پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
پنج سال است که ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس کاهش یافته و این روند نزولی تا مرز انقراض این گونه باارزش آبزی در حال پیشروی است. این گونه مهم آبزی مختص به آذربایجان غربی در سال‌های گذشته یکی از منابع مهم ارزآوری به شمار می‌رفت، اما در سال‌های اخیر با کاهش ذخایر، میزان صید آن از سالانه ۶۰ به کم‌تر از 5/5 تن رسیده که بیانگر به صدا درآمدن زنگ هشدار است.
شعارسال: پنج سال است که ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس  کاهش یافته و این روند نزولی تا مرز انقراض این گونه باارزش آبزی در حال پیشروی است. این گونه مهم آبزی مختص به آذربایجان غربی در سال‌های گذشته یکی از منابع مهم ارزآوری به شمار می‌رفت، اما در سال‌های اخیر با کاهش ذخایر، میزان صید آن از سالانه ۶۰ به کم‌تر از 5/5 تن رسیده که بیانگر به صدا درآمدن زنگ هشدار است.
 
تردد غیرمجاز و صیدهای بی‌رویه و غیرمجاز صیادان در سال‌های اخیر و غفلت مسئولان از این امر موجب شده امروز شاهد خطر انقراض مهم‌ترین و ارزآورترین گونه آبزی آذربایجان غربی باشیم که اگر چاره‌اندیشی درستی نشود، یکی از منابع اقتصادی استان از بین می‌رود.
 
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در جلسه بررسی آخرین وضعیت این آبزی مهم و اقتصادی با اشاره به کاهش ذخایر شاه میگو و خطر انقراض این آبزی اظهار داشت: زنگ خطر انقراض این آبزی از سال ۹۳ به صدا درآمده و در صورت بی‌توجهی باید شاهد از بین رفتن این گونه ارزشمند در سد ارس باشیم.
 
علی نکویی‌فرد به مهر گفت: بر اساس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، مطالعات قبلی و فعلی در دریاچه سد ارس نشان می‌دهد که در سالیان اخیر شرایط برای زیست شاه میگو در این دریاچه نامطلوب بوده و میانگین اندازه جمعیت شاه میگو به‌شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین تراز صادراتی شیلات آذربایجان غربی (‌۵۰ گرم وزن و ۱۲۰ میلی متر طول) رسیده است که محققان عوامل مختلفی را در خصوص تغییر در اندازه شاه میگو در این سیستم آبی بیان می‌کنند.
 
شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس در آستانه انقراض
 
نکویی‌فرد با بیان این‌که تحقیقات در زمینه بهبود شرایط زیستی شاه میگوی سد ارس در این مرکز ادامه دارد و نقش تولید این محصول استراتژیک در اشتغال‌زایی و تولید پایدار در منطقه انکارناپذیر است، افزود: در نظر داریم در کنار شرایط بهبود شرایط زیستی در دریاچه پشت سد ارس، در استخرها و منابع آبی مستعد نیز اقدام به پرورش شاه میگو کنیم.
 
وی با اشاره به انجام مطالعات در زمینه پرورش و تولید شاه میگوی سد ارس توسط این مرکز افزود: برای بهبود ذخایر این آبزی سال گذشته صید آن ۱۵ روز دیرتر از فصل صید آغاز و ۲۰ روز نیز زودتر خاتمه یافت، اما متأسفانه شرایط همچنان نامناسب است.
 
نکویی‌فرد با اشاره به سهیم‌بودن کشور آذربایجان در سد ارس و نیز منابع پرورش و صید شاه میگوی سد ارس گفت: ایجاد استرس، کاهش کیفیت آب سد در سمت ایران و نیز کاهش ارتفاع به همراه سایر عوامل انسانی موجب فرار شاه میگوها به سمت کشور آذربایجان شده و باید برای این امر چاره‌اندیشی شود.
 
صید غیرمجاز، تهدیدی برای ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این نشست با بیان این‌که صید غیرمجاز تهدیدی جدی برای ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است، گفت: این امر موجب برهم خوردن اکوسیستم و شرایط زیستی شاه میگو می‌شود.
 
رسول جلیلی با اشاره به جایگاه و اهمیت فعالیت‌های آبزی‌پروری در تأمین غذای سالم و مورد نیاز آحاد جامعه عنوان کرد: استان قابلیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه رشد و توسعه آبزی‌پروری دارد و امکان تولید، فرآوری و توسعه پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه نیز باید بررسی و مطالعه شود.
 
وی با بیان این‌که بهره‌برداری‌های غیر اصولی موجب شده تا حیات دریاچه ارومیه با خطر جدی مواجه باشد، افزود: شاه میگو به عنوان یک موجود ارزشمند در مباحث صادراتی دارای اهمیت فراوانی برای آذربایجان غربی است و نباید اجازه داد این ذخایر با خطر مواجه شوند.
 
جلیلی برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از منابع را ضروری بیان کرد و گفت: یکی از عواملی که موجب شده امروز در مباحث آبزی‌پروری به ویژه شاه میگو با مشکل مواجه شویم، صدور مجوز بدون ارزیابی‌های لازم است.
 
ذخایر شاه میگوی سد ارس در خطر انقراض
 
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به ذخایر مهم‌ترین آبزی دریاچه پشت سد ارس، افزود: در سال‌های گذشته به‌طور میانگین بین ۶۰ تا ۲۷۰ تن شاه میگو از منابع سد ارس صید می‌شد که طی دو سال اخیر ذخایر این آبزی ارزشمند در خطر انقراض قرار گفته است.
 
محمدباقر قریشی بیان این‌که از سال ۹۳ تاکنون با ورود و افزایش تردد صیادان غیرمجاز به سد ارس عملاً تولید و پرورش شاه میگو دچار مشکل اساسی شده است، عنوان کرد: صید بی‌رویه و غیرمجاز در کنار سایر آبزیان در این منطقه موجب بروز بحران اساسی در زمینه ذخایر شاه میگوی سد ارس شده است.
 
وی با اشاره به اهمیت تولید و احیای مجدد آرتمیای دریاچه ارومیه نیز گفت: مدیریت شیلات استان در سال‌های اخیر پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب را با هدف بازسازی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم با کمک مسئولان ذی‌ربط گام مهمی در جهت احیای مجدد این آبزی ارزشمند در استان برداشته شود.
 
قریشی با اشاره به فعالیت شش شرکت بهره‌بردار در دریاچه پشت سد ارس در زمینه تولید شاه میگو اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید و ذخایر این آبزی اقتصادی و ارزشمند افزایش و تردد غیرمجاز صیادان در دریاچه پشت سد ارس است.
 
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان این‌که علت اصلی در خصوص کاهش ذخایر این آبزی و ادامه روند نزولی آن توسط موسسه تحقیقات آرتمیای کشور در دست مطالعه و بررسی است، گفت: ترددهای غیرمجاز صیادان و ایجاد استرس برای شاه‌میگو سبب فرار این آبزی به سمت آب‌های کشور آذربایجان شده است.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری سبزینه    ،تاریخ انتشار:  15 دی   1398،کدخبر:   79976،www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
اینا که میتونن فرار میکنن
ما هم نمی تونیم
وگرنه فرار می کردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین