پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۴۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
مؤسسه تحقیقاتی آکسفورد پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ با رشد منفی ۳.۷درصدی مواجه شود و صادرات و واردات ایران در این سال به‌ترتیب ۱۶.۲درصد و ۱۰درصد کاهش یابد.
شعارسال:مؤسسه تحقیقاتی آکسفورد پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ با رشد منفی ۳.۷درصدی مواجه شود و صادرات و واردات ایران در این سال به‌ترتیب ۱۶.۲درصد و ۱۰درصد کاهش یابد.

تحلیل اقتصاددانان مؤسسه آکسفورد نشان می‌دهد، دور بعدی تحریم‌های دولت آمریکا علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران در اوایل ماه نوامبر، موجب تضعیف اقتصاد این کشور خواهد شد.

مؤسسه آکسفورد اکونومیکس در گزارش جدید خود در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌نویسد: «ما انتظار داریم تحریم‌ها موجب بازگشت اقتصاد ایران به وضعیت رکود شود و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019 به منفی 3.7 درصد برسد».

محمد بردستانی، و مایا سنوسی، دو تحلیلگر مؤسسه آکسفورد اکونومیکس در این گزارش می‌افزایند: «دور بعدی تحریم‌ها که از 4 نوامبر آغاز می‌شود و صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد، ضربه‌ای اساسی به رشد اقتصادی ایران وارد خواهد کرد».

این اقتصاددانان اضافه کرده‌اند، ایران «باید اطمینان حاصل کند که شرکای تجاری باقی‌مانده این کشور تسلیم خواسته‌های آمریکا نمی‌شوند و خرید نفت از این کشور را ادامه خواهند داد. اتحادیه اروپا، کره، ژاپن و امارات در شش‌ماهه نخست امسال مجموعاً 41 درصد کل 2.6 میلیون بشکه نفت صادرشده توسط ایران را خریداری کردند و احتمالاً تحت فشارهای سنگین دولت آمریکا، خرید نفت از ایران را کاهش خواهند داد و یا متوقف خواهند کرد».

مؤسسه آکسفورد انتظار دارد که دو کشور چین و هند با ادامه خرید نفت از ایران، تحریم‌های آمریکا علیه این کشور را نادیده بگیرند.

به‌عقیده تحلیلگران، در این میان هند نقشی تعیین‌کننده را ایفا می‌کند. «درجه کاهش خرید نفت هند از ایران هنوز مشخص نیست. این کشور به‌دنبال گزینه‌های پرداخت جایگزین جهت ادامه خرید نفت از ایران است. هند و ترکیه در نیمه نخست امسال مجموعاً 773 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریدند.

این گزارش پیش‌بینی کرده که میزان مصرف بخش خصوصی در سال 2019 به‌دلیل افزایش نرخ تورم و افت ارزش ریال، 2 درصد کاهش یابد، همچنین پیش‌بینی شده که میزان مصرف دولت نیز 3 درصد افت کند.

مؤسسه آکسفورد همچنین پیش‌بینی کرده که «میزان سرمایه گذاری در ایران در سال 2019 میلادی 13 درصد کاهش یابد، زیرا از هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی در حال خروج از ایران هستند... ما انتظار داریم میزان صادرات و واردات ایران در سال 2019 به‌ترتیب 16.2 و 10 درصد کاهش یابد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار14شهریور 97، کدخبر: 1821229، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین