پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۲۴۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸
سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است.

شعارسال: یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه کودک همسری پدیده‌ای است که از گذشته‌های دور در برخی جوامع رواج داشته، می‌گوید: کودک همسری آسیبی نوظهور نیست و در طول تاریخ جوامع مختلفی درگیر آن بوده‌اند اما موضوعی که باعث شده این پدیده امروز به نگرانی تبدیل شود تغییر در تفاوت رشد بین کودکان امروز و کودکان سده‌های قبل است.

سعیده السادات دهقان ادامه می‌دهد: واقعیت این است فرایند رشد جسمی و روحی کودکان امروز در مقایسه با کودکان چند سده و حتی چند دهه کندتر اتفاق می‌افتد که همین باعث می‌شود آمادگی ازدواج در آنها دیرتر ایجاد شود.

وی بیان می‌کند: سن قانونی برای ازدواج دختران در ایران 13 و برای پسران 15 سال در نظر گرفته شده ولی در پیوست همین ماده قانونی ذکر شده اگر دختر و پسری بخواهند قبل از این سنین ازدواج کنند؛ در صورتی‌که با اجازه ولی همراه باشد و مرجع قانونی هم این ازدواج را بلامانع تشخیص دهد، عقد رسمی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب شاهد اصلاحاتی در قانون ازدواج بودیم؛ توضیح می‌دهد: بر اساس اصلاحات قانونی صورت گرفته در سال 55، سن ازدواج دختران به 15 سال و پسران نیز به 18 تغییر کرد ولی بعد از انقلاب لایحه‌ای به مجلس ارائه شد و در نهایت سن قانونی ازدواج مجدداً به سنی که شرع برای بلوغ دختر و پسر مد نظر قرار داده تغییر کرد و کاهش یافت.

دهقان اضافه می‌کند: پسرانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند هم اغلب به ناچار وارد بازار کار سیاه می‌شوند که این امر هم از لحاظ جسمی و هم روحی تبعات جبران ناپذیری برای آنها به همراه دارد؛ در خانواده‌هایی که ازدواج زوجین در سنین پایین اتفاق می‌افتد اغلب مرد مسئولیت تأمین هزینه‌های خانواده را به عهده دارد و به واسطه سیکل معیوب اشتغال، احتمال بروز مشکلات اقتصادی و به تبع آن بسیاری مسائل دیگر بیشتر است.

وی با اشاره به تاثیری که رواج پدیده کودک همسری در جامعه دارد، می‌گوید: افزایش آمار ازدواج‌های نابالغ در طول زمان، جامعه‌ای نابالغ را می‌سازد که در زمینه‌های مختلف به رشد و بلوغ کافی نرسیده است؛ افزایش طلاق‌های رسمی، طلاق عاطفی، افزایش خشونت‌های خانوادگی و بالا رفتن آمار خیانت‌های زناشویی تنها بخشی از ویژگی‌هایی یک جامعه نابالغ است.

سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار ازدواج کودکان در استان اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در استان ثبت شده است؛ در سال 95 هم 212 پسر زیر 15 سال و 453 دختر زیر 14 سال در استان ازدواج کرده‌اند؛ این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران کننده است.

وی اظهار می‌کند: بدون شک مهاجر پذیری البرز و اینکه این استان پذیرای قومیت‌ها و گروه‌های جمعیتی مختلف است در ثبت این آمار بی تأثیر نبوده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت برترین ها، تاریخ انتشار: 17شهریور1397 ، کدخبر: 768930: www.bartarinha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ا.ف75
من فکر میکردم این موضوع فقط در استان های مذهبی ما رخ میده! خیلی دلم میخواد مقاله ای در زمینه بخونم تا بدونم دلیل چیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
نتیجه ی این آمار ها میشه آمار طلاق بالا که بیشترشون هم برای همین ازدواج دخترها در سن پایین هست.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
عکس جالبی گذاشتین
فرهنگ فرهنگ فرهنگ
خودمون مشکل داریم حتما که نباید چوب بالا سرمون باشه تا یه سری چیز ها رو رعایت کنیم؟
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
اخه اون هنوز بچه به سن بلوغ نرسیده...چرا باید این کارو کرد ؟؟؟

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین