پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان عصر جمعه در نشستی با تجار این كشور، اطمینان داد كه ایران از هیچ تلاشی در جهت حمایت از گسترش روابط تجاری و اقتصادی با پاكستان دریغ نخواهد كرد.
شعار سال:'مهدی هنردوست' كه برای انجام رایزنی های اقتصادی-سیاسی با عالی ترین مقامات دولت ایالتی پنجاب پاكستان و فعالان تجاری و اقتصادی این ایالت كه اصلی ترین قطب صنعت و اقتصاد پاكستان محسوب می شود، به شهر لاهور مركز این ایالت سفر كرده است، در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی لاهور، حمایت همه جانبه ایران را از افزایش تجارت بین دو كشور همسایه مورد تاكید قرار داد.

وی در این نشست گفت: برای فعال شدن بیش از پیش روابط تجاری فیمابین، وظایف مهمی بر دوش بخش خصوصی دو كشور است و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاكستان تلاش حداكثری خود را برای تسهیل همكاری بخش های خصوصی دو كشور انجام خواهد داد.

هنردوست گفت: سفارت از تمام ظرفیت خود برای تسهیل ارتباط بین تجار و زمینه سازی برای ارتباطات بازرگانی استفاده خواهد كرد و در زمینه صدور روادید برای تجار پاكستانی نیز نهایت همكاری را خواهد داشت.
نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در پاكستان خطاب به فعالان تجاری و اقتصادی این كشور گفت كه ظرفیت های فراوانی بین دو كشور وجود دارد و این ظرفیت ها باید در سطح گسترده تری نسبت به همكاری های كنونی، فعال شود.

هنردوست همچنین به سفر اخیر هیاتی از سازمان بنادر و كشتیرانی پاكستان به ایران اشاره كرده و آن را سرآغاز تحول بسیار مهم بین دو كشور دانست. وی گفت: این سفر می تواند زمینه ساز همكاری های بندری و شركت های كشتیرانی دو طرف و نیز آغازی برای استفاده مشترك از ظرفیت بنادر گوادر و چابهار به عنوان دو بندر مكمل باشد.

ناصر سعید سرپرست اتاق بازرگانی لاهور نیز در این دیدار، علاقه فراوان تجار پاكستانی به افزایش همكاری و تعامل با بخش خصوصی ایران را مورد تاكید قرار داد و گفت: پس از رفع تحریم ها، یك هیات تجاری متشكل از 20 شركت پاكستانی به ایران سفر كردند كه مورد استقبال خوب طرف های های خود در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان قرار گرفتند و توافق های خوبی در جریان این سفرها به دست آمده است.
ناصر سعید با اشاره به صنایع نساجی و غذائی پاكستان، آن را به عنوان دو مورد از ظرفیت های بالای پاكستان برای همكاری با ایران دانست و گفت كه كشورش برای صدور محصولات این صنایع به ایران آمادگی دارد.

سرپرست اتاق بازرگانی لاهور همچنین اعلام كرد كه قرار است دو هیات بازرگانی از پاكستان در خرداد ماه سال جاری به ایران سفر كنند و دیدارهای متعددی با همتایان خود در ایران داشته باشند.
وی با تاكید بر ضرورت فعال شدن هر چه بیشتر بخش خصوصی بین دو كشور گفت: در صدد تنظیم چارچوبی برای نظام مند كردن تجارت با بخش خصوصی ایران هستیم و در سفر آتی خود به ایران، آن را نهائی خواهیم كرد.

ناصر سعید فعال شدن خط لوله گاز و همچنین افزایش صادرات برق ایران به پاكستان را به عنوان عوامل موثر بر افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری دو كشور دانست.

در این دیدار در مورد فعال سازی روابط بانكی بین ایران و پاكستان نیز گفت و گو شد. بر این اساس، مقرر شد با تقویت ارتباطات و آماده سازی زمینه لازم، روابط بانكی فیمابین برقرار شود و شعب بانك های ایرانی و پاكستانی به صورت متقابل در دو كشور افتتاح شود.

در این دیدار همچنین راه اندازی خط مستقیم هوائی بین پایتخت های ایران و پاكستان هم مورد توجه قرار گرفت و تاكید شد كه با توجه به افزایش تعاملات تجاری بین دو كشور، ایجاد خط هوائی مذكور دور از انتظار نخواهد بود.

تجار پاكستانی در این دیدار خواهان استفاده از ظرفیت ترانزیتی بالقوه پاكستان برای ارتباط های منطقه ای به ویژه بین ایران و چین شدند و گفتند: در حال حاضر راهروی اقتصادی پاكستان به چین در حال احداث است كه تكمیل آن تحولی اساسی در اقتصاد پاكستان بوجود خواهد آورد و ایران می تواند برای كوتاه كردن مسیر ترانزیت تجاری خود با چین از آن استفاده كند.

علاوه بر موارد یاد شده، احیای زیرساخت های ریلی میان ایران و پاكستان و نیاز به تعمیر و بازسازی آن نیز در دیدار سفیر ایران و اتاق بازرگانی لاهور مورد تاكید قرار گرفت.

ضرورت و اهمیت تقویت همكاری های مركزی میان ایران و پاكستان نیز از سوی دو طرف مورد تاكید قرار گرفت.

اتاق بازرگانی لاهور از قدیمی ترین اتاق های بازرگانی پاكستان است. با توجه به اینكه بیشتر مقام های عالی دولت كنونی پاكستان همچون نخست وزیر و وزیر دارائی قبلا در این اتاق عضو بوده اند، این اتاق نقش مهمی در انجام رایزنی های اقتصادی داخلی و همكاری های اقتصادی پاكستان با كشور های مختلف دارد.
ایالت پنجاب به عنوان بزرگ ترین قطب صنعتی، تجاری و كشاورزی پاكستان، بیش از نیمی از جمعیت 190 میلیون نفری این كشور را در خود جای داده است و نقشی بی بدیل در چرخه صنعت و اقتصاد پاكستان ایفا می كند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سفر دو روزه به ایالت پنجاب(پنجشنبه و جمعه)، علاوه با رایزنی با فعالان تجاری این ایالات، دیدارهای مهمی با شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب و ملك محمد رفیق راجوانا استاندار این ایالت انجام داد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395کدمطلب : 82045961 www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین