پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
سد مخزنی هراز در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده آمل به تهران بر روی رودخانه هراز واقع شده است و کلنگ آن در سال ۱۳۸۹ به زمین زده شد. بزرگترین سد شمال کشور چشم انتظار بودجه ملی است و با بودجه‌های قطره‌چکانی کنونی و روند اجرای آن سال‌ها به طول می‌کشد.

شعارسال: ۱۶ سال پیش قرار بود با ساخت و تکمیل سد مخزنی هراز در مازندران میزان مدیریت و مهار ذخایر آب‌های سطحی در استان به بیش از ۴۰ درصد برسد و روز‌ها و شب‌های بیش از ۱.۵ دهه گذشت و مدیریت آب‌های سطحی مازندران از ۱۲ درصد فراتر نرفته است هراز همچنان تشنه جرعه‌ای آب است.

رکورد خشک و خالی برای بزرگترین سد مخزنی شمال؛ خشک یعنی بی آب ترین سد، خالی یعنی بی پول ترین پروژه

آب‌های سطحی مازندران از یک سو به دریا می‌ریزد و از سوی دیگر روی سرشاخه‌های آبی استان و در دیگر استان‌ها سد احداث شده و ورود آب به حوزه‌های آبریز مازندران هر روز کمتر می‌شود.

با این حال همه امید مازندران و کشاورزانش به بزرگترین سد مخزنی آن است تا آنچه را که از دیگران تمنا می‌کند در این سد جستجو کنند، ولی با گذشت بیش از ۱۶ سال از اجرای آن روند ساخت این پروژه به نیمه رسید و همچنان مازندران باید سال‌های سال منتظر بماند تا این سد تکمیل شود.

سد مخزنی هراز در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده آمل به تهران بر روی رودخانه هراز واقع شده است و کلنگ آن در سال ۱۳۸۹ به زمین زده شد. بزرگترین سد شمال کشور چشم انتظار بودجه ملی است و با بودجه‌های قطره‌چکانی کنونی و روند اجرای آن سال‌ها به طول می‌کشد.

با بهره‌برداری از این سد قرار است آب آشامیدنی ۶ شهرستان، ۴۵۰ روستا و ۱۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسرف فریدونکنار، نور و محمودآباد از آب مطمئن برخوردار شوند.

*دولت پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد ریالی دولت در ساخت سد هراز وعده داد با مولدسازی و تهاتر ساخت این پروژه بزرگ شتاب گیرد.

رکورد خشک و خالی برای بزرگترین سد مخزنی شمال؛ خشک یعنی بی آب ترین سد، خالی یعنی بی پول ترین پروژه

سید محمود حسینی پور  با بیان اینکه تاکنون ۵ هزار میلیارد ریال توسط دولت در این کلان پروژه سرمایه گذاری شده است، گفت: برای گره گشایی از این طرح راهبردی باید از ظرفیت بودجه ملی در قالب مولد سازی و تهاتر برای تامین مالی آن بهره گیری شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی پیش‌روی مازندران، تکمیل این پروژه راهبردی را برای آینده استان بسیار حائز اهمیت و استراتژیک خواند و گفت: تلاش می‌کنیم از اعتبارات ملی برای شتاب بخشی به روند تکمیل این پروژه بهره‌گیری کنیم.

*تکمیل سد هراز سه هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

استاندار مازندران به میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه اشاره کرد و گفت: برای ساخت و تکمیل این سطح به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و طبق برنامه ریزی این پروژه تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سد مخزنی هراز با استفاده از متخصصان داخلی و بدون دخالت هیچ شرکت خارجی در حال تکمیل است، نقش آن را در توسعه بخش کشاورزی منطقه حائز اهمیت دانست و گفت این پروژه تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و باید برای تکمیل آن از ظرفیت بودجه ملی استفاده کنیم.

ساخت سد هراز به عنوان «سد منگول» شناخته می‌شود و از سال ۷۰ اعتبار آن در ردیف ملی کشور قرار گرفته بود، اما به دلیل اختلافات سیاسی عملیات اجرایی آن ۱۹ سال بعد و در سال ۸۹ آغاز شد.

*سد هراز معادل ۸۰۰ قطعه آببندان و سد‌های موجود مازندران آب ذخیره می‌کند

حیدر داودیان مدیرعامل آب منطقه مازندران با بیان اینکه این ساعت از نوع خاکی با هسته رسی است، افزود: این پروژه ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر در حال احداث است و ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای آن ۶۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه این سد به تنهایی می‌تواند معادل سد‌های بزرگ و کوچک موجود در استان و ۸۰۰ قطعه آب بندان فعلی آب ذخیره کند، افزود: یکی از مشکلات بر سر راه تکمیل جاده‌های جایگزین در بخشی از محور هراز است.

داودیان: این سد به تنهایی می‌تواند معادل سد‌های بزرگ و کوچک موجود در استان و ۸۰۰ قطعه آب بندان فعلی آب ذخیره کند

وی ادامه داد: این سد موقع بهره‌برداری حدود ۹ کیلومتر از جاده هراز را به زیر آب می‌برد و هم اکنون جاده جایگزین با یک تونل به طول ۱۶۰۰ متر در دست ساخت است.

رکورد خشک و خالی برای بزرگترین سد مخزنی شمال؛ خشک یعنی بی آب ترین سد، خالی یعنی بی پول ترین پروژه


داودیان یادآور شد: از سال ۹۴ تا سال ۹۷ بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد و همچنین فاینانس ۴۵۰ میلیون ریالی برای تکمیل این سد در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه این سد قابلیت تامین آب زراعی ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و آب شرب ۱۴ شهر و حدود ۵۰۰ روستای منطقه دارد، افزود: تامین انرژی برق آبی به میزان ۲۵ مگابایت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست محیطی از دیگر مزایای این پروژه است.

داودیان با بیان اینکه در سد‌های فعال استان حدود ۱۲ درصد از آب‌های سطحی مازندران مهار می‌شود، گفت: این سد به تنهایی قادر است بیش از ۱۴ درصد آب‌های سطحی استان را مهار کند.

طی دهه‌های گذشته هر سال تکمیل و بهره برداری از سد هراز به سال دیگر موکول شد، اما روند تکمیل این سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی به اعتبارات ملی گره خورده است و به نظر می‌رسد با اعتبارات قطره چکانی، روند ساخت آن سال‌های سال به درازا بکشد. تاکنون تونل‌های انحراف آب و نیروگاه، حفاری‌های بستر، خاکریزی‌های فراز بند و نشیب بندی آن انجام شده است و بخشی از تاج نیز احداث شده و پیشرفت آن به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و به نظر می‌رسد با اعتبارات کنونی ۱۶ سال دیگر باید برای افتتاح این سد لحظه شماری کرد.

با پایان ساخت سد مخزنی هراز حدود ۹ کیلومتر از جاده فعلی هراز به علت واقع شدن در وسط دریاچه سد پس از آبگیری به زیرآب خواهد رفت که برهمین اساس ساخت جاده جایگزین در بالادست سد به طول حدود ۱۱ کیلومتر از چند سال گذشته توسط وزارت نیرو و وزارت راه همزمان با ساخت سد وارد فاز اجرایی شد. در سال‌های اخیر وبا توجه به روند فعالیت‌های عمرانی در سد هراز و حجم بالای تردد خودرو‌های عبوری از محل کارگاه سد، خطرات پیش بینی نشده را دوچندان کرده و به همین علت به علت گره‌های کور ترافیکی در این محدوده سد ایجاد می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار ، تاریخ انتشار: 29خرداد1402، کدخبر: 226656، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین