پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه وزارت نیرو تعهد محضری داده که سد هراز دو سال بعد از جابجایی پسماندها از منطقه عمارت، آبگیری شود، گفت: در صورتی که قبل از جابجایی زباله‌های عمارت به منطقه دیگر یا کمتر از مدت زمان دو سال از جابجایی زباله‌ها، این سد آبگیری شود، قطعا ما از طریق مقامات قضایی مسئله را پیگیری‌ می‌کنیم.

شعارسال: قرار است با احداث سد هراز ۶۴۵ میلیون مترمکعب آب سالیانه ذخیره و تنظیم و علاوه بر استفاده‌های کشاورزی، ۲۵ مگاوات برق نیز به صورت روزانه از این سد تولید شود. این سد در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر آمل واقع شده و کمتر از پنج کیلومتر با محل دفن زباله هفت شهر استان مازندران یعنی منطقه عمارت که نزدیک به ۳۵ سال است در آنجا دفن زباله صورت می‌گیرد، فاصله دارد. عملیات ساخت این سد در ارزیابی محیط زیست با مشکل مواجه شده و مسئولان ساخت این سد متعهد شده‌اند که دو سال بعد از انتقال پسماندها از این محل، سد را آبگیری کنند. به تازگی رضا اردکانیان وزیر نیرو پس از بازدید از سد مخزنی هراز اعلام کرده است، وضعیت خوبی در سد هراز پیش می‌رود و کار به روال در حال اجراست. تلاش داریم با حمایت دولت، نمایندگان مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه تامین منابع مالی برای سد هراز سرعت بگیرد، اما در حالی وزیر نیرو از ادامه روند ساخت سد صحبت می‌کند که هنوز اقدامات لازم برای جابجایی پسماندها صورت نگرفته است.

پیگیری‌ قضایی سازمان محیط زیست در صورت آب‌گیری سد هراز پیش از جابجایی پسماندها

مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست) در خصوص وضعیت سد هراز گفت: بیش از سی سال است مرکز دفن زباله شهرستان آمل و چند شهر دیگر استان در این منطقه قرار دارد. در زمانی که ارزیابی‌های زیست‌محیطی در سال ۹۰ برای این سد انجام شد، مدیرعامل آب استان تعهد محضری داد مبنی براینکه زمانی می‌تواند اقدام به آب‌گیری کنند که محل دفن زباله را که با عنوان عمارت شناخته می‌شود، دو سال قبل از آب‌گیری به منطقه دیگری منتقل کنند.

وی با بیان اینکه استاندار مازندران پیگیر محلی برای جابجایی محل زباله‌ها بود، خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌ زیست منطقه‌ای در حدود ۱۵ کیلومتر در بالادست این منطقه به سازمان آب و فاضلاب معرفی کرد تا زباله‌ها برای دفن به آنجا منتقل شود. در حال حاضر سازمان آب به ما اعلام کرده به دلیل اینکه زمین هنوز به این سازمان واگذار نشده، اقدامی در خصوص جایجایی زباله‌ها انجام نشده است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه زمانی سد آب گیری می‌شود که دو سال از جابجایی زباله‌ها سپری شده باشد، بیان کرد: اگر تا قبل از جابجایی زباله‌های عمارت به منطقه دیگر یا کمتر از مدت زمان دو سال از جابجایی زباله‌ها این سد آبگیری شود قطعا ما پیگیری‌های قضایی انجام خواهیم داد البته من بعید می‌دانم وزیر نیرو مقررات زیست محیطی را رعایت نکند.

اگرچه وزارت نیرو اعلام کرده موضوع جابجایی زباله‌ها در منطقه عمارت یک مشکل حاد نیست و قبل از زمان شروع آبگیری، امحاء و پاکسازی کامل محل انجام می‌شود و جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت، اما از آنجا که طبق برنامه ریزی قرار است این سد در سال ۹۸ به بهره برداری برسد و طبق گفته سازمان محیط‌زیست آبگیری سد باید حداقل دو سال پس از زمان جابجایی زباله‌ها از این منطقه انجام شود، بعید به نظر می‌رسد جابجایی زباله‌ها در منطقه عمارت به موقع انجام شود و مسئولان امر پیش از به سرانجام رساندن این ماموریت مهم، اقدامات عملیاتی برای تسریع در روند احداث سد را در دستور کار قرار داده‌اند.

هنوز نقشه آمایش نداریم

حسینعلی ابراهیمی (کارنامه مدیر کل محیط زیست استان مازندران) نیز با بیان اینکه مسئولان ساخت این سد تعهدنامه محضری داده‌اند، تصریح کرد: در گزارش ارزیابی که از سوی سازمان محیط‌زیست برای احداث این سد ارائه شد، آمده است که دو سال قبل از آبگیری سایت زباله در این منطقه باید جابجا شود.

وی ادامه داد: در صورتی که قبل از جابجایی این سایت زباله، بهره‌برداری از سد انجام شود قطعا سازمان محیط‌زیست با آنها برخورد خواهد کرد. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در یک نامه کتبی به ما دستور دادند تا در صورت عدم عمل به تعهداتشان به ویژه در خصوص سایت زباله اجازه آبگیری به سد داده نشود.

مدیر کل محیط زیست استان مازندران درباره منطقه جدیدی که قرار است، سایت زباله به آنجا منتقل شود، خاطرنشان کرد: دفن راهکار موقت برای زباله‌ها در استان مازندران است و راهکار دائم هم این است که به سراغ تکنولوژی‌های نوین مدیریت پسماند مانند زباله‌سوز، تولید برق ، بیوگاز و ... رویم، اما در شرایط فعلی اگر دفن زباله‌ها براساس اصول استاندارد باشد و از محفظه‌های استاندارد استفاده شود و تصفیه شیرابه هم وجود داشته باشد، قطعا می‌توانیم آن را مدیریت کنیم، اما اگر این الزامات رعایت نشود، بی‌شک انباشت زباله‌ها در نقطه دیگر نیز می‌تواند تهدیدی برای سد باشد، چراکه در یک حوضه آبریز قرار دارند.

ابراهیمی درباره معادن شن و ماسه گفت: هیچ فعالیتی براساس آمایش انجام نشده و نقشه آمایش نداریم، البته در بسیاری از نقاط اسناد آمایش وجود دارد. و در مجموع نمی‌دانیم در یک منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی و اکولوژیکی ظرفیت چند معدن وجود دارد. متاسفانه بی‌محابا مجوزهای فعالیت معدنی در این نقطه داده شده و طبیعتا سیستم‌های فرآوری معدن مانند سنگ‌شکن، دانه‌بندی و شستشو در این نقطه مستقر شدند که این موارد نیز باید مدیریت شود، چراکه پساب این موارد نیز می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها در فاصله بسیار نزدیک یا در بستر رودخانه واقع شده‌اند و اجاره بستر رودخانه به این کارخانه‌ها داده شده است و اگر مدیریت نشوند، می‌توانند به شدت خطرناک باشند.

فعالان محیط‌زیست که در ابتدا با احداث این سد مخالف بودند، در حال حاضر که حدود ۳۵ درصد از احداث این سد پیشرفت کرده، معتقدند که باید موارد زیست‌محیطی در خصوص احداث این سد از جمله وضعیت زباله‌ها و جاده‌ای که از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند، رعایت شود.

تا مشکلات زیست محیطی برطرف نشود، ادامه کار سد معنایی ندارد

مسعود مولانا (فعال محیط‌زیست) در خصوص سد هراز نیز گفت: اگر معیار ارزیابی‌ پروژه‌ها، سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد و کار کارشناسی این سازمان را قبول داشته باشند، بایددستگاه‌های دولتی به نظر این سازمان نیز احترام بگذارند.در سال‌های گذشته بارها مدیرکل محیط زیست استان مازندران اعلام کرد که این منطقه دارای مشکلات زیست محیطی است و تا این مشکلات برطرف نشود، ادامه کار معنایی ندارد.

وی ادامه داد: در منطقه عمارت در حدود ۲۵ کیلومتری آمل کوهی از زباله انباشته شده و شیرابه‌های آن تا محوطه سد آمده است و احداث سد در این منطقه یعنی آب شیرین را آلوده کرده و به مردم تحویل دهیم.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: تا برای این کوه زباله چاره‌ای اندیشیده نشود، احداث و آبگیری این سد معنا و مفهومی ندارد. علاوه بر شیرابه‌های زباله‌ها که مشکلاتی را برای این منطقه ایجاد کرده است جاده‌ جایگزینی هم که قرار است در جنگل‌های هیرکانی در بالادست احداث کنند مشکلات خاص خود را دارد و در مجموع احداث این سد با دو مشکل بسیار عمده مواجه است یکی جاده جایگزین که باعث تخریب بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی می‌شود و دیگری معضل شیرابه‌های زباله‌ها است.

ابراهیمی کارنامه بیان کرد: فعالان محیط‌زیست از ابتدا با جانمایی این سد مخالف بودند، اما در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کار پیش رفته است و نمی‌توانیم در حال حاضر با بنیان سد مخالفت کنیم اما باید موارد زیست‌محیطی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: نماینده آمل نیز قول مساعد داد تا چاره مناسبی برای عمارت زباله‌ها در این منطقه شود اما هیچ هنوز اقدامی انجام نشده است. همچنین در خصوص جاده جایگزین و برطرف کردن مشکلات آن نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته است متاسفانه در طول سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف سطح و عمق جنگل‌ها را از بین برده‌ایم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 14 شهریور 1397 ، کد خبر: 664407 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
کاش تو همه زمینه ها وهمه طرح هاتون اینطور جدی برخورد میکردین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین