پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : کودک همسری منجر به آسیب هایی چون؛ سقط جنین های غیرعمدی، مشکلات روحی و مرگ مادران کم سن و سال می شود که باعث شده از این پدیده به عنوان نقض حقوق بشر نام برده شود

شعارسال:استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : کودک همسری منجر به آسیب هایی چون؛ سقط جنین های غیرعمدی، مشکلات روحی و مرگ مادران کم سن و سال می شود که باعث شده از این پدیده به عنوان نقض حقوق بشر نام برده شود.

شیرین احمد نیا عصر پنج شنبه در نشست تخصصی کودک همسری ، ریشه ها، آسیب ها و سیاستگذاری با ارائه برخی آمارها در حوزه کودک همسری یا دخترانی که زیر سن 18 سال ازدواج کرده اند در سطح جهانی و ایران گفت: براساس آمارهای بین الملی به طور متوسط از هر سه دختر یک نفر در کشورهای در حال توسعه زیر سن قانونی ازدواج می کنند و در کل دنیا هم هر سال 12 میلیون دختر زیر سن 18 سال و یا همان سن قانونی ازدواج می کنند.
وی دراین نشست که در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد ، افزود: آمارها در حوزه کودک همسری نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین توسعه نیافتگی و رواج این پدیده وجود دارد. از طرف دیگر این پدیده رابطه مسقیمی با باور و برداشت های سنتی در جوامع توسعه نیافته دارد.
وی افزود: در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه وضعیت کشور ما در مسئله کودک همسری بهتر است به طوری که در ایران تنها 17 درصد دختران زیر 18 سال ازدواج می کنند و سه درصد دختران ایرانی هم زیر سن 15 سالگی ازدواج کرده اند.
این فعال حقوق زنان در مورد علل رواج پدیده کودک همسری در ایران اظهار کرد: در ایران عواملی چون؛ متوسط پایین سواد که علی رغم افزایش تحصیلات تکمیلی اما همچنان جمع کثیری زیر دیپلم هستند، نگاه ابزاری به ازدواج توسط برخی خانواده ها برای بهبود وضعیت اقتصادی به طوری که تصور می شود ازدواج فرزند آنها با مردی پولدار موجب بهبود وضعیت اقتصادی می شود از جمله عوامل ترویج پدید کودک همسری می شود .
وی تصریح کرد : نگرانی از عدم ازدواج دختران در صورت تاخیر، چرا که در جوامع سنتی هدف غایی برای دختر ازدواج و سپس نقش مادری است و نقش های دیگری برای دختران در جوامع در حال توسعه تعریف نشده است ، جلوگیری از تهدیداتی که در مورد دختران و مخصوصا مسائل ناموسی و جنسی وجود دارد. منجر به رواج پدیده کودک همسری در ایران می شوند.
به گفته این استاد دانشگاه ، پدیده کودک همسری حق انتخاب را به عنوان یکی از حقوق اساسی هر فردی از او سلب می کند.
وی در این نشست تخصصی ، مبارزه با فقر ، ارتقای فرهنگ و آگاهی خانواده ها، توانمند سازی جوانان ، اصلاح قوانین و ممنوعیت ازدواج در سنین پایین و اصلاح رویه های فرهنگی و عرفی جامعه از مسیرهای پیش روی مبارزه با پدیده کودک همسری نامید .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار24آبان 97، کدخبر: 83101222، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین