پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۴۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
براساس آمارهای بانک‌مرکزی و مرکز آمار رشداقتصادی ایران در دو سال گذشته مثبت بوده و پیش‌بینی‌های بانک‌جهانی و صندوق‌بین‌المللی پول نیز از رشدهای بیش از 3/7 درصدی حکایت دارد، اما دولت در کنار توجه به وضعیت معیشتی باید مراقب باشد که این دستاورد از بین نرود.

شعارسال: براساس آمارهای بانک‌مرکزی و مرکز آمار رشداقتصادی ایران در دو سال گذشته مثبت بوده و پیش‌بینی‌های بانک‌جهانی و صندوق‌بین‌المللی پول نیز از رشدهای بیش از 3/7 درصدی حکایت دارد، اما دولت در کنار توجه به وضعیت معیشتی باید مراقب باشد که این دستاورد از بین نرود.

به نظر می‌رسد اگر دولتمردان اقدامات لازم را انجام‌ ندهند، با از دست رفتن تورم تک‌نرخی کم‌کم باید منتظر منفی شدن رشد اقتصادی مثبت و بازگشت رکود باشیم.

آمارهای کاهشی معاملات مرداد ماه و شهریور ماه حکایت از آن دارد که در بخش مسکن از همین حالا رکود حاکم شده است.

کاهش سرمایه‌گذاری از سال 1390 به بعد در بخش ساختمان و افزایش قیمت ها در تولید و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده نشان می‌دهد که همچنان سرمایه‌گذاری در این بخش بسیاری پایین است و به نظر رشد بخش ساختمان در سال 97 تا منفی 4 درصد نسبت به سال 96 باشد. این در حالی است در سال 96 بعد از 6 سال بخش مسکن رشد مثبت اما پایین را کسب کرده‌بود.

اگرچه در چندماه ابتدایی اول سال رشد قیمتی مسکن باعث هجوم بسیاری از خریداران به سمت این بازارها شد اما بالارفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان واقعی باعث شده است که بسیاری از خریداران توانایی خرید خانه را نداشته باشند و از حجم خرید کاسته شود. معاملات آپارتمان در تهران طی مرداد نشان می‌دهد تعداد واحدهای فروخته‌شده نسبت به مرداد پارسال ۳۳%و نسبت به تیر ۹۷معادل ۵%کاهش داشته است. در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بیشترین افت معاملات در مرداد امسال نسبت به پارسال مربوط به منطقه۱۳ با افت نزدیک به ۵۰% بوده است.

نرخ سود بالای بانکی، محدودیت دسترسی به نقدینگی، بی‌ثباتی اقتصاد کلان و آشفتگی بازار های موازی ارز باعث شده است سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه همچنان دچار تردید باشند.

در بخش صنعت براساس آمار بانک مرکزی در سال 95 رشد 6,9 درصدو در سال 96 حدود 5,3 درصد بود. آشفته شدن بازار دلار باعث شده است که بسیاری از صنایع در بخش مواد اولیه و واردات آن دچار مشکل شده شوند و همین اتفاق باعث کاهش تولیدات صنایع شده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها در یک سناریو حتی افت بیش از 45 درصدی تولید خودروسازی در سه‌ماهه دوم سال و افت نزدیک به 5 درصدی در بسیاری از صنایع پیش بینی می‌شود.

رکود اقتصادی می‌تواند منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت های پایین دستی و ورود موج جدیدبیکاران به جمعیت بیکاری کشور شود. توجه تیم اقتصادی دولت به سبدهای کالایی و معیشت مردم نباید باعث غفلت از رشد اقتصادی شود.

آنچه مسلم در سال پیش رو با توجه به بحث تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی و به احتمال زیاد کاهش اعتبارات عمرانی دولت بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های پایین‌دستی دچار رکود شوند. این در حالی است که همچنان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز در گزارش‌های خود رشد اقتصادی ایران را همچنان بیش از 7/3 درصد پیش‌بینی کرده‌اند اما برای از دست نرفتن این دستاورد دولت باید از هم‌اکنون به دنبال پادزهرهای اقتصادی برای بحث تحریم‌ها باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری جوان آنلاین ، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1397 ، کدخبر:   925274، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
ا.ف75
دستاورد رشد اقتصادی؟؟ واقعا این رو دارین جدی میگین؟ چرا این رشد هارو ما نمیفهمیم!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین