پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۵۵۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
در شرایطی که بیکاری به عنوان علت العلل بسیاری از مشکلات، دغدغه دائم جوانان ، خانواده ها ومسئولان شده به نظر می رسد در شرایط سترونی بخش خصوصی و ناکارامدی بخش فربه دولتی اکنون زمان اهتمام و اقعی و غیر کلیشه ای به بخش تعاون فرا رسیده است .

شعارسال : توسعه اقتصادی در هر کشوری شاید اولین موضوعی است که ذهن شنونده را به خود جلب می کند و مفهومی کیفی دارد رشد اقتصادی نقش و جایگاه مهمی در فرآیند توسعه کشورها دارد و تعاون بعنوان یکی از سه بخش مهم اقتصاد ایران (دولتی- خصوصی- تعاون) نقش مهمی در این فرآیند دارد.

نرخ بالای بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات کشور است که ذهن همه افراد جامعه از جمله مسئولان را درگیر خود کرده که شاید بدلیل عدم هماهنگی بخش صنعت با نیازهای اشتغالی جامعه بوجود آمده است.

به غیر از جمعیت بیکار غیرماهر، مشکل افراد تحصیل کرده و بیکار نیز مطرح است که بدلیل فقدان سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی نتوانسته اند شغلی برای خود بیابند و تعاونی ها بویژه تعاونی های خدماتی می توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند.

اقتصاد دولتی دچار بوروکراسی است و محدودیت‌های فراوانی برای رشد خلاقیت و ابتکار و نوآوری دارد و باید با کمرنگ شدن و حذف تدریجی آن فضا را برای فعالیت بیشتر تعاونی ها باز کرد.

یکی از نقاط ضعف نظام اجرایی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی قدرتمند شدن بخش دولتی است که از طریق ورود بخش خصوصی و تعاونی ها باید کمرنگ و به مرور حذف شود.

** اقتصاد باید به بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار شود

استاندار ایلام در خصوص رونق تعاونی ها و کمرنگ شدن بخش دولتی گفت: برای رونق اقتصاد کشور باید اقتصاد را به بخش خصوصی، تعاونی ها و مردم واگذار کرد و دولت تنها نقش نظارت و حاکمیتی داشته باشد.

وی افزود: اقتصاد ما باید بر اساس سه رکن تعاون، مردم و بخش خصوصی استوار باشد و سهم بخش دولتی کاهش یابد و به مرور حذف شود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه باید 33 درصد اعتبارات دولتی جذب بخش تعاونی ها شود، گفت: بخش دولتی به جای حاکمیتی بودن تصدی گری را در پیش گرفته و چون افراد در درآمد بخش دولتی سهیم نبوده با انگیزه قوی وارد بخش دولتی نمی شوند.

وی تاکید کرد: در بخش نظارت های دولت، لابی ها، قومیت ها و تشکل های سیاسی و جناحی بر اصول اقتصادی برتری دارند که این معضل باید رفع و قوه قضاییه به موقع با تخلف های موجود برخورد کند.

استاندار ایلام گفت: جمع کردن سرمایه های خرد در شرایط بحرانی و عادی یکی از تصمیمات مهم در سطح دنیا بوده که باید در شرایط کنونی اعتماد مجدد به مردم قوی باشد چرا که اثر جنگ اقتصادی از جنگ نظامی قوی تر است.

** جذب تسهیلات اشتغالزایی در ایلام جهش خوبی داشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: استان ایلام در زمینه جذب تسهیلات اشتغالزایی با جهش مناسبی مواجه بوده به گونه ای که این رقم بیشتر از سهم ابلاغی استان است که نتیجه تلاش و پیگیری مسئولان و مدیران دستگاه های مرتبط با این موضوع است.

درویشی تشدید نظارت بر اجرای امورات و کیفیت پروژه های اجرایی را از مهمترین برنامه های پیش روی مدیران دستگاه های ذیربط عنوان کرد و گفت: در اجرای مرحله دوم جذب اعتبارات باید کاستی های های مرحله اول را رفع کنیم تا روند جذب تسهیلات با سرعت بیشتری به سر انجام برسد.

معاون اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: از این پس و در راستای کسب نتیجه مطلوب باید با قدرت هرچه بیشتر روند پیشرفت، کیفیت و تقسیم بندی بخشی و شهرستانی پروژه ها پیگیری شود و شاهد ورود بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد کشور باشیم.

وی تاکید کرد: اگر همه مسئولان به جایگاه و نقش جدی تعاونی ها در اقتصاد غیر دولتی توجه کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

درویشی گفت: تعاونی مستقل از دولت بوده و بودجه خاصی به این بخش تعلق نمی گیرد اما دولت بسته های حمایتی برای این بخش در نظر می گیرد.

** تقویت بخش خصوصی اصل جذب سرمایه گذار در کشور است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام نیز با بیان اینکه تعاونی ها عناصری هستند که مباحث اقتصادی را رصد و اقتصاد مردم نیز بر پایه آنها استوار است، گفت: تقویت بخش خصوصی و تعاون یکی از اصول اثربخش برای جذب سرمایه گذار اقتصادی در کشور است زیرا در شرایط موجود اقتصادی، توسعه را به همراه خواهد داشت.

شکراله شیرخانی افزود: 2 هزار و 178 تعاونی در سطح استان ایلام وجود دارد که 23 درصد اعضای آنان را زنان تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: تشکیل اتاق تعاون در سطح استان از دیگر برنامه های این اداره کل می باشد که امیدواریم شاهد حضور قدرتمند تعاونی ها در این بخش باشیم.

شیرخانی به حضور زنان در تعاونی ها اشاره کرد و افزود: پنج هزار و 273 فرصت شغلی در حوزه تعاونی های زنان در بخش های مختلف این استان ایجاد شده است.

وی افزود: تعاونی های این استان دارای 434 عضو زن است که 35 درصد آنها در بخش صنعت و فرش دستباف، 11 درصد در بخش خدمات، هفت درصد در بخش کشاورزی و 46 درصد نیز در سایر بخش ها فعالیت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام یادآور شد: تاکنون 2 هزار و 303 مجوز مشاغل خانگی صادر شده که 80 درصد آن معادل یک هزار و 842 مجوز آن متعلق به زنان است.

شیرخانی ادامه داد: 9 هزار و 121 نفر در سامانه کارا استان ایلام ثبت نام کرده اند که از این تعداد 2 هزار و 134 نفر آن را زنان تشکیل می دهند.

وی همچنین حوزه‌ فعالیت تعاونی‌ها را گسترده و در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی، مسکن و … دانست و گفت: در بخش تعاون می‌توان با استفاده از سرمایه‌های خُرد مردم، کارهای بزرگی انجام داد.

شیرخانی تاکید کرد: ریشه بسیاری از ناکامی‌ های بخش تعاون از جمله ناشی از نبود فرهنگ تعاون در کشور، نگاه تبعیض آمیز نسبت به فعالیت های بخش خصوصی و تعاونی ها، فقدان کاهش تصدی گری دولتی، نبود دیدگاه فرابخشی و نبود حمایت و اعتماد نظام بانکی به تعاونی هاست که باید این نگرش تغییر یابد.

 استان ایلام دارای 2 هزار و 178 تعاونی است که از این تعداد، یک هزار و 400 تعاونی با 330 هزار و 425 عضو فعال هستند و 25 هزار و 426 فرصت شغلی و136 میلیارد و 185 میلیون و 400 هزار ریال سرمایه ثبتی به ثبت رسیده همچنین 521 تعاونی نیز در حال تاسیس است.

سهم شاغلان در استان ایلام به تفکیک بخش های اقتصادی در بخش خدمات 48 درصد، صنعت 27 درصد و در بخش کشاورزی 24 درصد است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1397 ، کدخبر: 83030969، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین