پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: 19 طرح تحقیقاتی جامع با محوریت منابع آبی در این مرکز با نگاه ویژه به ظرفیت های دریاچه های پشت سد اجرایی شده است.

9شعارسال: علی نکویی فر روز سه شنبه  افزود: شناخت و ظرفیت سنجی برخی منابع آبی استان از قبیل دریاچه های مخزنی پشت سدهای ارس، ارس2، حسنلو، شهید قنبری، بارون، زولا، چپرآباد، مهاباد، احمدآباد، کانسپی، قیقاج، سنجاق، دریک، سد ورگیل، جلدیان و خراسانه از جمله این طرح ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه پژوهش ها در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور پویا و مداوم است، بیان کرد: پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان، خاویاری و کپور ماهیان در محیط محصور قفس از طرح هایی است که با هدف توسعه تولید آبزیان به اجرا در می آید.

وی با اشاره به پرورش و تولید انبوه آرتمیا در استخرهای عایق بندی شده اضافه کرد: اجرای طرح ارزیابی اپی ژئولوژیکی عوامل خطر محیطی و مدیریتی در بروز برخی عوامل خاص ویروسی قزل آلای رنگین کمان، بررسی مقایسه ای اثر زیستی استفاده از سیست دکپسوله آرتمیا ارومیانا و غذای تجاری به عنوان غذای لاروی ماهی آزاد دریای خزر، بررسی آلودگی به باکتری های خانواده آئروموناس و ویروس SVC در کپور ماهیان چینی و ماهی سوف تکثیر شده مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی شهید کاظمی پلدشت، اجرای طرح پایش عوامل انگلی و قارچی کپورماهیان چینی و ماهی سوف تکثیرشده در مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی شهید کاظمی پلدشت، مطالعه اثر الحاق Lactococcus lactis بر طول مدت ماندگاری فیله قزل آلای رنگین کمان در شرایط بسته بندی در خلاء در دمای انجماد زیر 18 درجه سانتیگراد از جمله این طرح هاست.

وی ادامه داد: علاوه بر آن طرح تحقیقاتی بررسی مقایسه ای رشد و بقاء ماهی اسکار تغذیه شده با پریان میگو، آرتمیا، کرم خاکی و غذای کنسانتره، بررسی امکان تولید فرآورده های با ارزش افزوده (برگر، فینگر) از گوشت ماهی سیم سد ارس، ارزیابی ذخایر آبزیان دریاچه مخزنی ارس، بررسی علل وقوع سندرم تلفات تابستانه کپور ماهیان در استخرهای پرورشی استان گیلان و مطالعه اثرات ضد میکروبی و آسیب شناسی AQUAOMNICIDE در ماهی قزل آلای رنگین کمان، ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه و تاثیر عوامل اکولوژیکی بر آن، افزایش بهره وری آب های غیر متعارف با تولید زیتوده آرتمیا، تولید سه محصول فرآوری شده آرتمیا و اجرای تولید مایع نگهدارنده ناپلی آرتمیا نیز از سایر طرح های تحقیقاتی در حال اجراست.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ادامه داد: پایش ذخایر شاه میگوی آب شیرین دریاچه سد ارس، معرفی ماهی سوف به صنعت آبزی پروری و تشکیل بانک ژن آرتمیا از طرح های تحقیقاتی دیگر در دست اجرا توسط محققان در این مجموعه است.

نکویی فر گفت: این مرکز دارای پنج واحد آزمایشگاه تحقیقاتی، 2 سالن فرآوری، 2 واحد سردخانه با ظرفیت 30 تن و واحد استخرهای پرورش آرتمیا به مساحت یکهزار و 200 مترمربع است.

وی افزود: آزمایشگاه های این مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی راهبردی ریاست جمهوری بوده و آزمایشگاه های شیمی آب و بهداشت و بیماری های آبزیان دارای گواهینامه معتمد محیط زیست است.

وی اضافه کرد: این مرکز با سه بخش پژوهشی شامل تکثیر و پرورش آبزیان، ارزیابی ذخایر و بوم شناسی، فن آوری زیستی و فرآوری آبزیان با 6 گروه تحقیقاتی و یک گروه ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی، عمده فعالیت های پژوهشی و ترویجی خود را انجام می دهد .

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بیان کرد: کتابخانه مرکزی این مرکز دارای 2 هزار و 200 نسخه کتب فارسی و لاتین، 95 عنوان پایان نامه دانشجویی و 112 عنوان گزارش نهایی طرح های تحقیقاتی در زمینه های آرتمیا، تکثیرو پرورش آبزیان، بهداشت و بیماری های آبزیان، بوم شناسی و ارزیابی ذخایر، تغذیه آبزیان، فرآوری آبزیان و ژنتیک است و به محققان در یافتن مرجع پژوهشی کمک می کند.

به گزارش ایرنا مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز 11 گانه موسسه های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق 18 گانه آرتمیا در کشور است.

آذربایجان غربی از استان های به نام کشور در حوزه آبزی پروری، صید و صیادی در منابع غیر ساحلی و آب های داخلی در کشور است؛ این استان سالانه با تولید 270 تن شاه میگو جزو استان های برتر در این زمینه بوده و با تولید انواع آبزیان در بین استان های غیر ساحلی ایران دارای رتبه اول است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 ، کدخبر:83021988 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
اجرایی این طرح ها خبر خوبیه!
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
طرح خوبیه که اجرایی بشه به شرط اینکه در سح وسیع عملیاتی بشه وازش استفاده بشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین