فعلی و عرضه محصولات به صورت شعاری ،گره ای از این کلاف سردر گم باز نخواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین